Kollektiivi valaisi Dutch Design Weekin biodiversiteettiä ilmentävillä lampuilla
Lokakuussa vuosittainen Dutch Design Week (DDW) kokoaa yhteen suunnittelijoita ja yleisöä kautta maailman kymmenpäiväiseen näyttelyitä täynnä olevaan tapahtumaan. Aalto-yliopisto oli tänäkin vuonna DDW:ssä mukana useilla eri näyttelyillä. Yksi niistä oli Microlab-näyttelytilan sisäänkäynnissä kävijät tervetulleeksi toivottava suuri valaisinteos Evolumination, jossa on hyödynnetty algoritmista suunnittelua.
Teoksen toteuttaneesta Kollegi-kollektiivista Severi Uusitalo on teollisen muotoilun professori muotoilun laitoksella. Kaikki ryhmän jäsenet, muotoilija Sami Markkula sekä arkkitehdit Tina Čerpnjak ja Kane Borg, toimivat Aallossa jatko-opiskelijoina ja tuntiopettajina. Projekti sai myös rahoitusta hankintoihin ja matkoihin Aallon muotoilun laitokselta sekä lisäksi Askon säätiöltä.
”Teos tuo esille useita näkökulmia muotoilun keinoin. Se ilmentää biodiversiteettiä ja ympäristön vaikutusta lajien kehitykseen, jopa niiden eriytymiseen. Tilan eri kulmat edustavat erilaisia kasvuolosuhteita, minkä takia niissä on erilaisia valaisintyyppejä”, Uusitalo kertoo.
Teos koostuu 144 muodoltaan erilaisesta valaisimesta ripustettuna 6*6 m tilaan. Microlabin yleisö kulki valaisinten alta ja seassa. Valaisinten muoto muistuttaa kasvien ja eliöiden orgaanisuutta, jättäen auki tulkinnanvaraa yleisölle. LED-valoihin perustuvia valaisimia voidaan kontrolloida ja ohjata.
”Tilassa eri lamput toimivat käytännössä kuin iso näyttö, joten valaisimien avulla voimme ajaa animaatioita. Tämä mahdollistaa taustateeman välittymisen voimakkaammin. Toisaalta työn voi kokea immersiivisenä tilakokemuksena ja vain eläytyä”, Uusitalo sanoo.
Microlabissa kävi keskimäärin 3000 kävijää päivässä, joista jokainen kulki teoksen kautta. Kymmenen päivän aikana siis 30 000 ihmistä tutustui teokseen.
3D-printattuja orgaanisia muotoja
Kävijät kuvasivat keskusteluissa mielleyhtymiään korallien kaltaisiin merieliöihin, juureksiin, sieniin tai vaikka sisäelimiin. Valaisinten muotojen on tarkoituskin jättää tilaa katsojan omalle tulkinnalle.
”Tarkoituksena ei ollut lukita katsojan ajattelua vaan antaa vihjeitä ja innostaa ja siinä onnistuimme palautteen perusteella. Teos saa olla monitulkintainen ja herättää kysymyksiä ilman valmiita vastauksia. Tämä vie työtä kokeellisen muotoilun ja taidekokemuksen suuntaan, vaikka suunnittelun kehitykseen liittyvä kulma on yhtälailla ammatillisesti meitä kiinnostava”, Uusitalo korostaa.
Valaisimet ovat yksittäiskappaleita, jotka on 3D-printattu Väreen tulostuspajan filamenttitulostimilla PLA-materiaalista.
”20 printteriä työsti parhaimmillaan samanaikaisesti näitä valoja koulun kesätauon aikana. Yhden printtaukseen meni jopa 36 tuntia, minkä jälkeen piti vielä putsata ja kokoonpanna valaisimet. Matka algoritmisesta suunnittelusta toteutuneeksi teokseksi oli hyvä muistutus fyysisen maailman reunaehdoista.”
Severi UusitaloTarkoituksena ei ollut lukita katsojan ajattelua vaan antaa vihjeitä ja innostaa. Siinä onnistuimme palautteen perusteella.
Vuorovaikutus yleisön kanssa innosti
Yleisön kanssa käydyt keskustelut olivat innostava osa näyttelyä. Osa kävijöistä innostui ajatuksesta kasvutekijöiden vaikutuksesta saman lajin erilaistumiseen mikä ilmenee voimakkaimmin teoksen kulmien yksilöitä tarkasteltaessa. Keskusteluissa päädyttiin puhumaan konseptimääritelmien liukuvuudesta, vaikka siitä missä muotovariantissa koralli onkin muuttunut mustekalaksi tai sydämeksi.
”Oli hienoa tarkkailla, kuinka ihmiset innostuivat huomatessaan kehityskulun valaisinten muodoissa – he alkoivat osoitella eri kasvulinjoja. Saimme toki myös kyselyitä mistä valaisimia voisi ostaa. Kuitenkin on tärkeää huomata, että valaisimet kuuluivat näyttelyyn ja olivat osa suurempaa installaatiota.”
Teos suunniteltiin DDW-tapahtumaan eikä vielä ole päätetty minne se seuraavaksi siirtyy. Severi Uusitalon mukaan Evolumination saatetaan nähdä tulevaisuudessa Aallonkin tiloissa.
Lisätiedot:
Teollisen muotoilun professori Severi Uusitalo
- Julkaistu:
- Päivitetty: