Virtuaalinen opetuslaboratorio AALTOLAB palkittiin vuoden opetustekona
Vuoden opetusteko
Opetusteko annetaan tunnustuksena teoista, jotka vaikuttavat positiivisesti opiskelijoiden oppimiseen, hyvinvointiin, tyytyväisyyteen ja opiskelumenestykseen sekä houkuttelevien opetusohjelmien kehittämisestä.
Vuoden opetustekona palkittiin AALTOLAB-virtuaalilaboratorio, jonka myötä työturvallisuusopetus vietiin verkkoon. AALTOLABissä opiskelu ja oppiminen tapahtuu itsenäisesti videoiden, materiaalien ja pienoispelien avulla. Epidemia-aikana tämä oppimisalusta on varmistanut helpon tavan opettaa opiskelijoille laboratorioturvallisuutta. Lisäksi AALTOLABia käytetään Kemian tekniikan korkeakoulun ja muiden koulujen henkilökunnan erityiseen laboratorioturvallisuuden opettamiseen. Virtuaalilaboratorio on saanut erittäin hyvää palautetta opiskelijoilta ja henkilökunnalta. Työryhmään kuuluvat professori Antti Karttunen, projektitutkija Panu Viitaharju, yliopistonlehtorit Kirsi Yliniemi ja Minna Nieminen.
Vuoden tutkimusteko
Vuoden tutkimuspalkinto on tunnustus poikkeuksellisen korkealaatuisesta ja vaikuttavasta tutkimuksesta. Vuoden tutkimusteoksi 2020 valittiin Veikko Linko ja hänen useat julkaisut nimekkäissä medioissa, kuten esimerkiksi Angewandte Chemie (kaksi artikkelia), Nature Materials News & Views, ACS Synthetic Biology (kansijuttu), ACS Applied Bio Materials. Tälläkin hetkellä hänellä on arvioitavana artikkelit Nucleic Acids Research -lehdessä ja ACS Applied Nano Materials -lehdessä ja vuoden 2020 aikana hän on julkaissut yhdeksän vertaisarvioitua artikkelia. Hän onnistui saamaan myös 200 000 euron kolmen vuoden apurahan Emil Aaltosen Säätiöltä.
Vuoden palveluteko
Vuoden palveluteko myönnetään Koulun menestyksen edistämisestä esimerkiksi tehokkaalla toimintatavalla, ennakoivasta ja yhdenvertaisesta tiedon jakamisesta tai osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämisestä. Vuoden 2020 palvelupalkinto menee Juha Linnekoskelle (Tekniset palvelut) "Aallon avuliaimmalle henkilölle" kuten monissa ehdotuksissa todettiin. Juha on aina valmis auttamaan ja ratkaisemaan asiat. Juha on ollut keskeisessä roolissa covid-19-pandemian aikoina. Reipas työote ja vankka asiantuntijuus varmistavat hyvien työtapojen kehittämisen ja jatkuvuuden laboratoriotyöympäristössä. Hän ottaa vakavasti kaikki turvallisuuteen liittyvät asiat ja ratkaisee kaikki käsillä olevat ongelmat.
Yhteistyön edistäminen
Yhteistyön tai vaikuttavuuden palkinto annetaan tunnustuksena ja kannustuksena erinomaisesta yhteistyöstä sekä näkyvyyden ja vaikuttavuuden edistämisestä verkostoitumisen avulla. Yhteistyön merkitys korostuu kriiseissä. Tänä vuonna jouduimme sulkemaan laboratoriot ja tutkimuksen sekä siirtymään etäopetukseen hyvin lyhyellä varoitusajalla.
Vuoden yhteistyöpalkinto menee kaikille CHEM:n luennoitsijoille ja opettajille, pedagogisille asiantuntijoillemme Emmi Ollilalle ja Jukka Välimäelle sekä koko teknisen palvelun tiimille parhaan mahdollisen opetuksen ja tutkimuksen varmistamisesta poikkeusoloissa. Nämä ihmiset järjestivät etäopetuksen, lähiopetuksen uudelleenorganisoinnin syksyllä ja tutkimuksen jatkumisen laboratorioissa Covid-19-rajoitusten keskellä. Emmi ja Jukka saavat erityistunnustuksen digitaalisen opetuksen vauhdittamisesta ja opettajien tukemisesta etäopetusjärjestelyissä.
Tekninen henkilöstö oli kampuksella läsnä auttamassa ja tukemassa laboratorio-opetusta ja tutkimusta. Tekninen henkilöstö toteutti tehokkaasti koulussamme Infrabooking-varausjärjestelmän käyttöönoton. Tämä on ollut erinomainen saavutus erityisen kuormittavassa ja ennaltanäkemättömässä tilanteessa.
Lisätietoja:
Marjo Kettunen, kehityspäällikkö, Kemian tekniikan korkeakoulu
- Julkaistu:
- Päivitetty: