Palvelut

Kurssipalautteen hyödyntäminen ja raportit

Kurssipalautteen hyödyntämiseen kiinnitetään Aalto-yliopistossa erityistä huomiota. Sitä käytetään laajan vaikuttavuuden aikaansaamiseksi useilla eri tavoilla: kurssipalautetta hyödynnetään kurssien ja opetuksen kehittämisessä mutta myös opetussuunnitelman kehittämistyössä, opettajien kehityskeskusteluissa sekä muussa strategisessa ja pedagogisessa kehittämisessä. Tärkeänä työkaluna monitasoisessa kehittämistyössä toimivat erilaiset raportit. Opettajille ja johdolle on olemassa omat kattavat raportit, minkä lisäksi kaikki Aalto-yliopiston työntekijät näkevät yhteenvedon kurssipalautteen yhteisistä Aalto-kysymyksistä. Tälle sivulle on koottu tietoa kurssipalautteen hyödyntämisestä ja saatavilla olevista raporteista. Sivun loppuun on koottu palautteen käsittelyn ohjeita.
Ihmisiä työskentelemässä yhdessä.

Kurssipalauteraportit opettajille

Palautteen hyödyntäminen

Yksi opettajan tärkeistä tehtävistä on hyödyntää kurssipalautetta, jota hän itse kerää ja jota kerätään Aalto-yliopistossa automaattisesti jokaiselta kurssilta. Kurssinaikaista palautetta on mahdollista ja suotavaa hyödyntää kurssin kehittämiseen jo kurssin aikana. Kurssin lopussa kerätty loppupalaute tarjoaa puolestaan eväitä eri tasoiseen jatkokehittämiseen, yleensä kyseisen kurssin seuraavien toteutusten kehittämiseen, mutta myös esimerkiksi opetussuunnitelmatyöhön. Yleisenä ohjenuorana toimii, että kaikki sellaiset muutokset, jotka eivät edellytä kurssikuvauksen muutosta, ovat opettajan harkittavissa matalalla kynnyksellä. 

Lue täältä lisää opetussuunnitelmatyön toimintatavoista.

Kysymyksiä palautteen analysoinnin ja kehittämisen tueksi:

  • Miten kurssin toteutus onnistui? 
  • Saavuttivatko opiskelijat asetetut osaamistavoitteet ja millä tasolla?
  • Miten opetus- ja opiskelumenetelmät tukivat asetettujen osaamistavoitteiden saavuttamista? 
  • Miten keskeinen sisältö ja oppimateriaali tuki oppimista? 
  • Miten arviointimenetelmät tukivat oppimista ja oppimisen arviointia? 
  • Miten opiskelijat kokivat kurssin kuormittavuuden? 
  • Millaiset toimet opiskelijat kokivat inklusiivisina ja miten sitä voisi kehittää edelleen?

Palautteen läpikäynti, reflektointi ja jatkokehitystoimenpiteiden pohtiminen kuuluvat Aallossa ensisijaisesti kurssin vastuuopettajan tehtäviin. Riippuen koulusta ja ohjelmasta palautetta saatetaan käsitellä myös yhteisesti. Palautteen käsittelystä on aina syytä viestiä myös opiskelijoille vähintään tärkeimpien havaintojen ja suunniteltujen kehittämistoimien muodossa.

Kuvio, jossa kuvataan saatavailla olevat kurssipalauteraportit eri kohderyhmille.
Kurssipalauteraporttien kokonaisuus

Raportit MyCoursesin kurssipalautetyökalussa

Opettaja löytää viimeaikaisten kurssiensa palauteraportit kurssipalautetyökalusta. Kurssipalautetyökalu MyCoursesissa tarjoaa opettajille kyselyn vastauksista perusraportin, kun kyselyssä on vähintään viisi vastaajaa. Joillain opiskelijamäärältään pienillä kursseilla on käytössä erillinen lupakysymys, jolla opiskelijalta kysytään, saako hänen antamaansa palautetta käsitellä, vaikka alle viisi opiskelijaa olisi antanut palautetta kurssista. Tällöin opettaja näkee palautteet niiden opiskelijoiden osalta, jotka ovat antaneet luvan vastausten käsittelyyn. Muut vastaukset tulevat näkyviin vasta, jos viiden vastaajan raja ylittyy. Raportit ovat saatavilla niin kauan, kuin kurssin työtila on olemassa MyCoursesissa. 

Kurssipalautetyökalu mahdollistaa myös opiskelijoilta kerättyyn palautteeseen vastaamisen. Vastapalautteen yhteydessä järjestelmä julkaisee automaattisesti suljetuista kysymyksistä koostetun raportin kurssin opiskelijoille. Siinä ei kuitenkaan näy opiskelijoiden vastauksia avoimiin kysymyksiin.

