Armaan Hooda vietti yhden päivän matematiikan professorina Aallossa

Osana TuKoKe-kilpailua (Tutki-Kokeile-Kehitä) Armaan Hooda voitti päivän professorina Aallossa. Hän vietti päivän yhdessä professori Pauliina Ilmosen ja muiden tutkijoiden kanssa Matematiikan ja systeemianalyysin laitoksella.
Armaan Hooda vasemmalla, Pauliina Ilmonen oikealla.
Armaan Hooda vasemmalla, Pauliina Ilmonen oikealla. Kuva: Tiina Aulanko-Jokirinne

Armaan Hooda, mitä ja missä opiskelet?

Valmistuin keväällä Suomalaisen yhteiskoulun (SYK) International Baccalaureate (IB) Diploma Programme -ohjelmasta. Tällä hetkellä vietän välivuotta, ja sen jälkeen aloitan tietotekniikan kandidaatin opinnot Cambridgen yliopistossa. Suunnitelmani on valmistautua opintoihin suorittamalla Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston avoimen yliopiston kursseja sekä tietotekniikassa että matematiikassa.

Olen kotoisin Intiasta, ja olen asunut Suomessa nyt seitsemän vuotta. En ole tarvinnut suomea juurikaan opiskelussa tai ystävieni kanssa. Ymmärrän suomea kuitenkin melko hyvin – mutta en osaa puhua sitä. Suunnitelmani on, että tulen takaisin Suomeen ulkomailla opiskelun jälkeen ja asun yhdessä opettajaäitini ja veljeni kanssa, koska loppujen lopuksi perhe on minulle tärkeintä. Työn ja vapaa-ajan tasapaino on aika hyvä Suomessa. Tämän vuoksi aion myös opetella suomea tänä vuonna.

Vasemmalta: Natalia Vesselinova, Milla Laurikkala, Armaan Hooda, Pauliina Ilmonen ja Aleksi Avela. Kuva: Matti Harjula.

Minkälainen oli professoripäivän aikataulu?

Saavuin Aaltoon klo 9.00, ja meillä oli tutustuminen Pauliina Ilmosen tutkimusryhmän kanssa klo 9.00-10.00. Sain esittää kysymyksiä heidän tutkimuksestaan.

Klo 10.15 minulla oli esitelmäTuKoKe-hankkeestani https://youtu.be/6iDjpYMJJfs?feature=shared, johon myös äitini ja veljeni osallistuivat.

Klo 11.15 söin lounasta laitoksen johtaja Nuutti Hyvösen kanssa.

Kello 12.15 osallistuimme maisteriohjelman toimikunnan kokoukseen klo 13.45 asti. Aloin tylsistyä siellä jossain vaiheessa, jos olen ihan rehellinen.

Kello 13.45 meillä oli tapaaminen Pauliina Ilmosen tutkijan Aleksi Avelan kanssa, ja puhuimme maisteriohjelmasta, kielitilanteesta, zombie-projektista, tutkimusartikkelien pilkunviilauksesta, ja esitin myös paljon kysymyksiä tohtoriväitöstilaisuuksin liittyen.

Miltä tuntui olla professori yhden päivän ajan?

Se oli mahtavaa! Näin, että professorin työ on muutakin kuin pelkkää tutkimusta ja opetusta.

Pidin myös esitelmän, mikä oli aika hauskaa. Tämän työn osalta minulla oli ensimmäistä kertaa yleisö, jolla oli riittävä matematiikan osaaminen ymmärtääkseen esitelmäni ilman ylimääräisiä selityksiä.

Armaan Hooda vasemmalla, Pauliina Ilmonen oikealla.

Mitkä ovat tärkeimmät oivalluksesi päivästä?

Professorin ammatti ei rajoitu vain tutkimukseen ja opetukseen, vaan mukana on myös paljon hallinnollisia tehtäviä erityisesti Pauliina Ilmosen kaltaisille laitoksen varajohtajana työskenteleville professoreille. En kuitenkaan haluaisi olla laitoksen johtaja, koska hallinnollisia asioita on niin paljon.

Professorina oleminen tarkoittaa yhteistyötä tohtoriopiskelijoiden, maisteriopiskelijoiden ja muiden professorien kanssa. Harkitsen professorin ammattia vakavasti tulevaisuudessa.

Vietit päivän Pauliina Ilmosen kanssa – pääsitkö leikkimään legoilla?

En päässyt, mutta se mahdollisuus houkutteli kyllä. En olisi voinut unissanikaan kuvitella, että matematiikan professorin työhuone voi näyttää tältä.

Pauliina Ilmonen: Tiedeyhteisö on minulle kuin toinen perhe

"Promootiossa erityisesti se hetki menee minulla tunteisiin, kun uudet tohtorit saavat hatut päähänsä. Sen eteen on tehty paljon työtä ja sillä työllä on valtava yhteiskunnallinen merkitys."

Täältä voit lukea lisää muun muassa zombitutkimuksesta
Pauliina Ilmonen, photo by Nita Vera.

Metsähovin radio-observatorio
Yhteistyö Julkaistu:

Kansainvälinen yhteistyö tärkeää radio-observatoriolle

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorion 50-vuotinen kansainvälinen yhteistyö saa jatkoa, kun astrofysiikan tutkimuskeskuksen ACME-ohjelma käynnistyi.
Peter Liljeroth
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Eurooppalainen jättirahoitus uusien kvanttimateriaalien tutkimukseen

Professori Peter Liljeroth sai Euroopan tutkimusneuvostolta miljoonarahoituksen kvanttimateriaalien kehittämiseen. Uusista materiaaleista toivotaan rakennusainesta toistaiseksi ennennäkemättömiin kvanttilaitteisiin.
A woman with blonde hair stands with arm resting on a ledge with a grey background.
Nimitykset Julkaistu:

Fysiikan professori: Ydinsimulaatiot vaativat tehokkaita tietokoneita, ja siinä “Suomi on edelläkävijä”

Andrea Sand johtaa suurta kansainvälistä Nuclear Materials and Engineering -tutkimusryhmää, jonka rahoitukset ja yhteistyökumppanuudet kattavat koko Euroopan.
Metsähovin tutkimusaseman alue rakennuksineen kuvattuna ylhäältä päin syksyisessä maisemassa metsän keskellä.
Aalto Magazine Julkaistu:

Suomen ainoa radio-observatorio selvittää avaruuden salaisuuksia

Kirkkonummella sijaitseva Metsähovi kerää tietoa muun muassa Auringosta, kvasaareista ja mustista aukoista. Samalla koulutetaan tulevaisuuden avaruusosaajia.