Uutiset

Opiskelijat tekivät Postin pakettikuljettajille mobiililaitteiden käyttäjätutkimuksen

Projektissa tutkittiin myös työympäristön digitalisaation vaikutuksia kuljettajien työntekijäkokemukseen.
Postin lehdistökuva. Kuvan laitteet eivät liity opiskelijaprojektin uutiseen.
Kuva: Postin mediapankki

Posti Oy pyrkii jatkuvasti kehittämään toimintaansa ja muuttamaan työympäristöään aiempaa digitaalisemmaksi. Tällä hetkellä Postin pakettikuljettajilla on käytössä useita erilaisia mobiililaitteita. Postin pyrkimys on kuitenkin tulevaisuudessa vähentää käytössä olevien laitteiden määrää ja saada tämä muutos vietyä läpi mahdollisimman sujuvasti ja joustavasti. 

Muutoksen jouhevuuden takaamiseksi Kauppakorkeakoulun opiskelijatyöpari toteutti Postille projektin Postin pakettikuljettajien mobiililaitteiden käytettävyydestä ja digitaalisen työympäristön muutoksesta. Työparin muodostivat markkinoinnin maisteriopiskelija Sofia Kousa ja IDBM-maisteriohjelmassa opiskeleva Natalia Repokari.Projekti tehtiin osana Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konseptia. 

Räätälöidyn yritysprojektin tavoitteena oli tutkia Postin pakettikuljettajien käyttökokemusta uuden mobiililaitteen pilotista sekä selvittää työympäristön digitalisaation vaikutuksia kuljettajien työntekijäkokemukseen.

Projektin aikana opiskelijat tekivät Postin pakettikuljettajille käyttäjätutkimuksen, jossa uuden pilottivaiheen mobiililaitteen käyttäjiä haastateltiin ennen muutosta ja muutoksen jälkeen. Projektin päätteeksi opiskelijat antoivat Postille tulevaisuuden toimenpidesuosituksia käyttäjätutkimuksesta saatujen ja analysoitujen tulosten pohjalta.

Arvokasta tietoa Postin kehitystyölle

Opiskelijat pääsivät projektin aikana syventämään osaamistaan yrityksen digitalisaatiosta sekä uusien teknologioiden käyttöönotosta. “Olemme molemmat kiinnostuneita digitalisaatioon liittyvistä muutoksista ja yritysprosesseista, joten projekti oli ainutlaatuinen mahdollisuus päästä tutkimaan aihetta työntekijöiden näkökulmasta. Teimme projektin aikana puhelinhaastatteluja, joiden pohjalta kokosimme ja analysoimme tulokset. Analyysissä huomioimme käyttäjien kokemukset niin itse mobiililaitteen toimivuudesta kuin heidän kokemistaan työhön liittyvistä muutoksista”, Sofia ja Natalia kertoivat.  

Posti Oy:n ammatillisen koulutuksen koordinaattori Elina Timisjärvi sekä hankepäällikkö Mari Laukkonen olivat tiiviisti mukana projektissa ja erittäin tyytyväisiä projektin toteutukseen ja tuloksiin.

“Yhteistyö opiskelijoiden kanssa oli mutkatonta ja todella sujuvaa. He tarttuivat tutkimukseen itseohjautuvalla ja aktiivisella otteella, mikä jatkui koko projektin ajan. Pidimme projektin aikana muutamia välitapaamisia, joissa saimme aina päivityksen työn edistymisestä. Projektin päätteeksi saimme kattavan raportin työn tuloksista ja upeasti tiivistetyn esityksen yhteenvetoineen.”

”Kaiken kaikkiaan yhteistyö Aalto-yliopiston sekä Natalian ja Sofian kanssa oli menestys ja asiantuntevasti toteutettu. Saimme käyttäjätutkimuksen myötä arvokasta tietoa kehitystyötämme varten. Tutkimuksen tuloksista on poimittu hankkeen kehityslistalle asioita ja lisäksi tuloksia tullaan hyödyntämään hankkeen edetessä koulutuksiin ja käyttöönottoihin.”

Projektia ohjasi Kauppakorkeakoulun tietojärjestelmätieteen työelämäprofessori Esko Penttinen, joka kiittelee opiskelijoita erityisesti itsenäisestä työskentelyotteesta. Itsenäisen ja proaktiivisen työskentelyn merkitys korostui erityisesti vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi, sillä projekti toteutettiin täysin etänä.

“Projektia oli ilo ohjata. Posti oli rajannut tutkimuskysymyksen hyvin ja opiskelijat työskentelivät todella itseohjautuvasti. Aihealueena uuden teknologian käyttöönotto ja siihen liittyvät uhat ja mahdollisuudet on erityisen hyvä tällaiseen yritysprojektiin”, Esko Penttinen sanoo. 

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects

Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.

Lue lisää
Opiskelijoita Kauppakorkeakoululla. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.