Konferenssissa pureudutaan digimurroksen vaikutuksiin

Yritykset ja tutkijat kohtaavat tieteellisessä konferenssissa Aalto Design Factoryllä.
digi_photo_aki-pekka_sinikoski_web_fi_fi.jpg

Aalto-yliopiston isännöimässä Building Expertise for Innovation -konferenssissa 25.–27.4. pureudutaan digitaaliseen murrokseen ja sen vaikutuksiin niin eri toimialoilla kuin yhteiskunnassa yleisemminkin.

Konferenssin järjestävät Strategisen tutkimuksen neuvoston tutkimushankkeet Platform Value Now ja Digital Disruption in Industry, joita vetävät professorit Ahti Salo ja Martti Mäntylä Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulusta. Konferenssin pääalustajiin kuuluvat EU:n komission Joint Research Centren pääjohtaja Vladimir Šucha, EU:n alueiden komitean presidentti Markku Markkula, professori George Wright Strathclyden yliopistosta ja International Council for Small Business -neuvoston presidentti, professori Luca Iandoli. Näkemyksiään tuovat esille myös kansanedustaja Jyrki Kasvi, perheyritysten liiton toimitusjohtaja Leena Mörttinen sekä johtava asiantuntija Janica Ylikarjula Elinkeinoelämän keskusliitosta.

Konferenssiin osallistuu myös EU:n COST IS1304-toimenpide Expert Judgment Network: Bridging the Gap Between Scientific Uncertainty and Evidence-Based Decision Making, jonka kautta kokoukseen tulee kymmeniä kansainvälisiä osallistujia. Toimenpide tukee tieteelliseen tietoon perustuvaa päätöksentekoa edistämällä systemaattisten menetelmien käyttöä asiantuntija-arvioiden käsittelyssä.

Digimurros – vallankumouksellinen voima

Konferenssissa pohditaan, miten digimurros teknologisena ja vallankumouksellisenakin voimana mullistaa teollisuutta, palveluita ja yhteiskuntaa. Päivien aikana käsitellään myös eri sovellusalueilta esimerkkejä siitä, miten systemaattiset menetelmät antavat pohjan teknologioita, strategiavalintoja, liiketoiminta­malleja ja innovaatioita koskevalle päätöksenteolle.

"Digitaalinen murros tapahtuu yleensä vaiheittain ja sen luonne vaihtelee usein toimialoittain. Se mikä on mahdollista uudessa digitaalisessa kuluttajaliiketoiminnassa, ei sellaisenaan toimi esimerkiksi perinteisillä teollisilla toimialoilla, joilla digitalisaation paras hyödyntäminen edellyttää erityisesti toimialatuntemusta, luottamusta teknologiaan ja sen toimittajiin", sanoo tutkimusjohtaja Ilkka Lakaniemi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Tiedon ja Innovaatioiden tutkimuskeskuksesta (CKIR).

Tutkimusyhteisö, yritykset ja julkinen sektori ovat lämpimästi tervetulleita osallistumaan ja verkottumaan. Konferenssin ohjelma ja rekisteröityminen ovat konferenssisivuilla.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.