Uutiset

Varo Las Vegas -avioliittoja, neuvoo yrityskauppaprofessori

Yrityskaupat ovat tehokas strateginen työkalu, jolla voi viedä yrityksen uuteen suuntaan, sanoo Aalto-yliopiston M&A Forumissa esiintynyt professori Thomas Keil. Kauppojen tulos voi olla myös katastrofaalinen, jos ei osaa välttää ilmeisimpiä virheitä.
Thomas Keil ja Markus Mäkelä
Thomas Keil (vas.) oli keynote-puhujana Aalto-yliopiston M&A Forumissa. Markus Mäkelä toimi tilaisuuden pääjärjestäjänä. Kuva: Kalle Kataila

Zürichin yliopiston professori Thomas Keil on tutkinut yrityskauppoja kymmenien vuosien ajan. Hänen mielestään on usein parasta lähteä liikkeelle siitä, että tiedetään, mikä yrityskaupoissa johtaa katastrofiin.

”Epäonnistuminen seuraa usein siitä, kun tartutaan eteen tulleeseen tilaisuuteen valmistautumatta, koetaan aikapainetta, mukana on vahvoja persoonallisuuksia ja on vaikea peräytyä, kun prosessi on lähtenyt käyntiin. Nämä ovat usein myös kooltaan suurimpia diilejä, joten katastrofista tulee hyvin julkinen”, kuvaa Keil. Hän esiintyi keynote-puhujana Aalto-yliopiston M&A Forumissa äskettäin.

Keil kutsuu hätäisiä yrityskauppoja Las Vegas -avioliitoiksi: hetken päästä osapuolet ihmettelevät mitä tuli tehtyä, kun toista ei tunne kunnolla. 

Opportunistinen yrityskauppa voi jopa olla lyhyellä aikavälillä taloudellisesti kannattava. Sen suurin haitta on kuitenkin Keilin mukaan se, että kaupan sulattelu, esimerkiksi yrityskulttuurien ristiriita vie valtavasti resursseja sekä johdolta että muulta organisaatiolta. Nämä olisi voinut käyttää paljon hyödyllisemmin yrityksen strategiseen kehittämiseen.

Keilin erityisalaa on myös strateginen johtaminen ja hän näkee, että oikein käytettynä yrityskaupat ovat tässä tärkeä työkalu. Onnistuminen vaatii, että on ensin laadittu selkeä strategia, jota toteutetaan yrityskauppojen avulla.

Yrityskaupat transformaation välineenä

”Esimerkiksi Kone on vähitellen kasvattanut huolto- ja korjausliiketoiminnan osuutta yrityksessä monien pienten yritysostojen kautta. Tai sveitsiläinen Holcim on parissa vuodessa muuntunut paljon päästöjä tuottavasta sementinvalmistajasta kestävän rakentamisen yritykseksi sekä ostamalla että divestoimalla.”

Kirkkaan strategisen tavoitteen lisäksi onnistunut yrityskauppojen hyödyntäminen vaatii paljon muutakin osaamista. Mahdollisia kohteita on haravoitava yrityskauppaputkeen kärsivällisesti, koska kauppojen toteutuminen voi viedä vuosia.

”Päätöksentekoprosessien on oltava vahvoja, jotta kauppojen hierojat eivät innostu liikaa. Isoegoiset johtajat maksavat helposti ostoksistaan turhan paljon.”

Tärkeää on myös yrityskauppojen sopiva tahti: varsinkin suurten kohteiden integrointiin on varattava riittävästi aikaa ja pidettävä tarvittaessa taukoa uusista kaupoista.

”Pitää varoa sitä, että M&A-osasto yrityksessä on liian vahva, koska se haluaa tehdä kauppoja silloinkin kun ei ole tarvetta. M&A-osasto toteuttaa kaupat, mutta ylimmän johdon ja viime kädessä osakkeenomistajien on elettävä niiden kanssa.”

Onnistuminen vaatii monenlaista osaamista

Onnistunut yrityskauppa vaatii Keilin mukaan aina tiimityötä. Vaikka toimitusjohtaja olisi yrityskauppaspesialisti, hän on yleensä vahva vain jossakin kauppojen osa-alueessa. Riskinä on joko, että hän yrittää johtaa niitä muitakin, tai sitten esimerkiksi integrointi jää liian vähälle huomiolle koska häntä ei kiinnosta.

