Pack-Age: Rajoja rikkovan suunnittelun rikas perintö
Pack-Age saattaa olla Aallon monialaisin sivuaine, sille opiskelijoiden lisäksi myös sen opetustiimi tulee eri kouluista ja yhteistyötä tehdään myös Helsingin yliopiston ja Lahden Muotoiluinstituutin kanssa. Kurssilla ratkotaan teollisuudesta saatuja haasteita ja luodaan innovatiivisia tulevaisuuden pakkauskonsepteja ja prototyyppejä.
”Tässä on aika erilainen, verkostomainen tapa toimia. Monialaiset tiimit osaavat katsoa tuotetta useasta näkökulmasta samaan aikaan”, sanoo kurssin vastaava opettaja Markus Joutsela.
Designin rooli on merkittävä, sillä se ei ainoastaan tee tuotteesta houkuttelevampaa, vaan myös ratkaisee käytännön ongelmia.
Pakkaus on oleellinen osa tuotekehitystä ja brändäystä
”Joka päivä kohtaamme ja käytämme arkielämässä satoja pakkauksia, joista osa selkeästi toimii ja osa ei. Pakkaus on hyvin tehokas ja monipuolinen media ja usein myös tuotteen käyttöliittymä, joka auttaa esimerkiksi tuotteen käytössä. Sitä ei vain aina osata suunnitella ja hyödyntää fiksusti eli työmaata parempien ja vastuullisempien pakkausten kehittämiselle on valtavasti ”, Joutsela sanoo.
Pack-Age sai alkunsa 2010 Joutselan vetämästä Aalto Media Factoryn rahoittamasta Future Packaging Design Project -selvityksestä, jota seurasi Interdisciplinary Packaging Design Platform -hanke (2011), jonka aikana luotiin Pack-Age pilottikurssi, vastauksena kasvavaan tarpeeseen uudenlaisesta pakkaussuunnittelusta.
”Koin turhautumista perinteiseen pakkaussuunnitteluun, joka oli usein aika siilomaista, ja rajautui kapeaan graafiseen ja rakennesuunnitteluun. Tämä innoitti etsimään uusia lähestymistapoja”, Joutsela sanoo.
”Halusin luoda suunnittelukulttuuria, joka voisi tuottaa uuden tyyppisiä pakkauksia, jotka myös itseäni innostaisivat ja joita haluaisin enemmän nähdä markkinoilla”, hän kertoo.
”Omasta verkostostani löytyi pian yrityskumppaneita, jotka pystyivät tarjota yhteystyötä kurssilaisille.”
Projektityössä kartoitetaan myös tuotteen strategiaa
Kurssilla työskennellään monialaisissa ryhmissä ja joka ryhmällä on oma asiakas ja uniikki haasteensa, josta muodostuu ryhmälle kurssin suunnitteluprojekti. Kurssilla on korostettu, että pakkauskehitys ja suunnittelu on olennainen osa tuotteen suunnittelua, sekä sen käytettävyyttä ja siksi myös ratkaisuja tulee testata oikeilla käyttäjillä. Käyttäjätieto ohjaa suunnittelua, vaikka myös muut pakkausarvoketjun toimijat huomioidaan.
”Opiskelijat käyvät esimerkiksi eri kaupoissa benchmarkaamassa kilpailevia tuotekategorioita ja tuotteita ymmärtääkseen paremmin millaisessa ympäristössä pakkausten tulee toimia, ja millaiset asiat kilpailevat huomiosta”, Joutsela kertoo.
Design on myös viestintää ja ajatusten välittämistä, joten on hyödyllistä myös harjoitella asiakkaan kanssa työskentelyä.
”Kun teemme kohderyhmätestejä, saamme kättä pidempää näyttää, mitkä ratkaisut toimivat kuluttajille paremmin”, Joutsela sanoo.
Projektityössä ei ainoastaan ratkota käytännön pakkausongelmia, vaan rakennetaan tuotteille brändiä sekä luodaan haluttavuutta ja kartoitetaan strategisia polkuja markkinoille jo tuotteiden kehitysvaiheessa.
Hyvin suunniteltu pakkaus tuo esiin tuotteen potentiaalin. Kurssilla suunniteltuja pakkauksia on myös otettu käyttöön. Esimerkiksi Spices Chef -maustepakkaukset ovat löytäneet tiensä Keskon valikoimiin kautta Suomen.
Kansainvälinen suunta
Tänä vuonna pakkaussuunnitteluprojekteja oli Metsä Boardin, Papticin ja Woamyn kanssa.
