Suomalainen sähköajoneuvomerkki Skand on kehitellyt uudenlaisen sähköveneen prototyyppiä. Tavoitteena on tuoda vene markkinoille vuoden 2020 aikana. Veneen suunnittelijana on toiminut venesuunnittelija Sven Ståhle, joka on tullut tunnetuksi muun muassa Buster Magnumin ja Buster XL:n sekä Silver-veneiden ja Terhi 400:n suunnittelijana.
Lähtökohtana veneen suunnittelussa on ollut monikäyttöisyys ja viihtyvyys. Yksityiskäytön ohella vene tulee soveltumaan erinomaisesti vuokra- tai yhteiskäyttöön, vesitaksiksi tai vaikka kaupunkiveneeksi osaksi julkista joukkoliikennettä.
Aalto-yliopiston muotoilun laitoksen kolmannen vuosikurssin opiskelijat suunnittelivat Muotoiluprojekti-kurssilla sähköveneen sisätiloja. Yritysyhteistyöprojekti toteutettiin alkuvuodesta tiiviissä yhteistyössä Skandin edustajien kanssa.
Lähtökohtana käyttäjien tarpeet
Seitsemän kahden hengen opiskelijaryhmää toteuttivat jokainen erilaisen konseptin, joka palvelisi tiettyä käyttäjäryhmää. Projektin alussa opiskelijat tekivät perusteellista tiedonhankintaa: potentiaalisia käyttäjäryhmiä kartoitettiin kyselytutkimusten sekä käyttäjähaastattelujen avulla.
”On tosi tärkeää, että suunnittelun taustalla ovat käyttäjien todelliset toiveet ja vaatimukset. Suunnittelijan ammattitaitoa on pitää nämä kirkkaana mielessä ja käyttää omaa näkemystään siihen, miten vaatimukset parhaiten saadaan käytännössä toteutettua", kertoo kurssin vetäjä, muotoilun laitoksen lehtori, teollinen muotoilija Simo Puintila.
Opiskelijoilla oli mahdollisuus koko projektin ajan työskennellä jo toteutetun veneen ensimmäisen prototyypin parissa, mikä helpotti käyttötilanteiden hahmottamista sekä tilan ja mittasuhteiden todellista huomiointia suunnittelussa.
"Aalto-yliopistolla on hyvät studiofasiliteetit, samoin valmiudet toteuttaa tämän mittakaavan hankkeita. Voimme Skandilla olla varmoja siitä, että suunnittelu pohjautuu todellisiin tarpeisiin ja mittoihin”, toteaa Aalto-Skand -yhteistyöstä vastaava Anssi Helminen Skandilta.
”Opiskelijoiden tekemästä työstä on meille todella paljon apua, kun lähdemme toteuttamaan veneen tilaratkaisua käytännössä sekä tehdessämme päätöksiä siitä, millaisille käyttäjäryhmille vene suunnataan", sanoo Skandin projektipäällikkö, kansainvälisesti tunnettu veneveistäjä Jouka Dehm.
Sähköveneprojekti on jo alkuvaiheessaan herättänyt suurta kiinnostusta veneiden yhteis- ja vuokrakäyttöä tarjoavien yritysten Boutin ja Skipperin suunnalla. Veneen sisustuksen suunnittelussa onkin huomioitu palveluntarjoajien tarpeet ja ideat. Opiskelijoiden suunnitelmissa myös esteettömyyteen kiinnitettiin erityisesti huomiota, sillä veneellä on potentiaalia toimia myös esimerkiksi Espoon, Helsingin tai Tampereen kaupunkiveneenä.
Lisätietoja:
Simo Puintila, lehtori, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, [email protected], p. 050 517 5036
Anssi Helminen, yhteistyövastaava, Skand, [email protected], p. 045 321 3622
Jouka Dehm, projektipäällikkö, Skand, [email protected], p. 050 410 2801