Curriculum mapping
Curriculum mapping -työkalu tukee osaamistavoitteisiin vastaavan opetuksen suunnittelua.
Osaamisperustaisen opetuksen lähtökohta on opiskelijalle tulevaisuuden kannalta keskeisen osaamisen tunnistaminen ja määrittäminen. Tämä osaaminen kuvataan opetussuunnitelmissa osaamistavoitteina.
Osaamistavoitteet esitetään usein tiedon, taitojen tai asenteiden muodossa ja niiden avulla kuvataan sekä alakohtainen tieteenalan edellyttämä syväosaaminen että geneeriset taidot.
Ohjelman osaamistavoitteet kertovat, mitä opiskelijan odotetaan tietävän, ymmärtävän ja osaavan tutkinto-ohjelman suoritettuaan. Ohjelman yhdessä määritelty selkeä tarkoitus ja tavoite ohjaa osaamistavoitteiden muotoilua ja niiden avulla voidaan viestiä opiskelijoille, mistä ohjelmassa on pohjimmiltaan kysymys ja mitä he voivat odottaa opinnoiltaan.
Opintojakson osaamistavoitteet kertovat, mitä opiskelijan odotetaan tietävän, ymmärtävän ja osaavan opintojakson suoritettuaan. Linjakkaassa opetuksessa opetuksen sisällöt, opetusmenetelmät ja arviointimenetelmät muodostavat yhtenäisen ja koordinoidun kokonaisuuden. Opettajan tehtävä on luoda oppimiselle ympäristö, jossa valitut oppimisen tavat tukevat osaamistavoitteiden saavuttamista.
Osaamisperustainen opetus vahvistaa opiskelijan toimijuutta ja aktiivista roolia oppimisprosessissa. Se tasapainottaa opiskelijan työmäärää ja parantaa näin opiskeluhyvinvointia. Lisäksi osaamisperustainen ja linjakkaasti suunniteltu opetus edistää opiskelijoiden syväoppimista ja auttaa opiskelijoita tunnistamaan osaamisensa.
Ohjelman näkökulmasta osaamisperustaisuus avaa mahdollisuuden rakentaa yhteistä ymmärrystä siitä, mitä osaaminen on eri aloilla ja mitä opiskelijan tulisi osata ohjelmasta valmistuttuaan. Osaamistavoitteet ovat keskeinen työkalu linjakkaan opetussuunnitelman rakentamisessa: osaamistavoitteiden avulla opetussuunnitelmasta tai opintojaksosta on mahdollista luoda yhtenäinen kokonaisuus, jossa opiskelijat saavuttavat osaamistavoitteet asteittain, aiemmilla kursseilla opittua syventäen ja tavoitteet, menetelmät sekä arviointitavat ovat linjassa keskenään.
Osaamistavoitteiden tulisi:
Yliopiston tutkintojen osaamistavoitteita ohjaavat kansalliset osaamistasokuvaukset (yliopistossa tasot 6, 7 ja 8), jotka pohjautuvat Eurooppalaiseen viitekehykseen (The European Qualifications Framework, EQF).
Osaamistavoitteiden kirjoittamisessa voit hyödyntää alla olevaa kaavaa:
Esimerkiksi näin:
"Ohjelmasta valmistunut taiteen kandidaatti osaa ilmaista suunnittelijan näkemyksensä monipuolisesti eri tavoilla ja materiaaleilla."
"Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa luokitella matemaattisia malleja ja valita käsiteltyjen ohjelmistojen joukosta soveltuvan ohjelmiston tietyn matemaattisen mallin toteuttamiseen."
Apuna osaamistavoitteiden kirjoittamisessa voidaan esimerkiksi soveltaa erilaisia luokitteluja, kuten Bloomin taksonomiaa (ks. esim. Hyland, A. & Kennedy, D. 2007), tai ydinainesanalyysia.
Alta voit ladata ohjeet ohjelmatason osaamistavoitteiden laatimiseen sekä ohjeet ja taulukkopohjan osaamistavoitteiden mukaisten oppimisaktiviteettien, sisältöjen, arvioinnin ja palautteen suunnitteluun opintojaksolle.
Curriculum mapping -työkalu tukee osaamistavoitteisiin vastaavan opetuksen suunnittelua.
Kurssin elinkaaren aikaisten opetuskäytäntöjen tarkistuslista opettajille.
Opetussuunnitelman kehittämisen tuloksena syntyy tulevaisuuteen suuntautunut, opiskelijoille tieteenalan syväosaamista ja geneerisiä taitoja kerryttävä linjakas opetussuunnitelma. Opetussuunnitelman perustana ovat ohjelman kirkkaan tarkoituksen perusteella muotoiltavat ja jatkuvasti kehittyvät osaamistavoitteet, oppimiskeskeinen opetus ja jatkuvaan arviointiin pohjautuva kehittäminen.
Tällä sivulla on kuvattu opetussuunnitelman kehittämisen vaiheet sekä vaiheisiin liittyvät ohjeet. Löydät myös työkaluja ja työskentelypohjia kunkin vaiheen toteuttamiseen.
Lisätietoa ja lähteitä:
Aalto-yliopiston opetussuunnitelmatyön ohjeet ja aikataulu on koottu tälle sivustolle.