Opetusalalla ei synny alustoja
Kouluilta, opettajilta ja pieniltä toimijoilta puuttuvat kannusteet ja resurssit osallistua ja kehittää avoimia oppimisen alustapohjaisia ratkaisuja.
Nykyiset markkinat ja kannusteet eivät toimi. Opetusala on poikkeuksellinen sen osalta,
että hyödykkeitä löytyy sekä avoimina että rajatun käytön hyödykkeinä maksumuurin ja vahvan tunnistautumisen takana. Parhaita pedagogisia ratkaisuja ei jaeta eikä hyödynnetä riittävästi tai ne ovat maksumuurien takana. Jaettaville digitaalisille hyödykkeille ei ole terveitä markkinoita eikä niiden yhdistäminen onnistu helposti. Kunnat noudattavat lakisääteisiä velvoitteitaan, joista puuttuvat kannusteet avoimien ja jaettavien digitaalisten hyödykkeiden tuottamiseen, käyttämiseen ja ylläpitoon. Digitaalisten hyödykkeiden jakamisella voidaan edistää sivistyksellisten oikeuksien ja yhdenvertaisuusperiaatteen toteutumista. Ajantasainen tietotaito on vahvasti yhdistetty talouden ja yhteiskunnan hyvinvointiin ja kilpailukykyyn.
Ohjauksen ja kansallisten alustamaisten ratkaisujen puute. Oppimisratkaisuille ei ole
käytössä yhteisesti määriteltyjä standardeja tai sääntöjä, jotka ohjaisivat jaettavien digitaalisten hyödykkeiden kehittämistä. Nykyisten ratkaisujen keskittyminen kuntatasolle kansallisen tason sijaan aiheuttaa koordinaatiohaasteita sekä vajavaisia tai suljettuja alustoja, joille on hankala tuoda jaettavia digitaalisia hyödykkeitä. Toisaalta vaikka yksittäisiä järjestelmiä avataan rajapintojen kautta, kasvattaa se myös tarvittavien integraatioiden määrää, mutta ei välttämättä auta saamaan palveluita sen paremmin käyttöön. Keskitettyä ratkaisua, joka keräisi tietoa yhteen paikkaan usean opetusalan toimijan käytettäväksi ei vielä kuitenkaan ole valmiina. Näin ollen tieto ja materiaalit eivät kumuloidu hyödykkeinä, joita kaikilla olisi samat mahdollisuudet käyttää. Lisäksi kehitysrahoitus on vahvasti hankepohjaista, jolloin alustamaisten ratkaisujen synnyttämisestä ja ylläpidosta puuttuu jatkuvuus.
Opetusalan avoimia hyödykkeitä voivat olla myös älykkäät ja suostumukselliset verkostoitumiskanavat, joista toimijat saisivat ratkaisujen kehityksessä tarvitsemaansa tietoa tai kehittäjäkumppaneita. Opetusalan Kantapalveluita vastaavaan ratkaisuun voisi kerätä tarpeen mukaan monentyyppistäkin tietoa yksilöstä (oppimisen näkökulma) sekä opettajasta (opettamisen näkökulma), joka olisi innovaattoreiden käytettävissä. Innovaatiopolitiikan tulee ensisijaisesti tukea tiedon akkumulaation toteutumista ja pedagogisten ratkaisujen jakamista. Esimerkiksi opettajille kohdistetut alustat voivat saada aikaan merkittäviä kehityshyppyjä pedagogisissa ratkaisuissa. Julkisen rahoituksen ehdoksi voi näin ollen sisällyttää avoimuusvaatimuksia ja jakamisen velvoitteita. Käyttöehdot tulee myös määrittää niin, että ne tukevat terveiden markkinoiden syntymistä ja palkitsevat esimerkiksi opettajia avoimien ja jaettavien hyödykkeiden tuottamisesta.
Kouluilta, opettajilta ja pieniltä toimijoilta puuttuvat kannusteet ja resurssit osallistua ja kehittää avoimia oppimisen alustapohjaisia ratkaisuja.
Opetusalalle ei ole muodostunut toimivia datamarkkinoita, jotka olisivat erityisen tärkeät tiedon kumuloitumisen synnyttämiseksi.
Tuomme esille innovaatiopolitiikkaan liittyviä suosituksia, joiden avulla alustatalouden kehitystä ja kasvua on mahdollista kiihdyttää opetusalalla. Suositusten keskeisinä teemoina ovat yhteistyö, yhteiset pelisäännöt ja avoimuus.