Biomateriaalit Pohjois-Euroopan suurimman muotoilutapahtuman Dutch Design Weekin keskipisteenä

Aalto-yliopiston bioinnovaatiokeskus osallistui ensimmäistä kertaa arvostettuun Dutch Design Week -tapahtumaan yhdessä Aalto ChemArts -ohjelman kokeellisten projektien kanssa.
Iines Jakovlevin teos. Kuva: Anne Kinnunen
Iines Jakolevin kuusen käpytaidetta. Kuva: Anne Kinnunen

Aalto-yliopiston bioinnovaatiokeskus osallistui ensimmäistä kertaa arvostettuun Dutch Design Week -tapahtumaan. Bioinnovaatiokeskus esitteli useita projekteja, jotka keskittyvät biomateriaaleihin ja niiden kestävään hyötykäyttöön. Esillä oli myös Aalto ChemArts -ohjelman kokeellisia materiaaliprojekteja. Hankkeissa hyödynnetään uusiutuvia raaka-aineita kuten puuta ja levää, sekä erilaisia jätevirtoja, mm. kahvinpuruja ja olkia.

ChemArts-hankkeet

Andrzej Tarasiuk coffee arts Chemarts2023 work. Photo Anne Kinnunen

Andrzej Tarasiukin kahvijätepaneelit. Kuva: Anne Kinnunen

Tiina Otala's Chemarts2023 work on Wheat Straws. Photo Esa Kapila

Tiina Otalan ryhmän materiaalia, joka on valmistettu vehnänoljista. Kuva: Esa Kapila.

Coffee waste innovation by Valenti Soler. Photo: Anne Kinnunen

Valenti Solerin kehittämää kahvijätemateriaalia. Kuva: Anne Kinnunen

Iines Jakovlev´s work at ChemArts2023. Photo: Anne Kinnunen

Iines Jakovlevin kuusenkäpytaidetta. Kuva: Anne Kinnunen

Nicole Nygren and team´s Wheat Straw artwork, 2023. Photo: Anne Kinnunen

Nicole Nygrenin ryhmän vehnänoljesta valmistettuja tekstiilikuituja. Kuva: Anne Kinnunen

Nina Riutta's algae artwork. Photo: Esa Kapila

Nina Riutan Algae Hat -projekti. Kuva: Esa Kapila

BioMAT foams mattress at ChemArts2023. Photo: BioMAT team

Puumassasta valmistettuja patjoja. Kuva: BioMAT team

URL kopioitu

bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
    Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
    2020 rajanylitykset pohjoismaissa
    Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
    Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
    Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
    Kaupunkitutkija Johanna Lilius
    Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Avoimen opettajan haastattelu: kaupunkitutkija Johanna Lilius

Tekniikan tohtori Johanna Lilius työskentelee kaupunkitutkijana Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksella ja opettaa myös avoimessa yliopistossa.