Uutiset

Väitös: Tunteet voivat toimia kompassina yrityksen perustamis- ja rahoituspäätöksissä

Tunteet inspiroivat uuden luomiseen.
Vain ne yritysideat, jotka herättävät innostusta tai muita tunteita, saavat osakseen tarkempaa tarkastelua. Kuva: Aki-Pekka Sinikoski

Uusien yritysten syntyminen edellyttää luovuutta sekä yrittäjältä että hänen yritysideaansa tukevilta sidosryhmiltä, ja tunteella on keskeinen rooli uuden liiketoiminnan luomiseen liittyvässä päätöksenteossa, väittää Kirsi Snellman Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa 22.9. tarkastettavassa väitöskirjassaan.

Uusien yritysten syntyminen, innovaatioiden rahoitusnäkymien parantaminen ja luovan ilmapiirin vahvistaminen ovat edellytyksiä tulevaisuuden työpaikkojen luomiselle. Liiketoimintamahdollisuuksien muuntaminen uusiksi yrityksiksi on kuitenkin haastavaa, koska se edellyttää epävarmuuden sietämistä ja navigointia kohti tulevaisuutta, jonka ennustaminen voi olla vaikeaa. Alkuvaiheen tyypillisiä haasteita ovat sitoutuminen yrityksen perustamistoimiin epävarmuuden vallitessa sekä ulkopuolisen rahoituksen hakeminen silloin, kun vahvaa näyttöä sidosryhmien kiinnostuksesta ei vielä ole.

Snellmanin väitöstutkimus luo uutta tietoa siitä, miten tunteet voivat auttaa sekä yrittäjää että rahoittajaa tekemään päätöksiä epävarmuuden vallitessa ja voittamaan näitä alkuvaiheen käytännön haasteita.

”Yrittäjäksi ryhtymistä harkitsevan henkilön ennakoima negatiivinen tunne voi edistää ja nopeuttaa luovaa toimintaa ja päätöstä perustaa uusi yritys. Aiemmat tutkimukset aiheesta ovat usein pohjautuneet ratioon tai korostaneet negatiivisten tunteiden haittavaikutuksia luoville prosesseille”, Kirsi Snellman kertoo.

Myös rahoittajien tunteilla on merkitystä

Koska yritysten syntyminen, luovat kokeilut ja kasvu eivät onnistu ilman sosiaalisen ympäristön henkistä ja taloudellista tukea, tutkimuksessa valotetaan myös rahoittajien päätöksenteon tunnepuolta.

Snellmanin mukaan vain ne yritysideat, jotka herättävät innostusta tai muita tunteita, saavat osakseen tarkempaa tarkastelua. Jos yritysidea ei herätä mitään tunnereaktiota, se on helpompi sivuuttaa. Rahoittajan kokema innostus tai pelko voi täydentää rationaalista puntarointia ja vaikuttaa käyttäytymiseen päätöksenteossa. Vaikka kriteerit täyttyisivät ja innostus syntyisi, lopullinen myöntöpäätös edellyttää myös muiden sijoittajien ja asiantuntijoiden innostumista ja puoltoa. Aiemmat tutkimukset aiheesta korostavat rahoituspäätösten rationaalisuutta. Niissä painottuu viileät järkisyyt jättäen tunteet sekä muiden sijoittajien ja verkostojen mielipiteet vähemmälle huomiolle.

”Tutkimukseni osallistuu keskusteluun tunteen merkityksestä luovan ilmapiirin vahvistamisessa tarkastelemalla tunteen roolia yrityksen luomisen ja kehittämisen kannalta keskeisissä päätöksentekotilanteissa: yrityksen perustamispäätöksissä sekä enkelisijoittajien rahoituspäätöksissä. Tämä on arvokasta, koska tunne inspiroi uuden luomiseen ja uudet yritykset syntyvät ja kehittyvät yrittäjien, rahoittajien ja sosiaalisten verkostojen välisen vuoropuhelun tuloksena”, Kirsi Snellman summaa.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Nainen ja mies katsovat ylöspäin
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Miten kouluttaa ongelmanratkaisijoita? Uusi raportti valottaa parhaita käytäntöjä

Aalto Design Factoryn raportti korostaa koulutuksen opiskelijakeskeisyyttä, reaalimaailman haasteisiin tarttumista ja erilaisten toimijoiden yhteistyötä.
Valkoinen kukka edessä, ihmisiä taustalla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Miehet, ruotsinkieliset ja maisterin tutkinnon suorittaneet omistavat eniten listaamattomien yritysten osakkeita

Ensimmäisessä kattavassa selvityksessä suomalaisten henkilöomisteisten listaamattomien osakeyhtiöiden omistajista selvisi muun muassa se, että vain kolme prosenttia väestöstä omistaa näiden yhtiöiden osakkeita.
Kolme opiskelijaa ryhmätyön äärellä
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun lähestymistapa kestävään kehitykseen kauppatieteiden koulutuksessa on ainutlaatuinen Euroopassa

Meillä on yli 30 vuoden kokemus kestävän kehityksen aiheisiin liittyvästä tutkimuksesta, joten voimme nojautua opetuksessa huipputason tutkimukseen, sanoo dekaani Timo Korkeamäki.
Kuva, jossa esitellään Cyber Citizen -hankkeen lopputuotteet: SecPort-portaali sekä kyberturvallisuuteen keskittyvä peli.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Cyber Citizen -hanke kehittää eurooppalaisten kyberturvataitoja pelillistämisen avulla

Aalto-yliopisto ja liikenne- ja viestintäministeriö ovat toteuttaneet laajan Cyber Citizen -hankkeen, jonka tavoitteena on kehittää arkipäivän kyberturvataitojen osaamista Euroopan unionin alueella.