Perustieteiden tohtoriohjelma koostuu 6:stä korkeakoulun akateemisen komitean vahvistamasta tutkimusalasta (neurotiede ja lääketieteellinen tekniikka, matematiikka ja tilastotiede, systeemi- ja operaatiotutkimus, teknillinen fysiikka, tietotekniikka, tuotantotalous). Tutkimusalat ja niiden kuvaukset ovat saatavilla täältä.
Ohjelman koulutustavoitteet ja osaamistavoitteet
Suoritettuaan tutkinnon tohtoriopiskelija kykenee toteuttamaan ja luomaan uutta akateemista tutkimusta itsenäisesti.
Aalto-yliopiston tohtorinkoulutus järjestetään monialaisessa kansainvälisessä akateemisessa yhteisössä, joka tarjoaa mahdollisuuksia sekä alakohtaiseen että monitieteiseen tutkimukseen sekä monimuotoiseen koulutukseen ja oppimiseen. Koulutuksen korkea laatu, työelämätaitojen oppiminen ja verkostoituminen takaavat tohtoriopiskelijoiden kehittymisen itsenäisiksi tutkijoiksi ja tutkimusalansa asiantuntijoiksi. Tiedeviestintätaitoja tuetaan tarjoamalla välineitä Suomen kansalliskielten hallintaan.
Koulutus valmistaa tohtoriopiskelijoita akateemisille urille parhaissa yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa. Se tarjoaa osaamista moninaisiin urapolkuihin myös akateemisen maailman ulkopuolella, esimerkiksi työskentelyyn vaativissa asiantuntijatehtävissä, yrittäjänä tai itsenäisenä taiteilijana.
Tohtorintutkinto on vaatimus väitöskirjaohjaajana ja väitöskirjan tarkastajana toimimiseen.
Yleisten tutkintovalmiusopintojen osaamistavoitteet
Riippuen opintokokonaisuuteen valitsemistaan opinnoista tohtoriopiskelija osaa:
- ymmärtää omaan tutkimukseensa liittyvät keskeiset eettiset ja kestävän kehityksen periaatteet sekä huomioida ne omassa tutkimustyössään vastuullisesti.
- valita ja soveltaa tutkimuskysymykseen soveltuvia tutkimusmenetelmiä
- noudattaa hyvää tieteellistä käytäntöä (HTK) niin tutkimustyössään kuin toiminnassaan tiedeyhteisössä.
- työskennellä monialaisessa ja kansainvälisessä ympäristössä yhteistyökykyisesti ja toimien eri sidosryhmien kanssa.
- esittää omaa tutkimustaan asiantuntevasti sekä tieteellisissä että ammatillisissa yhteyksissä.
- tunnistaa ja hyödyntää omia työelämätaitojaan sekä kertoa taidoistaan voidakseen menestyksekkäästi toimia akateemisissa ja muissa ammatillisissa tehtävissä. Työelämätaitoihin kuuluvat esimerkiksi viestintä-, ihmissuhde-, projektinhallinta- ja pedagogiset taidot sekä johtamiskyky.
Opintokokonaisuuden tavoitteena on, että tohtorikoulutettava tuntee tieteen peruskäsitteet, tieteellisen tutkimuksen ja tieteellisen tiedon keskeiset tunnusmerkit sekä tutkimusalansa tärkeimmät tutkimusmenetelmät. Lisäksi tohtorikoulutettava voi kehittää siirrettäviä työelämävalmiuksiaan.
Tutkimusalan opintojen osaamistavoitteet
Suoritettuaan opintokokonaisuuden tohtoriopiskelija kykenee:
- osoittamaan alakohtaista syvää osaamista.
- tunnistamaan oman tutkimuksensa kannalta keskeiset tutkimusmenetelmät ja soveltamaan niitä asiantuntevasti.
- jakamaan tutkimustuloksia alan keskeisten kanavien kautta ja laajalle yleisölle.
Tutkimusalan opintokokonaisuus tukee väitöskirjatyön tekemistä ja antaa valmiuksia sekä tutkijan tehtäviin että muihin vaativiin asiantuntijatehtäviin.
Yleisissä tutkimusvalmiusopinnoissa suoritetaan opintoja, jotka käsittelevät tutkimustyöhön valmentautumista, tutkimustiedon soveltamista sekä hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden omaksumista. Yleiset tutkimusvalmiusopinnot voivat sisältää työelämätaitojen opintoja.
Tutkimusalan opinnot ja väitöskirja perehdyttävät tohtoriopiskelijan laajasti ja syvällisesti opiskelijan tutkimusalaan ja valmentavat heitä tutkimustiedon välittämiseen.
Jos opiskelija ei halua suorittaa tohtorin tutkintoaan loppuun asti, hän voi välitutkintona suorittaa lisensiaatin tutkinnon. Lisensiaatin tutkinto koostuu lisensiaatin työstä ja samoista 40 opintopisteen opintosuorituksista kuin tohtorin tutkinto.
Opintojen suunnittelu
Tohtorinkoulutuksen tutkintosäännön mukaan jokaisen tohtoriopiskelijan tulee tehdä tohtoriopiskelijan henkilökohtainen opintosuunnitelma (THOPS), joka sisältää opintojen sisältöä, laajuutta ja kestoa koskevan suunnitelman lisäksi tutkimus-, ohjaus-, rahoitus- ja urasuunnitelmat. Jos opiskelija haluaa poiketa ohjelmalle hyväksytystä opetussuunnitelmasta, suunnitelma tulee hyväksyttää erikseen.