Suomi 100 -videosarja – visuaalisia tarinoita muutoksentekijöistä

Aallon edeltäjät ovat olleet kasvualustana suomalaisen yhteiskunnan muutoksentekijöille jo 1800-luvun puolivälistä alkaen.

Muun muassa Powerkiss-latauslaitteen ja nyhtökauran kehittäjänä tunnettu designer Maija Itkonen on yksi Aallon Suomi 100 -videoiden muutoksentekijöistä. Lisää videoita löydät osoitteesta https://gamechangers.aalto.fi/.

Aallon Suomi 100 -videosarjassa tuodaan esiin näitä muutoksentekijöitä – ihmisiä ja heidän ideoitaan, yrityksiä ja innovaatioita –, jotka ovat kukin omalla tavallaan vaikuttaneet suomalaisen yhteiskunnan kehitykseen. Näiltä vaikuttajilta ei todellakaan ole puuttunut luovuutta, rohkeutta eikä ideoita!

Yksi esimerkki videoiden visionäärisistä toimijoista on kemian professori Gustaf Komppa, yksi sata vuotta sitten perustetun lääketeollisuusyritys Orionin perustajista. Toinen esimerkki kertoo tarinan Amer Sportsista, jonka miljardeissa laskettava liikevaihto on saanut alkunsa 1950-luvulta kauppatieteilijöiden ja teekkareiden startupista – hieno näyttö poikkitieteellisen yhteistyön merkityksestä!

Tämän päivän menestystarinoita videosarjassa edustavat muun muassa Aallon materiaalitutkimuksen huippuosaamisesta ponnistanut, taipuisaa hiilimateriaalikalvoa valmistava Canatu, sekä Powerkiss-latauslaitteen ja nyhtökauran kehittäjänä tunnettu Maija Itkonen.

Katso ja vaikutu! – Kaikki videot ja Aalto-yliopiston noin 150-vuotisesta kasvuhistoriasta kertovan Aikajanan löydät osoitteesta: https://gamechangers.aalto.fi/

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.