Uutiset

Tutkimusperusteista päätöksentekoa koulutuspolitiikkaan

Uusi Koulutuksen tulevaisuus EDUCA -lippulaiva tuo yhteen aineistoja ja koulutuksen tutkijoita ennennäkemättömällä tavalla ja syventää merkittävästi koulutuspolitiikan tutkimusperusteisuutta.
Professor Matti Sarvimäki gives a presentation on a stage.
Taloustieteen professori Matti Sarvimäki toimii yhtenä varajohtajana Koulutuksen tulevaisuus EDUCA -lippulaivassa. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

Koulumaailman haasteet vaativat tutkimukseen perustuvia korjaustoimia: oppimistulokset laskevat ja koulunkäynnin keskeyttäminen lisääntyy. Samalla teknologiset innovaatiot ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrän kasvu muokkaavat opetusta ja opiskelutapoja.

Suomen Akatemian uusi lippulaiva Koulutuksen tulevaisuus EDUCA yhdistää kasvatustieteen, psykologian, oppimisanalytiikan, sosiologian ja taloustieteen asiantuntemuksen koulutussektorin tutkimukseen ja kehittämistyöhön. 

Lippulaivan konsortion muodostavat Aalto-yliopiston sekä Jyväskylän, Helsingin ja Turun yliopistojen tutkijat. Sitä johtaa Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen professori Marja-Kristiina Lerkkanen ja Aalto-yliopiston taloustieteen professori Matti Sarvimäki toimii yhtenä sen varajohtajista. Kaikkiaan konsortio kokoaa yhteistyöhön satoja tutkijoita Suomesta ja ulkomaisista huippuyliopistoista, kuten Harvardista, Yalesta ja Oxfordista.

Lippulaiva vahvistaa koulutuspoliittisten päätösten ja kokeilujen tutkimusperusteisuutta sekä opettajien ja johtajien osaamista. Tutkimus lisää ymmärrystä yksilöllisten ja sosiaalisten oppimisprosessien variaatiosta, optimaalisista oppimistilanteista ja koulutukseen kiinnittymisen haasteista, sekä skaalautuvien opetusteknologisten ratkaisujen vaikuttavuudesta.

”EDUCA tuo yhteen aineistoja ja koulutuksen tutkijoita ennennäkemättömällä tavalla ja syventää merkittävästi koulutuspolitiikan tutkimusperusteisuutta”, professori Matti Sarvimäki iloitsee.

EDUCA-lippulaivassa rakennettavan aineistoinfrastruktuurin avulla pystytään keräämään erittäin laajoja aineistoja oppijoiden oppimistuloksista, oppimisvaikeuksista, motivaatiosta ja hyvinvoinnista. Nämä tiedot voidaan myös yhdistää jo olemassa oleviin rekisteriaineistoihin, mikä mahdollistaa monipuolisen ja monitieteisen aineistoanalyysin. Lisäksi voidaan kehittää oppijoiden tarpeisiin vastaavia skaalautuvia digitaalisia interventioita ja tutkia niiden vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta. Aineistoinfrastruktuuri tullaan myös avaamaan laajasti tutkijoiden käyttöön. 

”Tutkimusperusteisen tiedon tarve koulutuksen ja opetuksen uudistamiseen liittyvässä päätöksenteossa niin Suomessa kuin maailmassa on ilmeinen. Haasteet ovat yhteisiä, mutta ratkaisut eivät ole tyypillisesti olleet tutkimusperusteisia. EDUCA-lippulaiva tulee vastaamaan tähän haasteeseen”, arvioi Marja-Kristiina Lerkkanen.

”EDUCA-ekosysteemi on maailmassa uniikki. Se pohjautuu Unescon palkitsemaan digitaaliseen ViLLE-oppimisympäristöön, joka on jo nyt käytössä yli 70 prosentissa suomalaisista kouluista ja useassa kymmenessä maassa. Se mahdollistaa tutkimuspohjaiset ja skaalautuvat yksilölliset ja ryhmäkohtaiset analyysit ja interventiot luokkahuonetasolta kansalliselle tasolle saakka. EDUCA-ekosysteemi mahdollistaa saumattoman yhteistyön oppijoiden, opettajien sekä tutkijoiden ja päätöksentekijöiden kanssa”, sanoo professori Mikko-Jussi Laakso Turun yliopistosta. 

Lisätietoa:

Uusi lippulaiva kokoaa kvanttiteknologian huippuosaamista

Aalto-yliopisto on mukana myös Suomen Akatemian kolmessa muussa uudessa lippulaivassa – digitaalisen vesiosaamisen, koulutuksen sekä matemaattisen kuvantamisen ja mallintamisen lippulaivoissa.

Lue lisää
Iines Jakovlev: Hidden Lake Photo: Anne Kinnunen
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Radiokatu20_purkutyömaa_Pasila_Laura_Berger
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Modernin arkkitehtuurin tutkimukseen merkittävä apuraha Koneen säätiöltä – Laura Bergerin hanke rinnastaa rakennuskadon luontokatoon

Aalto-yliopiston postdoc-tutkija Laura Berger ja hänen työryhmänsä ovat saaneet Koneen säätiön 541 400 euron apurahan hankkeen tutkimiseen, joka tarkastelee rakennuskadon vaikutuksia yhteiskunnalle ja ympäristölle.
Matti Rossi vastaanotti palkinnon
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Professori Matti Rossille tiimeineen arvostettu AIS Impact Award 2024

Tiimi voitti palkinnon teknologisesta ja yrittäjyyteen liittyvästä vaikuttavuudesta
An artistic rendering of two chips on a circuit board, one is blue and the other is orange and light is emitting from their surf
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijoiden tavoitteena on korjata kvanttivirheet huoneenlämmön sijaan superkylmässä lämpötilassa

Kvanttitietokoneiden kehityksessä yksi suurimmista haasteista on se, että kvanttibitit eli kubitit ovat liian epätarkkoja. Tarvitaan siis tehokkaampaa kvanttivirheen korjausta, jotta kvanttitietokoneita voidaan tulevaisuudessa ottaa laajemmin käyttöön. Professori Mikko Möttösellä on kvanttikorjaukseen uudenlainen ratkaisuehdotus, ja sen kehittämiseksi hän on saanut kolmevuotisen apurahan Jane ja Aatos Erkon säätiöltä.
Three happy students. Photo: Unto Rautio
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston tutkimusyhteistyön vahvistamiseen

Rahoitetut hankkeet tukevat yliopistojen strategisen kumppanuuden tavoitetta edistää vaikuttavaa ja monitieteistä yhteistyötä.