Nokia kiinnostaa: suomalaistutkijoiden analyysista tuli huipputiedelehden luetuin artikkeli

Suomalaistutkijoiden analyysi Nokian matkapuhelinliiketoiminnan myyntiin johtaneesta prosessista on kerännyt jo noin 20 000 lukukertaa.
Puhelin kädessä, kannettavia tietokoneita samassa pöydässä. Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto
Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston ja Jyväskylän yliopiston tutkijoiden Nokian matkapuhelinliiketoiminnan viimeisiä vuosia käsittelevä tutkimus on noussut arvostetun Business History -tiedejulkaisun luetuimmaksi artikkeliksi latausten lukumäärällä mitattuna. Kyseessä on liiketoimintahistorian arvostetuin tiedejulkaisu.

“On hienoa, että verraten monimutkainen ja tutkimuskohdetta avoimesti lähestyvä tutkimuksemme on saanut näin laajan ja laadukkaan lukijakunnan”, iloitsee Jyväskylän yliopiston strategian ja taloushistorian professori Juha-Antti Lamberg.

Business History -tiedejulkaisun artikkelissa ”The curse of agility: The Nokia Corporation and the loss of market dominance in mobile phones, 2003–2013” tutkijat korostavat Nokian vastareaktion Applen ja Android -leirin haasteeseen liittyneen sekavaan, sisäistä kilpailua lietsoneeseen organisaatiorakenteeseen ja selkeän teknologiastrategian puutteeseen. Monitieteinen artikkeli yhdistää muun muassa historiantutkimuksen ja strategisen johtamisen lähtökohtia ja menetelmiä.

Pääasiallinen lukijakunta kansainvälisten huippuyliopistojen opettajat ja opiskelijat

Artikkelin avoin verkkoversio julkaistiin kesällä 2019 ja se on vuodessa ohittanut paljon kauemmin ladatuimpien listalla olleet artikkelit. Nousu ladatuimmaksi artikkeliksi on ollut poikkeuksellisen nopea.

Suuri latausmäärä johtuu ilman muuta aiheen yleisestä kiinnostavuudesta. Lataukset eivät kuitenkaan olisi olleet mahdollisia ilman avointa julkaisua. Latausmäärä osoittaa, kuinka tärkeää avoin tutkimustiedon julkaiseminen on, tutkijat korostavat ja samalla kiittävät Jyväskylän yliopistoa, joka hankki artikkelille avoimen julkaisun.

Suuri latausmäärä myös purkaa myyttiä, ettei suomalainen aihe tai Suomen historiaan läheisesti kiinnittyvä aihe kiinnostaisi maailmalla. Artikkeli on saanut latauksia ympäri maailmaa.

“Kuvitelma, että Nokiaa koskeva artikkeli kiinnostaa vain suomalaisia Nokiassa työskennelleitä insinöörejä ei pidä paikkaansa: 90 prosenttia latauksista on tullut Suomen ulkopuolelta”, huomauttaa Jyväskylän yliopiston vertailevan liiketoimintahistorian professori Jari Ojala.

Osasta latauksista selviää myös lataajan taustayhteisö. Tutkijoille ei tullut yllätyksenä, että joukossa on paljon yliopistoja ja kansallisia yliopistojen kirjastokonsortioita, jotka välittävät tiedelehtiä maidensa yliopistoille. Taustayhteisöissä on myös koko joukko yrityksiä.

“Nokia on ilmeisen kiinnostava esimerkki etenkin teknologiayrityksille. Tapaus osoittaa, että historiasta voi ja siitä pitää oppia”, korostaa Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Henrikki Tikkanen.

Juha-Antti Lambergin, Sandra Lubinaiten, Jari Ojalan ja Henrikki Tikkasen The curse of agility: The Nokia Corporation and the loss of market dominance in mobile phones, 2003–2013 on julkaistu liiketoimintahistorian johtavassa tiedejulkaisussa, Business History -lehdessä. Linkki artikkelin elektroniseen versioon: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00076791.2019.1593964

Tutkimusryhmä:
Juha-Antti Lamberg, Jyväskylän yliopisto (+358505771698, [email protected])
Sandra Lubinaite, Telia Liettua
Jari Ojala, Jyväskylän yliopisto (+358400247387, [email protected])
Henrikki Tikkanen, Aalto-yliopisto ([email protected])

Julkaisutiedot:
Lamberg, J. A., Lubinaitė, S., Ojala, J., & Tikkanen, H. (2019). The curse of agility: The Nokia Corporation and the loss of market dominance in mobile phones, 2003–2013. Business History, 1-47. https://doi.org/10.1080/00076791.2019.1593964

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.