Lukuvuoden avajaisissa juhlittiin jälleen palkittuja aaltolaisia

Palkituissa hankkeissa korostuu vaikuttava tutkimus ja yhteistyö, Aallon omintakeinen luovuuden kulttuuri sekä yhteisöllisyys.
Lukuvuoden avajaisissa palkittuja aaltolaisia poseeraamassa Marsiossa
Tohtoriopiskelijoiden yhdistys Aallonhuiput palkittiin yhteisöllisyyden rakentamisesta ja aktiivisesta yhteistyötä yliopiston kanssa. Kuva Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston vuoden 2024 tunnustuspalkinnot julkistettiin lukuvuoden avajaisissa 3. syyskuuta. Palkinnot myönnetään vuosittain yhteisön jäsenille erinomaisesta työstä yliopiston menestymiseksi, ja päätökset palkittavista tehdään yhteisön ehdotusten pohjalta.

Tilaisuudessa rehtori Ilkka Niemelä myös nimitti professori Tapani Vuorisen Aalto-professoriksi. Tapani Vuorisen yli 30 vuotta kestänyt tutkimustyö ja yhteistyö teollisuuden kanssa on johtanut innovatiivisiin ratkaisuihin selluloosakemiassa. Selluloosateollisuudessa maailmanlaajuisesti on myös otettu käyttöön muita hänen työnsä pohjalta syntyneitä käytännön ratkaisuja.

Tutkimusvaikuttaja: Neljä uutta lippulaivaa

Suomen Akatemia myönsi viime syksynä rahoituksen neljälle uudelle tutkimuksen osaamiskeskittymälle eli lippulaivalle, ja Aalto-yliopisto on mukana näissä kaikissa. Kvanttiteknologian, digitaalisen vesiosaamisen, koulutuksen sekä matemaattisen kuvantamisen ja mallintamisen lippulaivoissa tehdään laajaa kansallista tutkimusyhteistyötä, joka vaikuttaa merkittävästi Suomen tulevaisuuteen.

Opetusvaikuttaja: Kemian tekniikan vetovoimaloikka

Kemian tekniikan korkeakoulussa on panostettu pitkäjänteisesti opinto-ohjelmien uudistamiseen, kekseliääseen opiskelijamarkkinointiin sekä myönteiseen opiskelijakokemukseen ja oppimiskulttuuriin. Tulokset ovat nähtävissä: kemian tekniikka on alana entistä houkuttelevampi, mikä näkyy niin hakijamäärien kuin sisäänoton kasvuna.

Vuoden Aalto-teko: Radical Creatives -elokuva

Radikaalisti uudenalaiseen ajatteluun ja ratkaisuihin tarvitaan vahva ja luova yhteisö. Radical Creatives -elokuva on omintakeinen lähestymistapa Aalto-yliopiston luovuuteen ja vaikuttavuuteen. Dokumenttielokuvaa on esitetty yli 120 kertaa, ja se on herättänyt laajasti kiinnostusta ja keskustelua niin Suomessa kuin ulkomailla.

Menestyksen mahdollistaja: Tekoälytutkimuksen keskus House of AI

House of AI kokoaa yhteen tutkijoita ja yrityksiä kehittämään tekoälyn uusia sovelluksia ja käyttömahdollisuuksia. Tutkimustietoa hyödynnetään ketterästi nopealla pilotoinnilla. Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön lahjoituksen myötä perustettu keskus tekee saumatonta yhteistyötä Suomen tekoälykeskus FCAI:n kanssa ja tarjoaa tekoälyalan toimijoille keskeisen yhteyspisteen.

Yhteisöpalkinto: Tohtoriopiskelijoiden yhdistys Aallonhuiput

Aallonhuippujen järjestämät aktiviteetit ja tilaisuudet yhdistävät yliopiston tohtoriopiskelijoita ja rakentavat yhteisöllisyyttä. Myös yhdistyksen yhteistyö yliopiston kanssa prosessien, viestinnän sekä tohtoriopiskelijoiden osallisuuden ja hyvinvoinnin parantamiseksi on erittäin aktiivista – kaiken kaikkiaan vaikuttavaa toimintaa.

Lämpimät onnittelut kaikille!

Tutustu palkittuihin projekteihin

Iines Jakovlev: Hidden Lake Photo: Anne Kinnunen

Uusi lippulaiva kokoaa kvanttiteknologian huippuosaamista

Aalto-yliopisto on mukana myös Suomen Akatemian kolmessa muussa uudessa lippulaivassa – digitaalisen vesiosaamisen, koulutuksen sekä matemaattisen kuvantamisen ja mallintamisen lippulaivoissa.

Radical Creatives herokuva

Radical Creatives -elokuvan verkkosivu (ulkoinen linkki)

Dokumenttielokuva kertoo voimakkaan tarinan itseluottamuksen vahvistamisesta luovuuden kautta. Tällä sivulla tutustut elokuvan esiintyjiin ja tekijöihin tai voit järjestää tiimillesi elokuvanäytöksen.

Opiskelijoita kävelemässä alas portaita Kandidaattikeskuksessa

House of AI

Uusi keskus tuo eturivin tutkijoita ja yrityksiä yhteistyöhön kehittämään uusia tekoälyn soveluksia ja käyttömahdollisuuksia.

Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun tutkimusta, kuva Mikko Raskinen

Kemian tekniikan korkeakoulu

Meillä luonnontieteet ja insinööritieteet yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla.

Avajaisten kohokohdat

Opiskelijoita työelämätapahtumassa

Rehtori Ilkka Niemelä työnantajille: ”Yhdistetään jokainen opiskelija suomalaiseen työelämään”

Aalto-yliopisto haluaa yhdessä työnantajien kanssa edistää sitä, että Suomen kipeästi tarvitsemat kansainväliset osaajat juurtuvat maahamme.

Kulkue tummiin pukeutuneita ihmisiä

Aalto-yliopisto juhlisti 15. lukuvuoden alkua

Aalto-yliopiston uusi lukuvuosi käynnistyi 3. syyskuuta. Avajaispuheissa korostettiin yhteyksiä suomalaiseen työelämään ja yhteisöllisyyttä.

Opiskelijoita työskentelemässä työpöytien äärellä.
Yliopisto Julkaistu:

Arvostettu THE-yliopistovertailu nosti Aalto-yliopiston 200 parhaan joukkoon maailmassa

Aalto-yliopisto kohensi sijoitustaan edellisvuodesta ja nousi 196. sijalle Times Higher Educationin (THE) Wold University -vertailussa.
Three persons sitting in front of multiple screens, balloons floating in the air
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopiston joukkue voitti pohjoismaisen NCPC-ohjelmointikilpailun opiskelijasarjan

Nordic Collegiate Programming Contest-ohjelmointikilpailu.
Kampuskysely
Kampus Julkaistu:

Vastaa kampuskyselyyn, vaikuta ja voita hyvinvointilahjakortteja!

Vuosittaisella kampuskyselyllä mitataan jälleen kampuksen toimivuutta ja viihtyisyyttä, eli kampuskokemusta. Kysely on auki 9.10.-31.10.2024.
Students studying in a study room. Photo by Unto Rautio.
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Opintojen hyväksilukuperiaatteisiin tulossa muutoksia 1.1.2025 alkaen

Niitä sovelletaan voimaantulon jälkeen vireille tuleviin hyväksilukuhakemuksiin.