Keil on aloittanut uransa Aalto-yliopistossa ja tekee edelleen yhteistyötä Aallon tutkijoiden ja alumnien kanssa.

”Aallolla on pitkään ollut vahvaa osaamista yrityskaupoissa monissa yksiköissä ja monet alan tunnetut nimet maailmalla ovat lähtöisin täältä: Imperial Collegen professori Erkko Autio, St Gallenin yliopiston professori Tomi Laamanen, Stanfordin professori Riitta Katila”, Keil listaa.

Tapahtuman pääjärjestäjän, dosentti Markus Mäkelän mukaan yrityskaupat ovat luonteva aihe uudelle tapahtumalle, koska ne liittyvät moneen Aallon vahvuusalaan strategisesta johtamisesta rahoitukseen ja tuotantotalouteen. 

”Idea tapahtumaan tuli alun perin rahoituksen alumneilta ja he olivat aktiivisesti mukana järjestämässä tilaisuutta. Olemme päättäneet, että ensi vuonna pidetään samanlainen tapahtuma, johon tavoittelemme Keilin kaltaisia kansainvälisiä huippuesiintyjiä”, kertoo Mäkelä.

Aallossa on tehty paljon yrityskauppoihin liittyvää tutkimusta, esimerkiksi ohjelmallisesta yrityskauppaosaamisesta, integroinnin johtamisesta ja henkilöstön roolista hintatarjousten täsmällisyyden merkityksestä kaupan onnistumiselle. Vahvaa osaamista on myös aiheeseen liittyvästä pääomasijoittamisen toimialasta. 

”Yrityskauppaprosessin voi jakaa kolmeen osa-alueeseen: strategiseen suunnitteluosuuteen, neuvotteluihin ja kaupan toteutukseen sekä integraatioon. Ne kaikki pitää hallita, jotta kauppa onnistuisi”, sanoo Mäkelä.

Tapahtumaa tuki Aalto Networking Platform.

Teksti: Heidi Hammarsten

Arvostettu yrityskauppakonkari Aallon vieraana

Ted Rouse oli puhujana ensimmäisessä Aalto M & A Forumissa lokakuussa 2023. Rouse on Bain & Companyn Lontoossa työskentelevä advisory partner, jolla on pitkä kokemus yritysjärjestelyistä.

Lue Ted Rousen haastattelu
Silmälasipäinen, harmaatukkainen ja tummaan pukuun pukeutunut Ted Rouse hymyilee kuvassa iloisesti ja on ojentanut oikean kätensä rennosti ilmaan. Taustalla on viherkasveja ja ikkunasta tulevaa valoa.

Lisätietoa:

Hanna-Mari Ylinen

Hanna-Mari Ylinen

Viestintä- ja tapahtumakoordinaattori
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Kuva Thesis Day -tapahtumasta vuodelta 2024. Kuvassa näkyy työnantajien edustajia ja opiskelijoita, jotka etsivät lopputyöprojektia.
Yhteistyö Julkaistu:

Espoon kaupunki ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat strategisen sopimuksen uudesta viisivuotisesta kumppanuuskaudesta

Yhteistyö sisältää panostuksia Otaniemeen, yritys- ja innovaatiotoimintaan sekä kansainvälisten osaajien juurtumiseen.

Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Talent Boost -strategiaprojekti Aallossa 2021-2024

Tämä artikkeli tarkastelee Talent Boost -projektin saavutuksia.
Three happy students. Photo: Unto Rautio
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston tutkimusyhteistyön vahvistamiseen

Rahoitetut hankkeet tukevat yliopistojen strategisen kumppanuuden tavoitetta edistää vaikuttavaa ja monitieteistä yhteistyötä.
Two people are sitting on a bench in an empty hallway. One of them shows the other something from their laptop screen.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Uusi rahoitus laajentaa FITech-verkostoyliopiston puhtaan siirtymän kurssitarjontaa

FITech-verkostoyliopistolle myönnetty uusi rahoitus tuo kurssitarjontaan monipuolisesti puhtaan siirtymän osaamista tukevia kursseja.