Ehdota Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon saajaa vuodelle 2024

Aalto-yliopisto haluaa juhlistaa aaltolaisten tekemää merkityksellistä työtä avoimen tieteen edistämiseksi niin tutkimuksessa kuin opetuksessa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi esimerkkinä toimimista tai muiden aaltolaisten tukemista avoimen tieteen saralla.
Aalto Open Science Award 2024. A light blue podium hovering over a blue-pink gradient background with the help of squishy-looking balloons with colored lights inside.

Ehdota itseäsi, kollegaasi, tutkimusryhmää, yksikköä tai projektia vuoden 2024 Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon saajaksi. Perustele ehdotuslomakkeessa, miten sinä tai ehdokkaasi olette edistäneet avointa tiedettä. Avointa tiedettä edistäviä toimintoja voivat olla esimerkiksi avoin julkaiseminen, tutkimusdatanhallinta, avoimet oppimateriaalit ja osallistava tutkimus. Ehdotusten viimeinen jättöpäivä on 3.12.2024.

Tutkimuksen ohjausryhmä (ResG) arvioi ehdotukset vuoden lopussa.

Palkinnon voittaja saa tunnustuksen ja näkyvyyden lisäksi mahdollisuuden esitellä työtään verkossa julkaistavassa lyhyessä videossa. Esimerkkejä videon tyylistä: Video 1 ja Video 2. Video tehdään keväällä 2025 yhteistyössä palkinnonsaajan kanssa. Huomaathan, että palkintovideon tekemiseen tulee varata jonkin verran voittajan aikaa keväällä 2025. Video julkistetaan loppukeväästä pidettävässä palkintotapahtumassa.

Voittajalle tarjotaan myös mahdollisuus pitää webinaari osana Tutkimusdatan hallinnan ja avoimen tieteen koulutuksia keväällä 2025.

Mikäli sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä osoitteeseen [email protected].

Ehdota palkinnonsaajaa

Lue viime vuoden avoimen tieteen palkinnon voittajista

Aallon avoimen tieteen palkintojuhla toi aaltolaisia yhteen keskustelemaan avoimesta tieteestä

Viime viikolla kokoonnuimme A Gridiin juhlimaan Aallon avoimen tieteen palkinnon 2023 saajia ja keskustelemaan avoimesta tieteestä aaltolaisten kanssa.

Professor Riikka Puurunen, Professor Patrick Rinke and IT Application Owner Lara Ejtehadian holding sunflowers and diplomas

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 voittaja – Aalto Materials Digitalization Platform (AMAD)

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon voittajia AMAD-tiimistä.

Lara Ejtehadian, Patrick Rinke, and Ilari Lähteenmäki sitting with coffee mugs and smiling to the camera.

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kunniamaininta – Professori Riikka Puurunen edistää esimerkillään kestävää avointa tiedettä

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kunniamaininnan saanutta professori Riikka Puurusta.

Professor Riikka Puurunen, Catalysis Research group, Aalto Open Science Award, Honorary mention

Lisää avoimesta tieteestä Aallossa

Avoin tiede ja tutkimus

Avoin tiede on merkittävä tapa edistää tiedettä ja tieteen vaikuttavuutta yhteiskunnassa sekä mahdollistaa uudenlaista yhteistyötä ja innovaatioita.

IT portfolio management

Tutkimusdatan hallinta ja avoin tiede

Tutkimusdatan hyvä hallinta on osa laadukasta tutkimusprosessia ja luo kilpailuetua. Sivu kokoaa Aalto-yliopiston tuen, palvelut ja ohjeet tutkimusdatan hallintaan.

People talking with each other

Avoimen tieteen ja tutkimusdatan hallinnan koulutukset

Tarjoamme kaikille avoimia, ilmaisia koulutuksia tutkimusdatan hallinnasta ja avoimesta tieteestä.

RDM & Open Science Training

Data-agentit

Data-agentit ovat tutkijoita, jotka toimivat tutkimusdatan hallinnan asiantuntijoina laitoksillaan ja kouluissaan.

Viisi henkilöä työskentelee pöydän ympärillä / Unto Rautio

Aalto University campus. Photo by Mikko Raskinen

Pääkaupunkiseudun tiedeyhteistyön 2024–2028 tutkimusrahoitusta haettavana vaikuttavuusarviointitutkimukselle

Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit ja Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto ovat sopineet tiedeyhteistyön toteuttamisesta pääkaupunkiseudun kehittämiseksi vuosina 2024–2028. Nyt haettavana on rahoitus vuosille 2025–2027 alla olevien ohjeiden mukaisesti.
University lecturers Heli Lehtivuori, Suvi Holmstedt ja Otto Mustonen
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolme uutta lehtoria Kemian tekniikan korkeakouluun

Heli Lehtivuori, Otto Mustonen ja Suvi Holmstedt ovat aloittaneet yliopistonlehtoreina Kemian tekniikan korkeakoulussa. Heidän osaamisensa erityisesti spektroskopian, materiaalikemian ja orgaanisen kemian aloilta rikastuttaa korkeakoulun opetusta ja tutkimusta.
Näyttelyn nimi Luovuuden aalloilla ja Aalto-yliopiston, radikaalin luovuuden ja Heurekan logot

Luovuuden aalloilla -näyttely Heurekassa 26.9.–26.12.2024

Hyppää mukaan luovuuden aalloille! Heurekan tapahtumatorilla avautuu keskiviikkona 25.9.2024 tutkimustyön luovuutta esittelevä näyttely Luovuuden aalloilla. Näyttely on esillä 26.9.–26.12.2024. Sen on tuottanut Aalto-yliopisto yhdessä Heurekan kanssa.
A laptop and papers on a table.

Aineistonhallintasuunnitelma ja tietosuojailmoitus -palvelu tutkijoille

Osallistu pilottiprojektiin, jossa luodaan tekoälyn avulla tietosuojailmoitus aineistonhallintasuunnitelmasi pohjalta.