Aaltogether
Tietoa, koulutusta, tapahtumia, verkostoja ja inspiroivia tarinoita yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Haluatko antaa panoksesi Aalto-yliopiston monimuotoisuuden ja osallisuuden edistämiseen?
Monimuotoisuudesta ja inkluusiosta oppiminen antaa meille työkaluja vaalia näitä asioita työn tai opintojen arjessa. Lue kirjoja, kuuntele podcasteja, keskustele kollegojen tai ystävien kanssa – mikä tahansa keino toimii parhaiten sinulle oppijana. Monimuotoisuudesta oppiminen mahdollistaa sen, että voimme parhaiten toteuttaa siihen liittyviä arvoja arjessamme. Sivustolta saat vinkkejä, työkaluja, inspiroivaa luettavaa ja katsottavaa sekä käytännön välineitä monimuotoisuuden ja osallisuuden vaalimiseen Aalto-yhteisössä. Voit aloittaa alla olevasta resurssikirjastosta ja tutustua kiinnostusta herättäviin sisältöihin.
Yhdenvertaisuus viittaa tavoitteeseemme tarjota kaikille yhdenvertainen, tasa-arvoinen ja saavutettava toimintaympäristö, jossa erilaisista, risteävistä taustoista tulevia työntekijöitä ja opiskelijoita kohdellaan yhdenvertaisesti ja jossa heillä on mahdollisuus työskennellä ja opiskella pelkäämättä syrjintää.
Monimuotoisuus viittaa kaikkiin niihin näkyviin tai ei-näkyviin ominaisuuksiin, joiden osalta eroamme toisistamme, esimerkiksi ikä, sukupuoli, koulutus, kansallisuus tai persoonallisuuden piirteet.
Inklusiivisuus viittaa osallisuuden ympäristöön, jokainen voi olla oma itsensä, tuntea kuuluvansa osaksi yhteisöä ja jossa kaikki otetaan tasavertaisesti mukaan toimintaan, ja jossa erilaiset taustamme ja näkökulmamme nähdään vahvuuksina.
Haluamme jokaisen yhteisön jäsenen tuntevan olonsa tervetulleeksi ja turvalliseksi. Toimimalla vastuullisesti ja kunnioittamalla muiden yhteisömme jäsenten oikeuksia annamme kaikille yhdenvertaiset mahdollisuudet nauttia turvallisesta ja miellyttävästä yliopistoympäristöstä.
Alta löydät vinkkejä osallistavaan ja turvalliseen vuorovaikutukseen, joiden avulla rakentaa parempia arkisia kohtaamisia muiden yhteisön jäsenten kanssa.
Kohtaa ympärilläsi olevat ihmiset avoimin mielin ja ymmärtäen muiden tulevan tilanteisiin erilaisten taustojen ja erilaisten kokemusten kanssa. Kunnioita ihmisten monimuotoisuutta ja heidän rajojaan, ja anna jokaiselle tilaa olla oma itsensä.
Pyri tunnistamaan miten henkilökohtainen asemasi, taustasi ja kokemuksesi vaikuttavat ajattelumalleihisi, näkemyksiisi ja tapaasi työskennellä ihmisten kanssa. Tiedostamattomat ennakkoluulot ja stereotypiat kohdistuvat usein epäoikeudenmukaisesti eri ihmisryhmiin, joten ole varovainen tekemiesi oletusten ja yleistysten suhteen. Et voi tietää muiden kokemuksia, ajatuksia, elämäntilannetta tai identiteettiä.
Pysy avoimena uusille näkökulmille, jaa kokemuksia, kuuntele muita ja kokeile uusia tapoja edistää avointa keskustelua, kannusta vapaata ideoiden vaihtoa ja rakenna keskinäistä luottamusta. Anna tilaa kaikille ja varmista, että kaikki saavat äänensä kuuluviin. Kunnioita toisten aikaa, tilaa ja vaivaa. On ok esittää kysymyksiä ja on ok olla eri mieltä. Keskustele kollegoiden kanssa, lue kirjoja, kuuntele podcasteja, ole valmis muuttamaan näkökulmiasi, kun opit lisää.
