Lu Liangliang matkalla Etelämantereelle
Mielenkiinto laivojen suorituskykyä ja turvallisuutta kohtaan vie nuoren tutkijan yhteen maailman syrjäisimmistä kolkista.
Laiva saapui Penguin Buktalle 20. joulukuuta 2018. Pysähdyksen aikana purettiin Etelä-Afrikan tutkimusasemalle tuodut tarvikkeet ja odotettiin laivaan nousevan Weddell Sea Expedition -ryhmän saapumista Kapkaupungista.
Pääsimme jäälle ja kairaamaan 21. joulukuuta. Parin koekairauksen jälkeen saimme kerättyä kaksi 60 cm jääkairausnäytettä. Näytteet siirrettiin laivan pakastimeen odottamaan suolapitoisuuksien ja tiheyden mittauksia sekä kiderakenteiden tutkimusta.
27. joulukuuta sain valmistelujen päätyttyä kapteenilta luvan aloittaa laivan ohjauskoe jäähyllyn edustalla. Ympäröivä merijää oli alukselle kuitenkin hieman liian paksua (noin 1,5 m) ja koe piti päättää muutaman yrityksen jälkeen. Yritämme myöhemmin uudelleen, mikäli jääolosuhteet antavat myöden.
Vuoden päättyessä Weddell Sea Expedition -ryhmä oli alkanut kokoontua laivalle. Vietimme uuden vuoden aattoa yhdessä ja tutustuimme hiljalleen uusiin matkatovereihimme.
Vuoden 2018 päätteeksi lyhyt yhteenveto tähänastisesta matkastamme: kaikki jään ominaisuuksiin, jääolosuhteisiin, jään kuormitukseen ja laivan liikkumiseen liittyvät järjestelmät toimivat hyvin ja saimme kehitettyä rutiinin tietojen lataamista ja varmuuskopiointia varten. Tietojen muunnokset ja analyysi voidaan aloittaa myös pian. Vuosi päättyi hyvissä merkeissä.
Uusi vuosi alkoi laivan oikealla puolella jalkapallo-ottelulla ja näytteiden kairaamisella laivan vasemmalla puolella. Nostimme vuoden 2019 ensimmäisenä päivänä lahden paksusta jäästä kolme uutta 1,6-metristä näytettä.
Weddell Sea Expedition alkoi 3. tammikuuta kaikkien tutkimusmatkan jäsenten noustua laivaan. Purjehdimme täyttä vauhtia kohti Larsen C -jäähyllyä. Matkan aikana pidettiin kokouksia ja turvallisuusselostuksia. Retkelle osallistuvat tutkijat edustavat geofysiikkaa, glasiologiaa, jäätutkimusta, meribiologiaa, meriarkeologiaa, oseanografiaa ja laivatekniikkaa ja mukana on paljon korkeatasoisia tutkimusvälineitä: itseohjautuva sukellusvene (AUV), kauko-ohjattava alus (ROV), CTD-luotain, lennokki ja pohjakaira. Tutkimus keskittyy Larsen C -jäähyllyyn ja siitä irronneeseen jäävuoreen A-68. A-68 on pinta-alaltaan melkein neljä kertaa Ahvenanmaan kokoinen.
Jos jääolosuhteet sen sallivat, tutkimusmatkan tavoitteena on myös etsiä Ernest Shackletonin tutkimusalus Endurancen hylkyä.
Valokuvat: Weddell Sea Expedition 2019.
Saavuimme A-68:n edustalle 10. tammikuuta. AUV:n ja ROV:n meritestaus alkoi muun tutkimustoiminnan ohella.
– Lu Liangliang
Lue Lun aiemmat matkakertomukset ja katso lisätietoja alan tutkimuksesta Aalto-yliopistossa.
Mielenkiinto laivojen suorituskykyä ja turvallisuutta kohtaan vie nuoren tutkijan yhteen maailman syrjäisimmistä kolkista.
Osa 1/3. Lu Liangliang jättää Kapkaupungin taakseen ja matka Antarktikselle alkaa.
Osa 3/3. Lu Liangliang lähettää viimeiset terveisensä Etelänmantereelta ennen paluutaan Suomeen.
Ryhmämme tutkimus keskittyy laivojen ja rakenteiden toimintaan sekä tavallisissa että ääriolosuhteissa. Tutkimuksemme pohjautuu merikuljetusten turvallisuuteen sekä meriympäristön risteilyalusten matkustajille tarjoamiin kokemuksiin.