Uusi ympäristöystävällinen menetelmä selluloosan muokkaukseen kestäviä materiaaleja varten

Aalto-yliopiston tutkijat ovat kehittäneet selluloosan muokkausmenetelmän, jossa myrkyllisiä liuottimia käytetään alle kymmenesosa perinteisiin menetelmiin verrattuna. Innovaatiota on mahdollista soveltaa ympäristöystävällisiin nanokomposiitteihin, selluloosapohjaisiin membraaneihin ja biolääketieteellisiin laitteisiin, jotka tukevat kestävää materiaalikehitystä.

Fossiilipohjaiset polymeerit ovat useimpien kulutusmuovien, pinnoitteiden ja liimojen pääraaka-aine. Synteettisten polymeerien liikakäytöstä aiheutuu kuitenkin ympäristölle kohtuuttomia kustannuksia. Selluloosa on laajasti saatavilla oleva ja uusiutuva biopolymeeri, josta voi tulla korvaaja fossiilipohjaisille polymeereille. Erityisen paljon huomiota ovat saaneet selluloosa-nanomateriaalit niiden erinomaisten materiaaliominaisuuksien, kuten pienen tiheyden ja suuren mekaanisen lujuuden, vuoksi.

Synteettisten polymeerien korvaaminen suoraan nanoselluloosalla ei kuitenkaan ole mahdollista, koska näiden materiaaliominaisuudet ovat hyvin erilaisia. Selluloosan kemiallinen muokkaaminen on tarpeen, jotta saavutetaan yleisesti synteettisiin polymeereihin liitetyt materiaaliominaisuudet, kuten joustavuus ja läpinäkyvyys.

Jotta voidaan edesauttaa selluloosan käyttöä synteettisten polymeerien korvaamisessa, tarvitaan kestäviä menetelmiä selluloosa-nanomateriaalien muokkaukseen.

– Suuri este natiivin selluloosan kemiallisessa muokkauksessa on selluloosasäikeiden sisällä ja välillä oleva vahva vetysidosten verkosto, mikä haittaa selluloosan liukenemista ja sekoittumista tavallisiin liuottimiin ja siten suurelta osin estää haluttujen kemiallisten reaktioiden käyttöönoton”, kertoo Aalto-yliopiston professori Mauri Kostiainen Kemian tekniikan korkeakoulusta.

– Lähdimme ratkaisemaan ongelmaa käyttämällä kiinteän olomuodon reaktioita, mikä minimoi tai poistaa liuottimien käytön tarpeen. Erityisesti mekanokemiasta on tullut yhä tärkeämpi vihreä menetelmä paitsi orgaanisessa ja (metallo-)orgaanisessa synteesissä myös polymeeritieteessä ja materiaalikemiassa, kertoo Aalto-yliopiston apulaisprofessori Sandra Kaabel Kemian tekniikan korkeakoulusta. Hän on äskettäin perustanut Kemian ja materiaalitieteen laitokselle Synteesiteknologiat-tutkimusryhmän selvittämään, kuinka kiinteän olomuodon menetelmiä voidaan käyttää liukenemattomien materiaalien, kuten selluloosan ja muiden polymeerien, valmistamiseen ja muokkaamiseen. Nämä materiaalit edellyttävät yleensä ankaria olosuhteita ja myrkyllisiä liuottimia liuoksen aikaan saamiseksi.

– Kehittämämme uuden mekanokemiallisen muokkausprosessin avulla voimme siirtää erilaisia primaarisia amiineja ja estereitä regioselektiivisesti natiivin selluloosan pinnalle. Mekanokemian avulla liuottimien määrää voidaan vähentää kymmenesosaan perinteiseen muokkaukseen verrattuna, lisäksi reaktioaikaa voidaan vähentää merkittävästi, Aalto-yliopiston tohtorikoulutettava Daniel Langerreiter kertoo.

– Mekanokemiallisen muokkauksen lisähyötynä oli mahdollisuus toiminnallistaa monentyyppisiä selluloosa-nanomateriaaleja ja käyttää lähtöaineena yksinkertaista suodatinpaperia, Langerreiter lisää.

– Alustaessamme ja suunnitellessamme projektia olimme onnekkaita, kun mukana oli kunnianhimoinen ja motivoitunut kesäopiskelija Nashwa L. Attallah, joka työskentelee nyt Aalto-yliopiston tohtorikoulutettavana”, Kaabel kertoo.

Uusi muokkausmenetelmä tarjoaa tehokkaan tavan tuottaa amiini- ja esterimuokattua selluloosaa – se palvelee monenlaisia sovelluksia, esimerkiksi ympäristöystävällisten nanokomposiittien, selluloosapohjaisen membraaniteknologian ja biolääketieteen laitteiden kehittämistä, tekijät summaavat.

Lue alkuperäinen julkaisu

Alkuperäinen englanninkielinen artikkeli ”Mechanochemical Modification of Cellulose Nanocrystals by Tosylation and Nucleophilic Substitution" on luettavissa täältä.

URL kopioitu

Moderni vaalea rakennus, jossa on useita ikkunoita ja parvekkeita, ympärillä korkeita puita.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kouvolan tyhjät kiinteistöt käyttöön kiertotalousrakentamisella

Aallon opiskelijat etsivät ratkaisuja Kouvolan kaupungin kiinteistöongelmiin.
Three persons sitting in front of multiple screens, balloons floating in the air
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopiston joukkue voitti pohjoismaisen NCPC-ohjelmointikilpailun opiskelijasarjan

Nordic Collegiate Programming Contest-ohjelmointikilpailu.
Kuvassa näkyy Kauppakorkeakoulun rakennus, sen vieressä oleva Kide-rakennus, sekä lipputangot ja puun oksa syksyisenä selkeänä päivänä.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

OP Ryhmän Tutkimussäätiön rahoittama hanke on selvittänyt muun muassa pankkiirien sukulaisten sijoitusintoa, ulkonäön vaikutusta palkkaukseen ja varjopankkitoimintaa

Aalto-yliopiston, Jyväskylän yliopiston ja Vaasan yliopiston toteuttama kolmivuotinen tutkimushanke on pureutunut rahoitusalaan ja rahoitusinstituutioihin tavanomaista syvemmälle. Hankkeen eri tutkimuksissa onkin jo paljastunut paljon perinteisen pankkitutkimuksen yli ulottuvaa – ja yhtä lailla arvokasta – tietoa.
Läppäri. Kuva: Kalle Kataila

Väitöstutkimus kannustaa analytiikan integroimiseen osaksi yrityksen strategiaa

Analytiikan johtamista ja henkilöstön analytiikkataitojen kehittämistä tarvitaan nykyistä suurempien hyötyjen saamiseksi analytiikasta.