Käytä kieltä, jota kaikki ymmärtävät. Käyttäydy ja kommunikoi tavalla, joka saa muut tuntemaan olonsa turvalliseksi eikä aiheuta uhkaavaa tai loukkaavaa ilmapiiriä. Jos huomaat, että jokin sanomasi tai tekemäsi on koettu epäkunnioittavana tai poissulkevana, kuuntele ja yritä ymmärtää toisen kokemusta ja näkökulma, ja pyydä anteeksi. Yritä antaa muille anteeksi, jos he loukkaavat sinua vahingossa. Lue lisää ja opi, miten voit muuttaa tällaiset tilanteet oppimiskokemuksiksi konfliktien sijaan.
Käytännön vinkkejä osallistavaan kieleen
Virheitä tapahtuu. On tärkeää antaa niille tilaa ja olla myötätuntoinen itselle ja muille. Pyri näkemään omat ja muiden virheet arvokkaina elementteinä oppimisprosessissa.
Inklusiivisen yhteisön turvaaminen ja esteiden poistaminen on jatkuva prosessi, joka vaatii kaikkien panosta. Jos havaitset haasteita tai esteitä osallisuudelle ja yhteisöllisyydelle, älä epäröi ehdottaa muutosta. Pyri kunnioittavasti puuttumaan epäasialliseen puheeseen tuoden jämäkästi, mutta tuomitsematta, esiin asiat, joita et pidä hyväksyttävinä. Pyydä apua tarvittaessa: tukea on saatavilla, ja Aallolla on selkeät ja yhtenäiset toimintamallit häirintään ja epäasialliseen kohteluun puuttumisessa.
Kaikissa tapauksissa ja kaikissa kysymyksissä voit ottaa yhteyttä häirinnän ja epäasiallisen käytöksen yhteyshenkilöihin. Heihin voi ottaa yhteyttä luottamuksellisesti, eivätkä he vie asiaasi eteenpäin ilman lupaasi.
Tietoa, koulutusta, tapahtumia, verkostoja ja inspiroivia tarinoita yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tämä resurssikirjasto tarjoaa vinkkejä, työkaluja ja inspiroivaa luettavaa ja katsottavaa monimuotoisuuden ja osallisuuden vaalimiseen Aalto-yhteisössä. Materiaalit ovat pääosin englanniksi.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusaiheisista lyhyistä videoista sekä keskusteluohjeista ja -kysymyksistä koostuva itseopiskelumateriaali
On tärkeää olla tietoinen siitä, että meillä kaikilla on tiedostamattomia ennakkoluuloja. Tämä viittaa taipumukseemme tehdä automaattisia intuitiivisia päätelmiä muista ihmisistä perustuen omaan taustaan ja kokemuksiimme. Tiedostamattomana nämä ajatusvinoumat voivat johtaa tahattomaan stereotypioiden vahvistamiseen tai syrjintään. Ennakkoluulot vaikuttavat meihin silloinkin, kun meillä on positiiviset aikeet, erityisesti kun teemme arvioita tai päätöksiä muihin ihmisiin liittyen. Royal Societyn kahden minuutin video kiteyttää oivaltavasti ennakkoluulojen merkityksen ja vaikutuksen akateemisessa ympäristössä.
Ennakkoluulojemme refletointi arjen toiminnassa on tärkeää. Tunnistatko omia ajattelumalleja, jotka voivat pitää sisällään vinoumia? Reflektoinnin tukena voit käyttää esimerkiksi Harvardin yliopiston tutkijoiden kehittämää Implicit Association -testiä. Testi mittaa ja analysoi assosiaatioita, joita teemme ihmisten ja heidän identiteettinsä osalta ja voi auttaa meitä tunnistamaan paremmin tiedostamattomia stereotypioita.
