Aalto-yliopistossa on rakenteilla kolmas opiskelijasatelliitti. Aalto-3-nimisen satelliitin edeltäjiä ovat Aalto-1 ja Aalto-2, jotka molemmat laukaistiin kiertoradalle vuonna 2017. Projektia vetää avaruustekniikan professori Jaan Praks, kuten aikaisempiakin satelliittiprojekteja.
Praksin vetämät satelliittiprojektit tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden osallistua avaruustekniikan ja satelliittien kehittämiseen, testaamiseen sekä operointiin. Opiskelijasatelliittien lisäksi Aalto-yliopistossa on rakennettu satelliitteja myös tutkimuskäyttöön.
Aalto-3 on ollut rakenteilla jo useamman vuoden, mutta koronapandemia vaikeutti projektin etenemistä, minkä vuoksi se aloitettiin käytännössä alusta keväällä 2022. Rakentuva satelliitti hyödyttää myös avaruustekniikan tutkimusta, sillä sen avulla päästään testaamaan ja kehittämään uutta S-Band-radiota, jota tullaan käyttämään myös Aallon avaruustekniikan tutkimusryhmän tulevissa satelliiteissa. Lisäksi satelliitilla on tarkoitus ottaa onnistuneita kuvia sekä testata GPS:ää avaruudessa. Myös Turun yliopisto on mukana projektissa.
Jatkuvaa oppimista käytännön tekemisellä
Aalto-3-opiskelijatiimi pääsi kesällä mukaan Euroopan avaruusjärjestön (ESA) ESA Test Opportunities -testausohjelmaan yhdessä kolmen muun tiimin kanssa. Ohjelma on tarkoitettu yliopisto-opiskelijoiden piensatelliittien ja niiden hyötykuormien testaukseen. Ohjelmassa opiskelijat pääsivät laatimaan testisuunnitelman, kokoustamaan avaruusjärjestön testioperaattoreiden kanssa, toteuttamaan testauskampanjan Belgiassa sekä laatimaan testiraportin. Ohjelmaan osallistumisessa kesti Aalto-3-tiimillä kokonaisuudessaan lähes yhdeksän kuukautta.
Yksi Aalto-3-projektissa mukana olevista opiskelijoista on Tatu Haakana, joka opiskelee kolmatta vuotta konetekniikkaa. Hän työskentelee myös tutkimusapulaisena Foresail-2-tiedesatelliitin tutkimusryhmässä. Hän halusi lähteä projektiin mukaan, koska opiskelijasatelliittiprojekteissa voi tutustua avaruustekniikkaan ilman aikaisempaa kokemusta.
"Projektissa työskentely on opettanut valtavasti avaruustekniikan vaatimuksista mekaniikan, elektroniikan, ohjelmiston sekä testauksen suhteen. Erityisen mielenkiintoista on ollut päästä mukaan tutkimusryhmään, jonka tavoitteena on rakentaa satelliitteja Suomessa ja näin edistää suomalaista avaruustutkimusta", Haakana kertoo.
Opiskelija Topi Räty on ollut kiinnostunut avaruustekniikasta jo pitkään, joten projektiin hakeutuminen tuntui hänestä luontevalta. Räty opiskelee teknillistä fysiikkaa viidettä vuotta.
"Olen aina halunnut avaruusalalle, ja lukiolaisena Aalto-1 ja Aalto-2 -satelliitit inspiroivat minua hakemaan Aaltoon", Räty kertoo.
Räty kertoo projektin olleen jatkuvaa oppimista, ja sen parissa pääsee tekemään monipuolisesti erilaisia asioita. Hänen mukaansa satelliittia rakentaessa pääsee esimerkiksi tekemään piirisuunnittelua, kokoamista ja kolvaamista sekä ohjelmoimaan alijärjestelmien logiikkaa.
"Samalla hiljalleen näkee ja oppii, mitä kaikkea toimiva satelliitti on syönyt ja miksi. Fyysikkona minulla itsellään ei ollut juurikaan näistä kokemusta (muusta kuin kolvaamisesta), mutta kun jaksaa tehdä töitä ja kysyä apua, kaikki on mahdollista! Erityisen hienoa onkin tajuta, kuinka paljon satelliittimissiosta loppupelissä ymmärtää. Ja tietysti se, että jotain omin käsin tehtyä lentää joku päivä avaruudessa!" Räty kertoo.
Opiskelija, haluatko lähteä mukaan projektiin? Aalto-3 projektitiimi odottaa innolla, että satelliitti saadaan valmiiksi ja laukaistua kiertoradalle. Jotta se onnistuu, opettavaiseen projektiin tarvitaan lisäkäsiä. Tarvetta olisi erityisesti radiotekniikan, elektroniikan ja sulautettujen järjestelmien osaajille. Lisätietoja projektista voi kysyä professori Jaan Praksilta ([email protected]).