Kauppakorkeakoulun maisteriopiskelijat Aleksi Ala-Uotila ja Hanna Palmu toteuttivatEY Law Suomen ryhmän kanssa lakipalveluiden kehittämiseen liittyvän selvitysprojektin, jossa kartoitettiin vaihtoehtoja uudenlaiselle palvelumallille. Räätälöidyn yritysprojektin tavoitteena oli selvittää lakikonsultointia tarvitsevien yritysten kiinnostusta ja tarpeita uudenlaisille toimintamalleille, ymmärtää eri asiakasryhmien tarpeiden eroja, sekä kartoittaa, minkälaisia uudenlaisia toimintaratkaisuja lakipalveluiden alalla on jo tarjolla eri puolilla maailmaa.
Opiskelijat haastattelivat asiakasyritysten juristeja ja johtajia, analysoivat muiden lakipalveluiden tarjoajien ratkaisuja globaalisti, sekä muodostivat palvelupolkumalleja eri asiakasryhmille. Alkuvuodesta 2023 toteutettu projekti esiteltiin sen päätteeksi EY:n asiantuntijoille.
“Aleksi ja Hanna toivat asiakkaalle lisäarvoa tähän toimeksiantoon ja EY Law:n omien palveluiden kehitykseen sekä monipuolisella asiakasnäkökulmalla, nopeasti omaksutulla ymmärryksellä toimintaympäristöstä ja kilpailijoista sekä palvelumuotoilunäkemyksellään. Tiimi oli proaktiivinen ja itseohjautuva, joten ohjaajana oli hienoa ja helppoa olla mukana toimeksiannossa. EY Law sai toimeksiannosta sekä heti jalkautettavia ideoita että näkemyksiä tulevaisuuden kehittämiseen”, kertoo projektin ohjaajana toiminut työelämäprofessori Mirel Leino-Haltia Kauppakorkeakoulusta.
EY:n lakipalveluiden kehitystyölle tukea opiskelijoiden selvityksestä
Juridisten palveluiden tuottaminen ei ole muuttunut merkittävästi vuosikymmeniin. Verrattuna muihin funktioihin yrityksissä, lakitoiminnot eivät ole esimerkiksi HR- tai talousprosessien tapaan juurikaan kokeilleet uusia, tuottavuutta parantavia teknologioita, prosesseja tai toimintamalleja. Lakitoiminnot tuotetaan paljolti yksittäisten toimeksiantojen pohjalta ja pääsääntöisesti reaktiivisesti. Perinteisessä lakipalvelumallissa keskitytään usein puhtaasti juridisiin kysymyksiin. Käytännössä asiakkaiden tarpeet kuitenkin aina liittyvät liiketoimintaan laajemminkin, jolloin esimerkiksi verotukselliset tai taloudelliset seikat tulisi huomioida selkeämmin, jotta kokonaisuus olisi mahdollisimman toimiva.
EY Law sai projektin tuloksista aikaisempaa selkeämmän kuvan siitä, minkälaisia palveluratkaisuja heidän tulisi tarjota asiakasyrityksilleen. Opiskelijat nostivat esiin merkityksellisiä havaintoja, kuten toive ennakkoon määritellyistä palvelukuluista, ja toive jokaiselle asiakkaalle osoitetusta palveluntarjoajan tiimistä. Tämä tiimi tuntisi asiakkaan liiketoiminnan hyvin, ja voisi näin lähteä tehokkaasti ja nopeasti ratkaisemaan asiakkaan uusia juridisia pulmia. Projektin haastattelujen yhteydessä nousi esille myös monen asiakasyrityksen toive saada usean eri osa-alueen konsultointia, kuten vero- ja lakipalveluita, samalta palveluntarjoajalta, johon EY Law pystyisi asiantuntijuudellaan luomaan ratkaisun.
EY Suomen Partner, Head of Law Reino Hyvärinen kertoo, että tutkimuksen tavoitteena oli yrityksen lakitoiminnoista vastaavien haastatteluiden myötä ymmärtää, mitkä asiat heille ovat tärkeitä ja mitä tarpeita asiakkailla eri segmenteissä on, ja mitä he alan toimijoilta toivovat. Näin EY Law pystyy vastaavasti paremmin laatimaan oman strategiansa yhtäältä asiakkaiden tarpeiden ja toisaalta EY Law:n kyvykkyyksien varaan.
”Halusimme ymmärtää, olisiko asiakasyrityksillä kiinnostusta lähteä kehittämään yhteistyömallia, jossa lakifunktiot tuotettaisiin joko osittain tai täysin ulkoistettuna palveluna. Halusimme myös teettää benchmark-selvityksen markkinoilla jo olevista ratkaisuista, jotta ymmärtäisimme paremmin, miltä osin EY Law voisi paremmin vastata asiakkaiden tarpeisiin. Toivoimme projektitiimiltä ennakkoluulotonta ja oma-aloitteista lähestymistapaa ja olemassa olevan lakipalvelumallin rohkeaa haastamista”, Reino Hyvärinen kertoo.
“Se, että projektiin tarttuneilla opiskelijoilla oli kokemusta palvelumallintamisesta ja että he olivat opintojensa loppuvaiheessa, näkyi erinomaisella tavalla työn laadussa ja heidän kyvyssään mallintaa asiakkaiden tarpeita ja markkinaa eri asiakassegmenteissä. Heidän loppuraporttinsa tuotti muutamia silmiä avaavia löydöksiä, joita ei alan sisältä välttämättä olisi osannut havaita. Projektitiimi löysi yhteisen näkemyksen toteutustavasta ja projektin tavoitteesta jo aikaisessa vaiheessa, ja opiskelijat tarttuivat tehtävään ennakkoluulottomasti ja itsenäisesti. Saamme myös projektille hienoa jatkoa Aleksin jatkaessa löydösten täytäntöönpanoa EY Law:n palveluksessa” , Hyvärinen jatkaa.
”Erittäin kokenut projektin ohjaaja Mirel Leino-Haltia osasi ohjata opiskelijoita olennaisissa asioissa. Tutkimus ei jäänyt millään muotoa liian akateemiseksi, vaan jopa yllätti meidät pragmaattisuudellaan ja asiakaslähtöisyydellään. Yhteistyö oli sujuvaa ja lopputuotos oli erinomainen ja helposti ymmärrettävä raportti, jota tullaan hyödyntämään palvelumallin kehitystyössä. Loppuhuipennuksena järjestettiin vielä esittelytilaisuus EY:n henkilökunnalle, johon osallistui laaja joukko asiantuntijoita myös lakipalveluiden ulkopuolelta. Esittelytilaisuudessa virinnyt vilkas keskustelu oli paras palaute mielenkiintoisesta ja onnistuneesta projektista.”