Opettajan raporttiväline (Power BI)

Kurssin loppupalaute siirtyy tietovarastoon automaattisesti heti, kun loppupalautekysely menee kiinni. Mahdollisia välipalautekyselyitä ei sen sijaan tallenneta tietovarastoon. Opettaja voi itse tarkastella kurssipalautteitaan Power BI:ssa viimeiseltä viideltä vuodelta Opettajan raporttivälineessä (englanniksi ”Course data for teachers”). Yhdistämällä reaaliaikaiset havainnot kurssilta aiempina vuosina saatuihin tietoihin opettajat voivat saada kokonaisvaltaisen käsityksen opetuksensa vaikuttavuudesta ja muokata opetustaan vastaamaan opiskelijoiden tarpeita.

Opettajan raporttivälineeseen pääset täältä (Course data for teachers > Course feedback).

Oikeudet kurssipalautedataan määrittyvät Sisuun kirjattujen opettajatietojen perusteella. Raporttien näkyvyys suodattuu automaattisesti näiden tietojen pohjalta.

Kurssipalauteraportit johdolle

Palautteen hyödyntäminen

Yliopiston tulee lain mukaan arvioida koulutustaan, tutkimustaan sekä taiteellista toimintaansa ja niiden vaikuttavuutta. Kurssipalautetta hyödynnetään erityisesti opetuksen ja koulutuksen laadun arvioinnissa ja kehittämisessä, minkä vuoksi kurssipalautetta käsittelevät vastuualueidensa puitteissa opettajien lisäksi myös opettajien ja laitoksen esihenkilöt, ohjelmajohtajat, pääainevastaavat, ohjelmien opetuksen kehittämisestä vastaavat työryhmät, dekaani ja varadekaani sekä palvelutoimintojen työntekijät. Palautetta käsittelevät vain ne henkilöt, joiden työtehtäviin se kuuluu, sillä se sisältää niin opiskelijoiden kuin opettajankin henkilötietoja. Kurssipalauteyhdyshenkilöt kunkin korkeakoulun Oppimispalveluissa opastavat tarvittaessa palautteen hyödyntämisessä. Alla on kuvattu yleisimmät johdon raportit.

Koulutusohjelman raporttiväline (Power BI)

Koulutusohjelman raporttivälinettä (englanniksi ”Degree programme report tool”) voi käyttää koulutusohjelman tai pääaineen seurannan ja arvioinnin tukena sekä opiskelijoiden opintomenestyksen seurantaan. Koulutusohjelman raporttivälineen käyttöoikeus on esimerkiksi koulutusohjelmista ja pääaineista vastaavilla sekä Oppimispalveluiden tarvittavalla henkilöstöllä. 

Lue täältä koulutusohjelman raporttivälineestä.

Koulutusohjelman raporttivälineeseen pääset täältä (Degree programme report tool > Quality > Course feedback).

Laitosjohdon raporttiväline (Power BI)

Laitosjohdolle suunnattu raporttikokonaisuus, Laitosjohdon raporttiväline (englanniksi ”Department dashboard”), sisältää useita yksittäisiä raportteja, myös koskien kurssipalautetta. Raporttivälineen käyttö ja sisältö on rajattu työtehtävien mukaan.

Laitosjohdon raporttivälineeseen pääset täältä (Department dashboard > Education > Course feedback).

Räätälöidyt tai pyynnöstä tuotetut raportit

Johtamisen tietopalvelutiimi, MIS, voi myös pyynnöstä tuottaa räätälöityjä raportteja kurssipalautteesta. Tällaisia raportteja voi pyytää esimerkiksi opettajan esihenkilö tai sellaiset työntekijät, joiden tehtäviin kuuluu opetuksen järjestäminen tai opetuksen kehittäminen. MISiin saa yhteyden sähköpostitse: [email protected].

Kurssipalauteraportit kaikille aaltolaisille

Avaintietoa Aalto-yliopistosta -raporttiväline (Power BI)

Avaintietoa Aalto-yliopistosta -raporttiväline (englanniksi ”Aalto Key Information”) sisältää KPI-indikaattoreita ja muita keskeisiä tunnuslukuja yliopistomme opetuksesta, tutkimuksesta, henkilöstöstä ja rahoituksesta. 

Kurssipalautteen osalta raporteilla esitetään Aalto-kysymysten tulokset, pois lukien avoimet vastaukset. Tuloksia voidaan tarkastella erikseen jokaisen koulun ja laitoksen osalta. 

Avaintietoa Aalto-yliopistosta -raporttivälineelle pääset täältä (Aalto Key Information > Education > Course feedback).

