Ideologinen onttous auttaa kapitalismin voittoihin
Markkinaliberalistinen kapitalismi ajaa yksittäisen työntekijän tehokkaaseen oppimiseen, kun osuustoiminnallisuus ja sosialismi vaativat erityistoimenpiteitä mahdollistaakseen yhtä tehokkaan oppimisen. Tämän osoittaa tuore historiallinen pitkittäisanalyysi kaupan alan organisaatioiden organisaatio-oppimisesta.
Apulaisprofessorimme Jukka Luoman ja professori Juha-Antti Lambergin Jyväskylän yliopistosta vertaileva tutkimus Suomen päivittäistavarakaupan organisaatioiden organisaatio-oppimisesta ja erityisesti ulkomaille suuntautuneista oppimismatkoista 1940–1980-luvulla julkaistiin Organization Science -tiedejulkaisussa. Kyseessä on yksi strategian ja organisaatiotutkimuksen arvostetuimpia tiedejulkaisuja.
”Jo tutkimuksen alkuvaiheessa hämmästyimme, kuinka suuria erot kaupan alan organisaatioiden välillä olivat. K-ryhmä näyttäytyi aineiston valossa ylivoimaisen tehokkaana uusien ideoiden etsijänä ja soveltajana, kun taas esimerkiksi osuustoiminnallisella S-ryhmällä oli suuria vaikeuksia löytää tehokkaan toiminnan benchmark-tapaukset ja soveltaa niitä omaan toimintaansa”, kertoo Jyväskylän yliopiston strategian ja taloushistorian professori Juha-Antti Lamberg.
Tutkimuksen keskeinen tulos on ideologian vaikutus näihin eroihin. Markkinaliberalistinen kapitalismi ajoi yksittäiset työntekijät tekemään kaikkensa kilpailukyvyn puolesta, kun taas perinteisessä osuustoiminnallisuudessa linkki organisaation kilpailukyvyn ja työntekijän toiminnan välillä oli heikompi.
”Vasta osuustoiminnallisuuden muutos 1980-luvulla ja samaan aikaan käyttöön otetut uudet johtamismallit mahdollistivat S-ryhmän nousun K-ryhmän rinnalle tehokkuudessa ja kilpailukyvyssä”, Lamberg toteaa.
Tutkijat korostavat organisaatio-oppimisen olevan yllättävän vahvasti sidoksissa poliittiseen taustaideologiaan aikana, jolloin kilpailevia ideologioita oli monia sosialismista osuustoiminnallisuuteen ja kapitalismiin. Monitieteinen artikkeli yhdistää muun muassa historiantutkimuksen ja strategisen johtamisen lähtökohtia ja menetelmiä.
Artikkeli nostaa ideologian uudelleen strategia- ja organisaatiotutkimuksen ytimeen.
Aalto-yliopiston strategisen johtamisen apulaisprofessorin Jukka Luomanmukaan nyky-ymmärrys strategiasta ja organisaatioiden toiminnasta perustuu pitkälti kapitalististen organisaatioiden tutkimukseen. Tämä johtuu siitä, että tutkittavat organisaatiot ovat pääosin kapitalistisia organisaatioita, joiden ensisijainen tavoite tavoitella voittoa omistajilleen.
”Viime vuosina ensisijaisesti voittoa tavoittelevalle organisaatiomuodolle on etsitty vaihtoehtoja. Tällaisia ovat esimerkiksi työntekijöiden muodostamat alustaosuuskunnat ja rajoitetusti voittoa tavoittelevat teknologiayritykset. Yhteiskunnassa on keskusteltu myös tarpeesta uudistaa kapitalismin rakenteita laajemmin.”
”Tutkimuksemme herättää kysymyksen, miten vaihtoehtoisiin ideologioihin pohjautuvat organisaatiomuodot selviytyvät kilpailussa ja kykenevät uusiutumaan. Kapitalismia kritisoidaan usein ideologisesta onttoudesta, mutta juuri tämä tekee kapitalistisista organisaatioista niin sopeutumiskykyisiä ja kilpailukykyisiä”, Luoma kuvailee.
Julkaisutiedot:
Lamberg, J. A., & Luoma, J. (2020). Ideology in Vicarious Learning-Related Communication. Organization Science. https://pubsonline.informs.org/doi/abs/10.1287/orsc.2020.1378
Lisätietoja:
Apulaisprofessori Jukka Luoma
Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu
puh. 040 353 8412
[email protected]
- Julkaistu:
- Päivitetty: