Ritva Reinikka Helsinki Graduate School of Economicsin työelämäprofessoriksi

Helsinki Graduate School of Economics (Helsinki GSE) on nimittänyt taloustieteen tohtori Ritva Reinikan työelämäprofessoriksi. Hän tulee toimimaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Reinikan kolmivuotinen professuuri keskittyy kehitystalouteen ja -politiikkaan.
Ritva Reinikka, kuvaaja: Heikki Tuuli

Ritva Reinikalla on laaja työkokemus Maailmanpankista, jossa hän työskenteli 20 vuotta sekä tutkimuksen että käytännön kehityshankkeiden parissa. Viimeisimmässä tehtävässään sektorinjohtajana hän vastasi Maailmanpankin inhimillisen kehityksen ohjelmasta, joka keskittyy koulutukseen, terveyteen ja sosiaaliturvaan Afrikassa. Reinikka oli toinen vuonna 2004 ilmestyneen World Development Report -julkaisun johtajista.

Ritva Reinikka on suorittanut taloustieteen tohtorin tutkinnon Oxfordin yliopistossa. Valtaosa hänen akateemisista julkaisuistaan ja selvityksistään ovat kehitystaloustieteen alalta. Hänen tutkimusartikkeleitaan on julkaistu parhaissa taloustieteen yleisjulkaisuissa sekä johtavissa alakohtaisissa journaaleissa. Vuonna 2014 Reinikka sai Suomen Kulttuurirahaston palkinnon.

– Ritvan vankka kokemus talouspolitiikasta ja kehitystaloustieteen tutkimuksesta palvelevat erinomaisesti Aalto-yliopistoa, sanoo professori Jukka Pirttilä Helsinki GSE:stä.

– Ritva on kansainvälisesti tunnettu ja tunnustettu kehitystaloustieteilijä. Olen hyvin iloinen Aallon ja koko Helsinki GSE:n puolesta, kun saamme hänen osaamisensa vahvistamaan tämän tärkeän alueen opetusta ja tutkimusta, sanoo Aalto-yliopiston taloustieteen laitoksen johtaja, professori Juuso Välimäki.

– On ilo palata alma materiin, joka on nyt Aalto-yliopisto, sekä tulla mukaan uuteen Helsinki Graduate School of Economicsiin. Odotan innolla työskentelyä opiskelijoiden kanssa kursseilla sekä tutkimuksen parissa. On myös hienoa tehdä yhteistyötä kehityskysymysten parissa työskentelevien kanssa Suomessa laajemminkin, Ritva Reinikka sanoo.

Vahvempi keskittyminen kehitystaloustieteeseen ja -politiikkaan edistää Suomen kehityspoliittisten tavoitteiden saavuttamista. Professuuri rahoitetaan yhteistyössä Suomen ulkoministeriön kanssa.

Keväällä 2018 perustetun Helsinki GSE:n tehtävä on nostaa taloustieteellisen koulutuksen ja tutkimuksen määrää ja laatua Suomessa sekä edistää taloustieteen ja muiden tieteiden yhteistyötä. Helsinki GSE on Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja Svenska handelshögskolanin yhteinen yksikkö.

Lisätietoja antavat:

Otto Toivanen
+358 50 353 7651

Ritva Reinikka
WhatsApp +358 40 5559160

URL kopioitu

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Miia Mäkelä
Nimitykset Julkaistu:

Miia Mäkelä on nimitetty Associate professorin tehtävään Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle

MMT (Mikrobiologia) Miia Mäkelä on nimitetty Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle tenure track -urapolulle Associate professorin vakituiseen tehtävään 1.9.2024 alkaen.