Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijat Maisa Ruonamaa (International Business (IB) -ohjelmasta) ja Joonas Heininen (Information and Service Managementin (ISM) pääaineopiskelija) toteuttivat helmi- ja huhtikuun 2023 välisenä aikana opiskelijoiden yritysprojektin Alma Medialle. Projektin ohjaajana Kauppakorkeakoulusta toimi tutkija ja apulaisprofessori Jukka Rintamäki. Projekti toteutettiin yhteistyössä Alma Median asumisen palveluiden yksikön kanssa.
Opiskelijaprojektin tarkoituksena oli kartoittaa ja analysoida asumisen digitaalisten palveluiden tämänhetkistä markkinaa ja mahdollisuuksia vastuullisuuden näkökulmasta. Lisäksi opiskelijat kehittivät projektissa uudenlaisia palvelukonsepteja tuottamaan lisäarvoa Alman Median olemassa olevien palvelujen kokonaisuuteen. Palvelukonseptien implementoimiseksi sekä liiketoimintapotentiaalin hyödyntämiseksi opiskelijat laativat käytännölliset toimenpidesuositukset.
Alman asumisen palveluihin kuuluvat muun muassa Suomen suurimmat asumisen markkinapaikat Etuovi.com ja Vuokraovi.com. Remonttien markkinapaikka Urakkamaailma.fi puolestaan tavoittaa remontoivat kuluttajat, taloyhtiöpäättäjät, rakennusalan yritykset ja isännöitsijät. Kiinteistö- ja huoneistotietopalvelut tarjoaa tarvittavat ja ajantasaiset tiedot asuntokauppaan sekä kiinteistöjen ja rakennusten arviointiin. Digitaalisen kiinteistönvälityksen mullistava OviPro tuo kaikki välittäjän työvälineet ensimmäistä kertaa yhden kirjautumisen taakse.
Oma-aloitteista ja itsenäistä työskentelyä
Projektin aikana opiskelijat kartoittivat olemassa olevia asumisen digitaalisia palveluita benchmark-analyysin avulla. Analyysi antoi kansainvälisen katsauksen siitä, miten Etuovi.comin ja Vuokraovi.comin kaltaiset asumisen digitaaliset palvelualustat ovat sisällyttäneet kestävän kehityksen ja vastuullisuuden palvelumalleihinsa. Lisäksi projektiryhmä kehitti Alma Medialle uusia digitaalisia palvelukonsepteja integroitaviksi yrityksen olemassa olevaan palvelualustaan. Projektin aihealue oli laaja, ja opiskelijoilta vaadittiin paljon itsenäistä otetta muun muassa tutkimusaiheen tarkentamisessa ja rajaamisessa.
Projektin lopputulos sai paljon kiitosta asiakkaalta. ”Uusien palvelukonseptien ehdotus sisälsi jopa kattavan roadmapin palvelukehitykselle, mitä ilman tällainen iso asiakokonaisuus on hankalaa hahmottaa, ja jää pahimmillaan jopa toteuttamatta”, sanoo Alman asumisen palvelujen digitaalista asiakaskokemusta kehittävä Marjaana Lehtimäki.
Jukka Rintamäki kertoo, että Maisa ja Joonas olivat oma-aloitteisia ja tehokkaita tekijöitä alusta alkaen. ”Opiskelijat onnistuivat erinomaisesti tutkimusaiheen tarkentamisessa, ja osoittivat kyvykkyyttä itsenäisessä aihealueeseen perehtymisessä. Tämä mahdollisti oma-aloitteisen yhteistyön projektityönantajan kanssa tutkimusaiheen mielekkääseen rajaamiseen. Joonaksen ja Maisan osaamisprofiilit tuntuivat täydentävän hienosti toisiaan. Opiskelijoiden taustoissa oli selkeitä eroja, joista kumpikin ammensi vahvuuksia, mutta samalla yhtäläisyyksiä oli riittävästi tehokkaan yhteistyön mahdollistamiseksi.”
Vastuullisuus projektin keskiössä
Vastuullisuus on tärkeä ja ajantasaisesti kehittyvä osa Alman liiketoimintaa ja sitä edistetään Alman yksiköissä eri keinoin. Ratkaisut voivat olla pieniä palvelukehityselementtejä tai isompia, parhaimmillaan uutta liiketoimintaa synnyttäviä ideoita. ”Kehitystyön pohjalle tarvitaan aina tutkimusta ja kartoitustyötä, ja se, että Maisa ja Joonas pystyivät keskittymään vastuullisuusnäkökulmaan omassa markkinatutkimuksessaan, antaa meille erittäin arvokasta tietoa kehitystyön tueksi”, kertoo Marjaana Lehtimäki.
”Projekti oli toimeksiantajalle selkeästi tärkeästä aiheesta, mutta projektissa oli myös yhteiskunnallinen ulottuvuus: kestävillä digitaalisilla asumispalveluilla voidaan edesauttaa kestävyyspolitiikkojen läpivientiä kuluttajatasolla”, toteaa Jukka Rintamäki.
Alman asumisen palvelut aikovat hyödyntää työn tuloksia omassa konseptointityössään. ”Selvitys auttaa sekä jäsentämään jo aikaisempaa asumisen palveluissa tehtyä ideointi- ja kartoitustyötä, mutta tuo myös uusia näkökulmia. Saamme tästä työkaluja, joilla pääsee eteenpäin tietyistä haastekohdista ja hahmottaa asunnonvaihtajien kestäviin valintoihin liittyvää houkuttelevaa konseptia kohti konkreettista palvelutarjontaa”, tiivistää Marjaana Lehtimäki.