Aalto-yliopisto Junior
Aalto-yliopisto Junior on taidetta, tiedettä, teknologiaa ja taloutta lapsille, nuorille ja opettajille – opetuksen tueksi, omaksi iloksi ja innostuksen lähteeksi.
Aalto-yliopisto Juniorin monialaisissa työpajoissa ylitetään aihealueiden rajoja päivittäin, mutta valtakunnan rajojen ylittäminen on uutta. Idea yhteistyöstä syntyi, kun joukko ukrainalaisia tiedekasvattajia vieraili vuoden alussa Otaniemessä. He vaikuttuivat Juniorin toiminnasta ja halusivat tarjota koulujensa oppilaille mahdollisuuden kokea käytännönläheinen tiedetyöpaja etäyhteydellä.
”Vierailtuamme yliopistossanne ja nähtyämme vuorovaikutuksenne koululaisten kanssa, saimme ajatuksen esitellä Aalto-yliopisto Junior koululaisille verkkomuodossa, jotta he voisivat kokea, mitä pidämme parhaana lähestymistapana STEM-koulutukseen", kertoo Apulaisprofessori Dmytro Popolov.
Vierailu ja yhteistyö olivat osa Ukrainan Valtion talous- ja teknologiayliopiston Stem & School Day -hanketta. Projektipäällikkö, apulaisprofessori Dmytro Popolov kertoo, että hankkeen tavoitteena oli lisätä koululaisten kiinnostusta luonnontieteitä kohtaan sekä kehittää heidän tutkimustaitojaan. Hänen mukaansa yliopistojen teknisillä erikoisaloilla on pulaa hakijoista, mikä johtuu pääasiassa siitä, että koululaiset eivät ole kiinnostuneita matematiikasta, fysiikasta ja kemiasta. Hän näkee Juniorin toiminnan vastaavan tähän haasteeseen.
”Aalto-yliopisto Juniorilla on laaja kokemus STEM-koulutuksen toteuttamisesta ja yliopisto-opetustilan luomisesta koululaisille parhaiden eurooppalaisten perinteiden mukaisesti. Tämä on tilaisuus Kryvyi Rihin koululaisille nähdä eurooppalainen lähestymistapa opetukseen, oppia Suomen johtavasta yliopistosta ja opettajille oppia kokemuksista.” Dmytro Popolov sanoo.
STEM-opetuksen toteuttaminen Ukrainan kouluissa on vielä alkuvaiheessa, ja Venäjän federaation Ukrainaa vastaan käymä sota on hidastanut kehitystyötä huomattavasti. Opetusta on lähdetty kehittämään eri tieteenaloja yhdistävien projektien kautta, joissa teoriaa sovelletaan käytäntöön. Koulut tekevät yhteistyötä yliopistojen kanssa ja hyödyntävät käytännön töissä mm. yliopistojen laboratoriotiloja.
Opettaja Bogomanova Iryna Vitalyivna”Jos sireeni soi, lapset siirtyvät pommisuojaan, mutta opetusprosessi ei pysähdy.”
Sotatilan vuoksi suuri osa Kryvyi Rihin koulujen opetuksesta tapahtuu verkossa erilaisia etäopiskelun työkaluja hyödyntäen. Vaikka myös Aalto-yliopisto Juniorin työpajat välitettiin etäyhteydellä, kokoonnuttiin niitä seuraamaan kouluille yhdessä.
”Opiskelijat nauttivat ehdottomasti käytännön työpajoista, koska he saivat työskennellä yhdessä luokkatovereidensa kanssa, mikä teki oppimisesta hauskempaa ja auttoi heitä tuntemaan itsensä läheisemmiksi keskenään”, sanoo kemian opettaja Inna Kazantseva Kryvyi Rihin lyseosta nro 81. Hänen mukaansa lähiopetus on tärkeää erityisesti luonnontieteiden opiskelussa, jolloin opiskelijat saavat mahdollisuuden tehdä kokeita ryhmissä ja laajentaa tietämystään käytännönläheisesti.
Osa työpajoista keskeytyi ilmahälytyksen vuoksi. Oppilaat siirtyivät ripeästi pommisuojaan, jossa opiskelua jatkettiin. ”Lyseossamme tehdään kaikki, jotta lapsilla on mahdollisuus oppia. Jos sireeni soi, lapset siirtyvät pommisuojaan, mutta opetusprosessi ei pysähdy”, toteaa kirjallisuuden opettaja Bogomanova Iryna Vitalyivna Kryvyi Rihin lyseosta nro 24. Opettajat kertovat oppineensa työskentelemään poikkeusoloissa. Se on vaikeaa, mutta ei mahdotonta.
Aalto-yliopisto Juniorin työpajoja pidettiin tärkeinä ja hyödyllisinä sekä opetettavan aiheen että maiden välisen yhteyden näkökulmasta. Työpajoissa puhuttiin kiertotaloudesta ja muoveista sekä tutustuttiin Aalto-yliopistossa kehitettyyn Ioncell-teknologiaan. Käytännön työpajassa opiskelijat valmistivat biohajoavaa muovia, koska sen tekeminen onnistuu ilman erikoisia laitteita ja kemikaaleja. Työpajoja ohjasivat Aalto-yliopiston opiskelijat. Työpajat saivat kiitosta avoimen ja ystävällisen ilmapiirin luomisesta, jossa osallistujat voivat jakaa vapaasti ajatuksiaan, ideoitaan ja kysymyksiään. Työpajoissa käsiteltyihin aiheisiin on palattu myöhemmin myös oppitunneilla.
STEM tarkoittaa luonnontieteitä, teknologiaa, insinööritieteitä ja matematiikkaa (science, technology, engineering, mathematics). STEM pyrkii integroimaan alat kokonaisvaltaiseksi lähestymistavaksi oppimiseen ja ongelmanratkaisuun. Tavoitteena on kehittää paitsi tietämystä myös kykyä soveltaa opittua tietoa todellisissa tilanteissa. Suomessa lasten ja nuorten STEM-opetusta ja oppimista edistää LUMA-keskus Suomi -verkosto, johon myös Aalto-yliopisto Junior kuuluu.
Aalto-yliopisto Junior järjestää toiminnallisia opintokäyntejä kampukselle, etätyöpajoja, tapahtumia, teemaviikkoja, leirejä, luentoja sekä kaikkea mikä tukee lasten ja nuorten kiinnostusta ja innostusta Aalto-yliopiston aloihin. Junior kuuluu yliopistojen väliseen LUMA-keskus Suomi -verkostoon.
Aalto-yliopisto Junior on taidetta, tiedettä, teknologiaa ja taloutta lapsille, nuorille ja opettajille – opetuksen tueksi, omaksi iloksi ja innostuksen lähteeksi.