”Woamy oli erityisen kiinnostava case, koska yrityksen kehittämälle puuvaahdolle ollaan vasta luomassa ja kartoittamassa erilaisia pakkaussovelluksia, eikä valmiita malleja ole. Olemme siis aivan uuden äärellä, mutta materiaali on lupaava, koska sillä voidaan korvata erilaisia muovisia ratkaisuja, esimerkiksi polystyreeniä pakkauksissa”, Joutsela kertoo.
Pack-Age -tiimi suunnitteli Woamylle pakkauksen, joka esitellään ensi kevään luksustuotteisiin keskittyvillä Luxepack -messuilla Pariisissa. Pakkaus on tehty Slate Groven suunnittelemille ja puhaltamille Piston-viskilaseille ja Woamyn materiaali on valjastettu lasien suojaamiseen. Puu on yhdistävä tekijä sekä Woamyn puuvaahdon tuottamisessa, että viskin tekemisessä, ja se myös inspiroi opiskelijoiden pakkausratkaisua, jossa puu näkyy, tuntuu ja tuoksuu monin eri tavoin.
Joutsela on innoissaan kurssilla kehitellystä pakkauksesta.
”Opiskelijaryhmä kehitti aivan oman menetelmän ja työkalun materiaalin siistiin muotoon leikkaamiseen sekä loi menetelmän kuviointien puristamiseen vaahdolle, antaen sille aivan uusia ominaisuuksia. Myös mikroenkapseloitua puun tuoksua ja aivan uutta UPM Raflatacin puutarraa kotelorakenteessa ollaan päästy hyödyntämään pakkauksessa”, hän sanoo.
Jatkumon haasteet
Pack-Age on inspiroinut myös kansainvälisesti.
”Olen saanut pyyntöjä lähteä kehittämään monitieteistä pakkauskurssia myös Suomen rajojen ulkopuolelle, Baltiaan, Portugaliin ja Britteihin, mutta oma aikatauluni ei ole ollut sellainen, että olisin voinut ottaa näitä kv-projekteja hoidettavakseni”, Markus Joutsela kertoo.
Kurssin olemassaolon aikana lähes 40 yritystä on ollut mukana keskimäärin neljässä vuosittaisessa projektissa. Pack-Age on siis ollut tärkeä yhteistyökumppani yrityksille, jotka ovat rohkeasti halunneet tutkia uusia ideoita ja panostaa vähän kokeellisempaan ja innovatiivisempaan, verkostomaiseen pakkaussuunnitteluun.
Vaikka Pack-Age päättyy nyt, se jättää jälkeensä rikkaan perinnön.
”Aika ja resurssit eivät riitä jatkamaan. Pack-Age on ollut sivuaine, mutta nyt visuaalisen viestinnän muotoilun pääaine työllistää entistä enemmän ja vaatii enemmän huomiota. Opiskelijamäärien nopea kasvu on pakottanut miettimään opetusta uusiksi”, Joutsela valittelee.
”On aika iso homma neuvotella yritysyhteistyöstä ja löytää myös sopivat kumppanit, joiden tehtävänannot ovat sopivan laajoja, mutta myös aikataulullisesti mahdollisia kurssiyhteistyölle. Kaikki on sovittava usein jo puoli vuotta etukäteen. Tällaisessa yhteistyössä on myös materiaalisponsoreita, painokumppaneita ja opetustiimi, ja opiskelijavalinnat, jotka tulee organisoida. Juoksevia asioita on siis paljon”, Joutsela kertoo.
”Tämä yhteistyöverkosto on vähän one-man show”, ja sitä on vaikea delegoida eteenpäin jollekin muulle.”
Pack-Age on myös avannut yhteistyötä eri pakkaustutkimushankkeissa sekä mahdollistanut erilaisten yleisötilaisuuksien tuottamisen. Yhtenä huippuhetkistä Joutsela mainitsee vuonna 2019 järjestetyn Aalto Packaging Design Symposiumin, johon saapui pakkaussuunnittelun parhaita osaajia ympäri maailmaa antamaan keynoteja.
”Lähtökohtaisesti on toki ollut haaste saada palapelin palaset paikoilleen. Mutta sivuineen myötä on osoitettu valmistelevan projektityön ja monialaisen yhteistyön merkitys, josta voidaan ottaa monilla muillakin aloilla mallia”, Joutsela sanoo.
Pack-Age on osoittanut yhteistyön luovan voiman, ja todistanut, että pakkaussuunnittelu voi olla myös taidetta, tiedettä ja ongelmanratkaisua, joka tähtää tulevaisuuden innovaatioihin ja aidosti kestäviin ratkaisuihin.
”Tämä on ollut myös eräänlainen opintomatka minulle, sillä kaikki haasteet ja projektit ovat aina uniikkeja ja olen erityisen kiitollinen kaikille kollegoille, yrityskumppaneille ja opiskelijoille, joiden kanssa olen saanut tätä matkaa taittaa.”
- Julkaistu:
- Päivitetty: