Uusi chatbot etsii tietoa sovelluksista
Chatbotit ovat jo arkipäivää. Niiden perusajatus on ohjata käyttäjä kohti ratkaisua. Kysyjä voi tulevaisuudessa saada vastauksen tekstin sijaan myös kuvina. ”Hey GUI” chatbot osaa vastata kysymyksiin lähettämällä kuvia ja kuvakaappauksia sovelluksista tai yksinkertaisilla lauseilla. Tutkijat hyödynsivät työssään puhelimessa olevia sovelluksia ja sovellusten datatietoa.
”Chatbot toimii ilman mitään koodaustaitoja ja voi esimerkiksi hakea tietoa, mikä puhelimen sovelluksistani on päivitetty viimeksi tai mitkä sovelluksistani pyytävät lupaa käyttää puhelimen kameraani”, tutkijatohtori Kashyap Todi Aalto-yliopistosta kertoo.
Tärkeää tietoa chatbottien kehittäjille ja tutkijoille
Erilaiset sovellukset ja graafiset käyttöliittymät sisältävät itsessään jo valtavasti tietoa. Tietoa voidaan käyttää erilaisiin tarpeisiin. Tutkijat selvittivät työssään, mitkä ovat käyttäjien mielestä chatbotin tärkeimmät ominaisuudet ja miten käyttäjät haluavat keskustella chatbotin kanssa.
Tutkimuksessa otettiin huomioon kolme kohderyhmää: suunnittelijat, ohjelmistokehittäjät ja peruskäyttäjät. Ohjelmistokehittäjät voivat käyttää chatbotia, kun suunnittelevat uusia sovelluksia, mutta samalla chatbot auttaa tavallisia käyttäjiä löytämään tietoa sovelluksista eri älylaitteissa.
”Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, mitä toimintoja käyttäjät enimmäkseen hakevat chatbotista ja miten he muotoilevat kysymyksiä, erityisesti millaisia sanoja ja missä muodossa he käyttävät niitä”, Kashyap sanoo.
Tutkimus tehtiin verkkokyselynä, jonka tavoitteena oli selvittää, mitkä chatbotin ominaisuudet käyttäjien mielestä ovat hyödyllisiä ja miten he muotoilevat kysymyksensä. Kyselyyn vastasi yli 100 ihmistä ja heiltä saatiin tietoa 21 yleisimmästä chatbotin ominaisuudesta ja yli 1300 kysymystä, joita he ehdottivat ja kertoivat käyttävänsä eniten chatboteissa.
”Suunnittelijat voivat saada esimerkiksi inspiraatiota, miten suunnitella verkkokaupan käyttöliittymä, kun chatbot osaa tarjota heille vastauksena kuvakaappauksia olemassa olevista vaihtoehdoista. Ohjelmistokehittäjät voivat kysyä chatbotilta, millaisia värikoodeja on käytetty sisäänkirjautumispainikkeessa ja chatbot tarjoaa heille useita vaihtoehtoja, Kashyap kertoo.
Peruskäyttäjien kysymyksissä painottuivat erityisesti yksityisyyteen ja saavutettavuuteen liittyvät asiat. Yleisimpiä kysymyksiä olivat erilaiset auttamiseen liittyvät kysymykset kuten, missä puhelimen sovelluksissani on kartta. “Hey GUI” auttaa kysyjää löytämään tiedon itse käyttöliittymästä ja keskustelee kuvien ja kuvakaappausten avulla. Chatbotin vastaukset perustuvat kyselyssä esiin tulleisiin yleisimpiin ilmaisumuotoihin.
Tutkimus on tehty yhteistyössä Luxemburgin ja Bayreuthin yliopistojen kanssa ja tulokset esitellään alan ”Designing Interactive Systems” -konferenssissa. Chatbotin prototyyppi on parhaillaan työn alla. Kyselyssä kerätty aineisto ja chatbotille esitetyt kysymykset löytyvät osoitteesta https://osf.io/g97my/
Lue lisää:
Projektisivu
Tutkimusartikkeli
Lyhyt video chatbotin toiminnasta
Pitkä video chatbotin toiminnasta
Lisätietoa:
Kashyap Todi (englanniksi)
Tutkijatohtori, Aalto-yliopisto, tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos
[email protected]
050 4723 177
Antti Oulasvirta
Professori, Aalto-yliopisto, tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos
[email protected]
050 3841 561
Suomen tekoälykeskus FCAI
Suomen tekoälykeskus FCAI on osaamiskeskittymä, jonka ovat käynnistäneet Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto ja Teknologian tutkimuskeskus VTT. FCAI:n tavoitteena on kehittää uudenlaista tekoälyä, joka voi toimia ihmisen kanssa monimutkaisessa ympäristössä ja auttaa uudistamaan suomalaista teollisuutta. FCAI on yksi Suomen Akatemian lippulaivoista.
- Julkaistu:
- Päivitetty: