Uutiset

Mikä ihmeen oppimisen kriisi, kun lapset kuitenkin käyvät koulua?

Unescon arvioiden mukaan noin puolilla kehittyvien maiden koululaisista ei ole edes perustaitoja, vaikka he ovat käyneet koulua vuosikausia.
Kuvassa vihreällä taustalla kuva vaaleasta naisesta ja tapahtuman otsikko
Työelämäprofessori Ritva Reinikka on yksi Suomen tunnetuimmista kehitystaloustieteilijöistä.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa, erityisesti taloustieteessä, tutkitaan ja opetetaan myös koulutuskysymyksiä sekä kansallisella tasolla että globaalisti. Koulutuksella on toki arvo ihan sellaisenaan, mutta myös välillisesti paremman tuottavuuden ja korkeampien tulojen myötä. Inhimillinen pääoma on kasvuteorian peruspilari, samoin innovaatiot.

Työelämäprofessori Ritva Reinikka on tutkinut koulutusta kehitysmaissa jo vuosikymmeniä, erityisesti entisessä työpaikassaan Maailmanpankissa, ja nyt myös Aalto-yliopistossa. Hän on myös tehnyt pitkään käytännön operatiivista työtä kehitysmaiden koulutusjärjestelmien rahoittamiseksi ja parantamiseksi.

”Jo 25 vuotta sitten selvitimme tutkimuksen avulla sitä, menevätkö valtionavustukset perille peruskouluille Ugandassa. Ja etsimme syitä sille, mikseivät aina menneet, ja mitä asialle voi tehdä. Sittemmin samanlaisia tutkimuksia on tehty eri puolilla maailmaa ja niitä tehdään edelleenkin. Viime aikoina olemme keskittyneet opettajiin ja heidän osaamiseensa sekä sisällössä että pedagogiikassa”, Ritva Reinikka kertoo.

Koulunkäynti on lisääntynyt valtavasti parina viime vuosikymmenenä. Lähes kaikki maailman lapset aloittavat tänä päivänä koulunkäynnin. Se on ihmiskunnalta huikea voimainponnistus ja saavutus, joka on tapahtunut elinaikanamme. Kun pohdimme oppimisen kriisiä, tämä saavutus on tärkeä pitää mielessä. Toisaalta meidän tulee kuitenkin tunnistaa se tosiasia, että koulunkäynti ei aina tarkoita oppimista.

***

Lämpimästi tervetuloa kuulemaan lisää Ritva Reinikan ja hänen vieraidensa Opetushallituksen pääjohtajan Olli-Pekka Heinosen ja EU:n kansainvälisistä kumppanuuksista vastaavan komissaarin Jutta Urpilaisen näkemyksiä illan aiheesta torstaina 4. maaliskuuta 2021 klo 17.00–18.00.

Better Business – Better Society -webinaarin kieli on suomi, ja YouTube-linkki siihen löytyy em. tapahtumasivulta. Webinaari on kaikille avoin ja maksuton.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Punatakkinen ja -hattuinen henkilö seisoo lumisella mäellä, katsellen jäistä jokea ja vuoria taustalla.
Opinnot Julkaistu:

Kaikille avoimia verkkokursseja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa

Aloita uusi vuosi opettelemalla suunnitteluun ja luovuuteen liittyviä uusia taitoja!
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Kahvihuoneista kansalle – Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjonnan kehittämisessä tärkeää on keskustelu

Craig Carlson tunnistaa ja kehittää opetussisältöjä elämänlaajuisen oppimisen kohderyhmille, kuten työelämässä oleville aikuisoppijoille.
Radiokatu20_purkutyömaa_Pasila_Laura_Berger
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Modernin arkkitehtuurin tutkimukseen merkittävä apuraha Koneen säätiöltä – Laura Bergerin hanke rinnastaa rakennuskadon luontokatoon

Aalto-yliopiston postdoc-tutkija Laura Berger ja hänen työryhmänsä ovat saaneet Koneen säätiön 541 400 euron apurahan hankkeen tutkimiseen, joka tarkastelee rakennuskadon vaikutuksia yhteiskunnalle ja ympäristölle.
Elisa Kultanen kahvilassa
Opinnot Julkaistu:

Väyläopiskelijan tarina: Tradenomista kauppatieteilijäksi

Elisa kertoo kokemuksistaan väyläopiskelijana