Oppimisen ja opetuksen tilastot ja raportit

Palautteen käsittelyn ohjeet

Kurssipalautteen käsittelyssä tulee huomioida opiskelijapalautteen käsittelyn periaatteet, tietosuojaa ja henkilötietojen käsittelyä varten laaditut ohjeet sekä Aalto-yliopiston eettiset ohjeet.

Tutustu täällä opiskelijapalautteen käsittelyn periaatteisiin.

Lue täältä tietosuojasta ja henkilötietojen käsittelystä Aalto-yliopistossa.

Perehdy myös Aallon eettisiin periaatteisiin ja erityisesti periaatteiden viidenteen pilariin: ”Vastuumme tiedosta".

Nämä asiat on myös syytä muistaa:

  • Kerää palautetta prosesseista ja toiminnasta (esimerkiksi opetus- ja arviointimenetelmistä, harjoituksista, opetuksen sisällöstä, opetustapahtumista), ei yksittäisistä henkilöistä ja heidän ominaisuuksistaan (opiskelijoista, opettajista, vierailijoista tai kurssiassistenteista). Tämä edistää rakentavaa palautetta ja auttaa vähentämään syrjivää ja epäasiallista palautetta. Näin minimoidaan myös henkilötietojen kertymistä.
  • Älä tallenna palauteraportteja omalle tietokoneellesi. Tämä lisää riskiä sille, että datan sallittu säilytysaika ylittyy.
  • Mikäli välität saamasi raportin eteenpäin, tarkasta ensin, että vastaanottaja saa käsitellä kurssipalautetta.
  • Voit jakaa kurssipalautettasi opiskelijoille ja vastata palautteeseen. Älä kuitenkaan julkaise palautetta, jos siitä on tunnistettavissa tietty henkilö.
  • Voit keskustella kurssipalautteesta esihenkilön kanssa tai kollegan kanssa. Opettajan esihenkilöllä ja laitoksen esihenkilöllä on oikeus nähdä opettajan kurssipalaute, myös siltä osin/silloin kun sen katsotaan sisältävän henkilötietoja. Kollega puolestaan ei näe palautetta, ellet sitä itse hänelle jaa.

Kurssipalaute Aalto-yliopistossa

Kurssipalaute on ainutlaatuinen osa Aalto-yliopiston palautekokonaisuutta, sillä se tavoittaa opiskelijat läpi heidän opintojensa systemaattisesti koko Aallossa. Kurssipalautteen hyödyntäminen on tärkeä osa opetuksen ja koulutuksen kehittämistyötä sekä opiskeluun liittyvien palveluiden kehittämistä ja laadunvarmistusta. Kurssipalautetyökalu löytyy MyCoursesista. Kerättyä palautetta käytetään usealla eri tavalla ja tasolla ja sen hyödyntämiseen kiinnitetään erityistä huomiota Aallossa.

student, learning center, library

Koulutuksen palauteperiaatteet ja Aallon opiskelijapalaute

Aallossa kerätään opiskelijoilta palautetta eri vaiheissa opintoja. Opiskelijoiden palautteen hyödyntäminen on tärkeä osa opetuksen ja koulutuksen kehittämistyötä sekä opiskeluun liittyvien palveluiden kehittämistä ja laadunvarmistusta. Kerättyä palautetta käytetään usealla eri tavalla ja tasolla. Tämän lisäksi palautteen vaikuttavuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös opiskelijajärjestöt ja killat ovat kiinnostuneita palautteiden tuloksista.

ITP student team working outside

Kurssipalautetyökalun ohjeiden pääsivu

Aalto-yliopistossa kerätään kurssipalautetta lähes kaikilta kursseilta. Näiltä sivuilta löydät opettajan ohjeita kurssipalautetyökalun käyttöön.

Course feedback support illustration

Kurssipalautekysymykset

Tälle sivulle on koottu tietoa kurssipalautekyselyn sisällöstä. Löydät täältä Aallon yhteiset kysymykset, oman koulusi kysymykset sekä tietoa kurssikohtaisista kysymyksistä ja vinkkejä niiden muotoiluun.

-

Kurssipalaute osana kurssin elinkaarta

Kurssipalaute on ainutlaatuinen osa Aalto-yliopiston palautekokonaisuutta, sillä se tavoittaa opiskelijat läpi heidän opintojensa systemaattisesti koko Aallossa. Kurssipalautteen hyödyntäminen on tärkeä osa opetuksen ja koulutuksen kehittämistyötä sekä opiskeluun liittyvien palveluiden kehittämistä ja laadunvarmistusta. Kerättyä palautetta käytetään usealla eri tavalla ja tasolla ja sen hyödyntämiseen kiinnitetään erityistä huomiota Aallossa.

Aalto University students doing group work, sitting at a table with their laptops and notebooks / photo by Aalto University, Aino Huovio
Tätä palvelua tarjoaa:

Oppimispalvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: