Nostata aaltoja
Voimme kaikki vaikuttaa arjessamme. Anna hyvän kiertää: kehu, hymyile, auta. Ryhdy vapaaehtoiseksi, toimi mentorina, lahjoita.
Vietnamilaisten tutkinto-opiskelijoiden määrä Aalto-yliopiston kandidaatti-, maisteri- ja tohtoriohjelmissa on viime vuosina kasvanut vuoden 2019 noin kahdestasadasta vuoden 2023 yli neljäänsataan opiskelijaan. Vietnam on opiskelijamarkkinoinnin kohdemaana hyvin tärkeä Kauppakorkeakoululle, sillä Aallon vietnamilaisopiskelijoista lähes puolet opiskelee kauppa- ja taloustieteitä.
Aalto-yliopiston tavoitteena on houkutella Suomeen yhä enemmän kansainvälisiä opiskelijoita ja kouluttaa heistä yhteiskuntamme tarvitsemia huippuosaajia. Vietnamilaiset opiskelijat ovat yleisesti ottaen tunnettuja vahvasta työetiikastaan ja halustaan menestyä, joten myös useat muut huippuyliopistot maailmassa toivottavat heidät erittäin tervetulleiksi yliopistoihinsa. EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevat opiskelijat joutuvat maksamaan lukukausimaksuja ja stipendejä on nykyään saatavilla huomattavasti aiempaa vähemmän, mikä vaikeuttaa kilpailua entisestään.
Hanoin ja Ho Chi Minh Cityn alumnitapahtumat ajoitettiinkin Opetushallituksen ja ulkoministeriön järjestämien ”Road to Finland” -messujen yhteyteen. Aaltoa edustivat messuilla Eeva Liinamo-Liukku Aallon oppimispalveluista ja Annika Paananen hakijapalveluista, sekä Hanoin messuilla myös alumnimme Hang Le ja Topi Hukkanen. Aalto-yliopisto oli molemmissa kaupungeissa erityisen kiinnostava yliopisto vietnamilaisille lukiolaisille ja heidän perheilleen.
Suomen Vietnamin suurlähettiläs Keijo Norvanto avasi sekä Hanoin että Ho Chi Minh Cityn alumnitapahtumat korostamalla yliopistojen merkitystä Vietnamin ja Suomen välisissä suhteissa. Dekaani Timo Korkeamäen jakamien Aalto-yliopiston ja Kauppakorkeakoulun kuulumisten lisäksi Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden päällikkö Jonna Söderholm kertoi Aallon käynnissä olevasta varainhankintakampanjasta. ”Yliopistojen on nykyään Suomessakin toimintansa rahoittamiseksi kehitettävä määrätietoisesti maailmalla tuttua lahjoittamisen kulttuuria. Haluan myös kannustaa alumneja hakemaan Aallon Alumni Ambassadoreiksi, jotka toimivat aktiivisina paikallisten alumniyhteisöjen kehittäjinä.”
Rayshmar Janani (Business Development Manager) esitteli lyhyesti Aalto University Executive Educationin toimintaa.
Hanoissa alumnin keynote-puheenvuoron piti Hang Le (Data Analyst, Synodus), joka jakoi monipuolisia kokemuksiaan opiskeluajastaan Aallossa – kuten vapaaehtoistyöstään Slushissa ja poikkitieteellisistä opiskelijaprojekteista – ja niistä ammentamistaan opeista työelämää varten. Alumnimme Sarah Nguyen (Marketing & Growth Director, Shopee) taas vertaili keynote-esityksessään Ho Chi Minh Cityssä suomalaisen ja vietnamilaisen kulttuurien eroja ja jakoi oppejaan työskentelystä molemmissa maissa.
Hanoissa ilta jatkui verkostoituen Opetushallituksen järjestämässä, kaikkien Road to Finland -messuille osallistuneiden yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteisessä tilaisuudessa. Ho Chi Minh Cityssä keskustelu alumnien kanssa jatkui vilkkaana Aallon omassa tilaisuudessa cocktail-palojen äärellä pitkälle iltaan.
”Oli hienoa tavata näin suuri määrä alumnejamme, myös hiljattain valmistuneita, ja kuulla, miten paljon he arvostavat saamaansa koulutusta ja kokemusta”, dekaani Timo Korkeamäki kuvaili. ”Useat kandidaatin tutkinnon suorittaneet kertoivat hakevansa maisteriohjelmiimme ja ikävöivänsä Suomea ja suomalaisia.”
Maailmalla järjestettävien alumnitilaisuuksien tarkoitus on vahvistaa Aalto-yliopiston alumniyhteisöä myös Suomen ulkopuolella. Aalto-yliopiston johto on lähivuosien aikana tavannut Aallon alumneja mm. New Yorkissa, Los Angelesissa, Palo Altossa ja Istanbulissa. Viimeisen yhdeksän vuoden aikana Kauppakorkeakoulun dekaani on isännöinyt alumnitapahtumia Hanoissa, Ho Chi Minhissä, Brysselissä, Singaporessa, Soulissa, Palo Altossa, New Yorkissa, Lontoossa, Tukholmassa ja Stanfordin yliopistossa (useamman kerran osassa kohteista).
Lisätietoa:
Jonna Söderholm
Head of External Relations, School of Business
[email protected]
Voimme kaikki vaikuttaa arjessamme. Anna hyvän kiertää: kehu, hymyile, auta. Ryhdy vapaaehtoiseksi, toimi mentorina, lahjoita.
Jaa kokemuksiasi paikallisena yhteyshenkilönä maassasi.