Uutiset

Virheet ovat yrittäjälle arvokasta dataa

Yrittäjyyspalapelissä on kolme osaa – ja niitä kaikkia voidaan opettaa, tietää Aalto-yliopistossa vieraillut Stanfordin professori Tina Seelig.
Tina Seelig veti viikon aikana työpajoja kaikissa Aallon korkeakouluissa. Kuvassa vuorossa Sähkötekniikan korkeakoulu. Kuva Myung Gi Suh

Tina Seelig on neurotieteiden tohtori, joka vauhdikkaiden urakäänteiden jälkeen päätyi ja jäi huippuyliopiston professoriksi ja yrittäjyysohjelman johtajaksi. Kysymys kuuluu, miksi?

– Minun intohimoni on auttaa nuoria näkemään mahdollisuutensa, hän kertoi joukolle Aalto Ventures Programin, Aallon korkeakoulujen ja opintopalvelujen järjestämään Inspire!-tapahtumaan kokoontuneita aaltolaisia. Viikon mittaan järjestettyjen luentojen ja Seeligin vetämien työpajojen tarkoitus oli pohtia, miten yrittäjyyden vaatimat taidot ja asenne saataisiin osaksi kaikkea opetusta jokaisessa Aallon korkeakoulussa.

– Vaihdoin urallani työpaikkaa parin vuoden välein. Stanfordissa olen ollut jo yli 15 vuotta, sillä huomasin, että mikään ei ole yhtä inspiroivaa. Se, mitä teemme, on tärkeää paitsi nuorille myös koko maailmalle, Seelig kiteytti.

Yhteisön voima

Seeligin Stanfordissa johtamaan Stanford Technology Ventures Programiin kuuluu kolme yrittäjyysohjelmaa, jotka on räätälöity kandidaatti-, maisteri- tai tohtoriopintoja suorittavien opiskelijoiden tarpeisiin. Yhteistä kaikille on tehokas pienryhmäopetus ja tiivis yhteistyö yritysten ja ohjelmassa opiskelleiden alumnien kanssa.

– He ovat meille mieletön resurssi ja todella aktiivisesti toiminnassamme mukana. Tänäkin vuonna kandidaattitason Mayfield Fellows Programin opiskelijoista jokainen sai viisi omaa, eri aloja edustavaa huippuluokan mentoria. Esimerkiksi Twitterin perustajat tapasivat meillä, Tina Seelig kertoi hymyillen.

Seeligille yrittäjyys on kuin palapeli, joka koostuu kolmesta osasta: tiedoista, taidoista ja asenteesta.

– Tutkimus on todella tärkeää, hän painotti.

– Tohtoriohjelmassa opiskelijat huomaavat, että heidän laboratoriossa hankkimansa analyyttiset kyvyt ovat kovaa valuuttaa yrityselämän ongelmien ratkaisemisessa. Pelkkä tieto ei kuitenkaan riitä, vaan meidän pitää opettaa myös taitoja: viestintää, johtamista ja neuvottelutaitoja. Lopulta tulee asenne; yrittäjyyden vaatima mielentila. Siihen kuuluu luovuuden lisäksi valmius kestää pettymyksiä ja oppia niistä. Minä sanon aina, että virheet ovat oikeastaan arvokasta dataa, jota ilman ei tule menestystäkään.

Luovuutta haastamaan

Seeligin alustuksen jälkeen vuorossa olivat työpajat. Stanfordin inspiroima Aalto Ventures Program tarjoaa jo Aallon maisteriopiskelijoille mahdollisuuden sivuainekokonaisuuteen sekä kaikille opiskelijoille avoimia kursseja, mutta miten yrittäjyys saataisiin sulautettua kaikkeen yliopiston opetukseen?

– Yrittäjyys vaatii luovuutta, emmekä me haasta opiskelijoita tarpeeksi, vaan annamme heille liikaa valmiiksi pureskeltuja ongelmia, Sähkötekniikan korkeakoulun varedekaani Keijo Nikoskinen tiivisti ryhmänsä ajatukset.

Professori Jaan Praksin ryhmässä pohdittiin, miten yrittäjyydestä jo innostuneita opiskelijoita voitaisiin auttaa eteenpäin. Yksi tärkeimmistä askelista ja suurimmista haasteista oli ryhmän mukaan teollisuuden ja alumnien kanssa tehtävän yhteistyön lisääminen.

– Kaikki yritykset haluavat insinöörejä yrittäjätaidoilla, Tina Seelig kannusti.

– Yrittäjyys on myös niukkuuden pakottamaa luovuutta; sitä, että tekee mahdottoman pienillä resursseilla enemmän, kuin kukaan kuvittelisi olevan mahdollista.

Lisätietoja Tina Seeligistä täältä

Lisätietoja Aalto-yliopiston yrittäjyysohjelmasta Aalto Ventures Programista täältä

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Punatakkinen ja -hattuinen henkilö seisoo lumisella mäellä, katsellen jäistä jokea ja vuoria taustalla.
Opinnot Julkaistu:

Kaikille avoimia verkkokursseja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa

Aloita uusi vuosi opettelemalla suunnitteluun ja luovuuteen liittyviä uusia taitoja!
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Kahvihuoneista kansalle – Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjonnan kehittämisessä tärkeää on keskustelu

Craig Carlson tunnistaa ja kehittää opetussisältöjä elämänlaajuisen oppimisen kohderyhmille, kuten työelämässä oleville aikuisoppijoille.
Radiokatu20_purkutyömaa_Pasila_Laura_Berger
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Modernin arkkitehtuurin tutkimukseen merkittävä apuraha Koneen säätiöltä – Laura Bergerin hanke rinnastaa rakennuskadon luontokatoon

Aalto-yliopiston postdoc-tutkija Laura Berger ja hänen työryhmänsä ovat saaneet Koneen säätiön 541 400 euron apurahan hankkeen tutkimiseen, joka tarkastelee rakennuskadon vaikutuksia yhteiskunnalle ja ympäristölle.
Elisa Kultanen kahvilassa
Opinnot Julkaistu:

Väyläopiskelijan tarina: Tradenomista kauppatieteilijäksi

Elisa kertoo kokemuksistaan väyläopiskelijana