Alumni Erika Ahlberg: Jos ei tee ikinä virheitä, ei ole ollut tarpeeksi rohkea
Kuka olet? Mitä olet opiskellut Kauppiksessa ja muualla ja milloin valmistuit?
Olen Erika Ahlberg, ja opiskelin Aallossa International Design Business Management -ohjelmassa 2012–2016. Ennen sitä olin valmistunut Heliasta (nykyinen Haaga-Helia) tradenomiksi 2002 ja silloisesta Evtekistä eli nykyisestä Metropoliasta artenomi-vaatesuunnittelijaksi vuonna 2004.
Miten kiinnostuit opiskelemisesta International Design Business Management -maisteriohjelmassa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa?
Työskentelin pitkään kaupan alalla eri tehtävissä markkinoinnin, myynnin ja sisäänoston saralla. Minulla on jatkuva palo oppia ja opiskella lisää, ja etsinkin pitkään tutkintoa, joka yhdistäisi aiemmat kaupan ja design-alan opintoni maisteritutkinnossa.
Kuulin tutulta Aallon opiskelijalta juhlissa syksyllä 2011, että IDBM-ohjelmaa tarjottiin ensimmäistä kertaa myös pääaineena, ja päätin siltä istumalta hakea mukaan seuraavana syksynä.
Minkälainen opiskelukokemuksesi oli?
Opiskelukokemukseni oli erittäin positiivinen. Opintojen alkaessa olin jo yli kolmekymppinen ja sen lisäksi, että olin jo tehnyt pitkään uraa kaupan alalla, satuin vielä saamaan tuolloisen unelmatyöni Stockmannin naisten muodin sisäänostajana juuri samaan aikaan, kun aloitin Aallossa. Tiesin työn ja opiskelun yhdistämisen olevan erittäin haastavaa, mutta korkealla motivaatiolla ja päättäväisyydellä suoritin opinnot haastavan kokopäivätyön ohella.
Opiskelijariennot jäivät minulta vähemmälle, mutta koen saaneeni niistäkin parhaat palat, sillä meillä oli aivan mahtava IDBM-opiskelijaporukka, jonka kanssa koimme paljon yhteisten projektien ja matkojen kautta.
Mikä oli mielestäsi erityisen tärkeää opinnoissasi työurasi kannalta?
International Design Business Management -opintojen suurin anti minulle oli avarakatseisuuden lisääntyminen. Sain ymmärryksen siitä, että jokainen henkilö tuo keskusteluun tai projektiin oman taustansa ja kuvitteellisen reppunsa täynnä hänen henkilökohtaisia kokemuksiaan, jotka ovat muovanneet hänen maailmankatsomustaan, käytöstään ja toimintatapojaan.
Samoin opin ymmärtämään itsestäänselvyyksien avaamisen tärkeyden tiimissä; varmistamaan, että kaikki tiimissä ymmärtävät asian samalla tavalla. Opin kyseenalaistamaan totuttua yhä paremmin ja työskentelemään hyvin erilaisten eli eri kulttuuritaustoista ja erilaisilta opiskelupoluilta tulevien ihmisten kanssa.
Käytännössä kaikki opintomme koostuivat käytännönläheisistä projekteista, joissa myös oma työryhmä vaihtui kurssin ja projektin vaihtuessa. Tämä antoi paljon eväitä itselleni tuleviin työtehtäviin esihenkilönä, johtajana, kollegana ja ihmisenä.
Kauppakorkeakoulun alumni Erika AhlbergOle utelias ja avoin, kuuntele ja opi uutta läpi uran ja säilytä usko omaan tekemiseen.
Minkälainen urapolkusi on ollut ja mitkä ovat olleet sinulle urasi kohokohtia?
Työskentelin pitkään Stockmannilla ja sain tehdä siellä useita mielenkiintoisia tehtäviä myynnistä markkinointiin, omasta tuotannosta ulkoisten brändien sisäänostoon. Urani kohokohtia tähän mennessä onkin esimerkiksi ollut työskenteleminen Stockmannin naisten muodin kansainvälisenä sisäänostajana. Tuona aikana Stockmannilla oli kahdeksan Suomessa toimivan tavaratalon lisäksi kahdeksan Venäjällä olevaa tavarataloa, Viron ja Latvian tavaratalot sekä verkkokauppa, eli työsarkaa riitti.
Olen myös erityisen ylpeä norjalaisen Varner-yrityksen omistaman Volt-miestenvaateketjun perustamisesta Suomeen sekä sen henkilöstön ja liiketoiminnan johtamisesta viime vuosina. Kun tulimme Suomen markkinalle vuonna 2016, avasimme samana päivänä kerralla yhteensä yhdeksän myymälää.
Lisäksi olen aina ollut päätyöni ohella paitsi utelias myös innokas tekemään kaikenlaisia sivuprojekteja. Olen esimerkiksi toiminut useamman vuoden ajan Helsinki Design Schoolin muotimarkkinoinnin luennoitsijana.
Työskentelet brändijohtajana Manna & Co:lla mm. ikonisen Finlayson -brändin parissa. Miten päädyit nykyiseen työhösi ja mitä se pitää sisällään? Mikä on parasta työssäsi?
Päädyin nykyiseen työhöni, kun Makialta ja nykyään Manna & Co:lta tuttu Totti Nyberg pyysi minua käymään kahvilla, kun olin lopettelemassa vanhempainvapaatani. Työni on pähkinänkuoressa Finlaysonin markkinoinnin isojen linjojen miettimistä ja niiden implementointia. Meillä on Mannalla mahtava työyhteisö eri alojen asiantuntijoita. Saankin työskennellä todella laajan porukan kanssa ja yhdistää kaikkea tätä osaamista brändin parhaaksi.
Entä minkälaisia haasteita olet kohdannut urallasi? Miten olen ratkaissut niitä? Mitä vinkkejä antaisit opiskelijoille?
Olen kohdannut paljon haasteita urallani ja oppinut niistä kaikista jotain. Kaupan alalla moni asia on kiinni markkinasta, jolla toimitaan, eikä Suomen markkina muotikaupan alalla ole ollut helpoimmasta päästä. Toisaalta hyppääminen ilman esihenkilökokemusta lähes 100 työntekijän organisaation johtoon oli haaste - mutta erittäin mieluinen sellainen. Opin tuolloin kaikkein eniten kuuntelemalla kollegoita, henkilöstöasiantuntijoita sekä ennen kaikkia alaisiani.
Avoimella asenteella, halulla oppia uutta, kyseenalaistamalla totuttua ja uskomalla omaan osaamiseen olen päässyt eteenpäin vaikeista hetkistä. Uskon avoimen kommunikaation voimaan, empatiaan ja inhimillisyyteen myös bisneksessä. Olen myös sitä mieltä, että jos ei tee ikinä virheitä, ei ole ollut tarpeeksi rohkea. Toki samaa virhettä ei kannata toistaa 😊
Opiskelijoille haluaisin antaa muutaman vinkin: ole utelias ja avoin, kuuntele ja opi uutta läpi uran ja säilytä usko omaan tekemiseen.
Miten uskot, että muodin ja tekstiilibrändien ala kehittyy tulevaisuudessa?
Iso osa kuluttajista on jo herännyt siihen, että omilla valinnoilla on merkitystä, mutta uskon, että tämän joukon koko kasvaa. Ala on isossa muutoksessa ja olen erittäin ylpeä siitä, että meillä Suomessa on jo monta innovaatiota vastuullisemmasta toiminnasta näillä aloilla.
Myös design-puolella meillä on valtavasti osaamista ja monia nuoria suunnittelijoita, joilla on kansainvälistä kokemusta ja osaamista. Uskon, että olemme siirtymässä myös muodin puolella kansainvälisestikin kiinnostavammaksi.
Mitä tykkäät tehdä vapaa-ajalla?
Minulla on kaksi alle kouluikäistä lasta, joten ylimääräistä vapaa-aikaa ei tällä hetkellä juurikaan ole. Omaan hyvinvointiin panostan kuitenkin personal trainerin kanssa treenaten tai kävelyillä äänikirjan kanssa. Kulttuuri ja kädentaidot antavat minulle vastapainoa arkeen ja toivonkin niille löytyvän enemmän aikaa tulevaisuudessa!
Tutustu tarkemmin Erikan urapolkuun LinkedInissä!
Lue lisää
Kauppakorkeakoulun alumnitarinoita
Täältä löydät Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun alumnitarinoita. Tarinoista löydät esimerkkejä koulumme alumnien urapoluista. Alumnitarinat on jaoteltu pääaineen mukaan. Uusimmat julkaisut ovat pääaineryhmissä ensimmäisinä.
International Design Business Management, Master of Science (Economics and Business Administration)
IDBM-maisteriohjelma on uraauurtava ja tunnettu koulutusohjelma, joka on malliesimerkki Aalto-yliopiston visiosta, sillä se yhdistää muotoilun ja tekniikan globaalin liiketoiminnan kehittämiseen. IDBM-maisteriohjelmassa opiskelijoista koulutetaan seuraavan sukupolven luovia ammattilaisia monialaisen tiimityön ja alan merkittävien kumppaneidemme tarjoamien todellisten liiketoimintahaasteiden avulla. Ainutlaatuinen IDBM-maisteriohjelma on tarjolla kaikissa kuudessa Aalto-yliopiston korkeakoulussa, minkä ansiosta ohjelmassa voi suorittaa joko kauppatieteiden, taiteen tai tekniikan maisterin tutkinnon.
Kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalvelut opiskelijoille
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalvelut tarjoavat monipuolisia palveluita opiskelijoillemme.