Tiedostamattomat ennakkoluulot voivat estää organisaatioita olemasta monimuotoisia, tasa-arvoisia ja inklusiivisia. Henkilöstölle on tarjolla verkkokurssi tiedostamattomien ennakkoluulojen ymmärtämiseen ja käsittelyyn. Understanding and Tackling Unconscious Bias -kurssi edellyttää kirjautumista Workday Learningiin.
Ennakkoluulot voivat johtaa myös mikroaggressioihin. Jos haluat ymmärtää paremmin, miten muiden kokemukset voivat poiketa sinun kokemuksistasi, katso video Youtubesta.
Pritlove, Juando-Prats, Ala-Leppilampi, Parsons, The Good, the Bad and the Ugly in Implicit Bias, Lancet, 373(110171), 2019
Corinne A. Moss-Racusin, John F. Dovidio, Victoria L. Brescoll, Mark J.Graham, Jo Handelsman, Faculty's subtle gender biases favor male students, Proceedings of the National Academy of Sciences, 109 (41),16395-16396, 2012
On tärkeää olla tietoinen siitä, että meillä kaikilla on tiedostamattomia ennakkoluuloja. Tämä viittaa taipumukseemme tehdä automaattisia intuitiivisia päätelmiä muista ihmisistä perustuen omaan taustaan ja kokemuksiimme. Tiedostamattomana nämä ajatusvinoumat voivat johtaa tahattomaan stereotypioiden vahvistamiseen tai syrjintään. Ennakkoluulot vaikuttavat meihin silloinkin, kun meillä on positiiviset aikeet, erityisesti kun teemme arvioita tai päätöksiä muihin ihmisiin liittyen. Royal Societyn kahden minuutin video kiteyttää oivaltavasti ennakkoluulojen merkityksen ja vaikutuksen akateemisessa ympäristössä.
Ennakkoluulojemme refletointi arjen toiminnassa on tärkeää. Tunnistatko omia ajattelumalleja, jotka voivat pitää sisällään vinoumia? Reflektoinnin tukena voit käyttää esimerkiksi Harvardin yliopiston tutkijoiden kehittämää Implicit Association -testiä. Testi mittaa ja analysoi assosiaatioita, joita teemme ihmisten ja heidän identiteettinsä osalta ja voi auttaa meitä tunnistamaan paremmin tiedostamattomia stereotypioita.
Tiedostamattomat ennakkoluulot voivat estää organisaatioita olemasta monimuotoisia, tasa-arvoisia ja inklusiivisia. Henkilöstölle on tarjolla verkkokurssi tiedostamattomien ennakkoluulojen ymmärtämiseen ja käsittelyyn. Understanding and Tackling Unconscious Bias -kurssi edellyttää kirjautumista Workday Learningiin.
Ennakkoluulot voivat johtaa myös mikroaggressioihin. Jos haluat ymmärtää paremmin, miten muiden kokemukset voivat poiketa sinun kokemuksistasi, katso video Youtubesta.
Pritlove, Juando-Prats, Ala-Leppilampi, Parsons, The Good, the Bad and the Ugly in Implicit Bias, Lancet, 373(110171), 2019
Corinne A. Moss-Racusin, John F. Dovidio, Victoria L. Brescoll, Mark J.Graham, Jo Handelsman, Faculty's subtle gender biases favor male students, Proceedings of the National Academy of Sciences, 109 (41),16395-16396, 2012
Mitä mahdollisia haasteita tohtoritutkijat voivat kohdata työssään ja urallaan? Mitä tukea on saatavilla haasteiden voittamiseksi? Pelaa Doctoral Maze -korttipeliä ja keskustele EDI:stä, akateemisesta urapolusta ja saatavilla olevasta tuesta!
Pelissä käsitellään sekä akateemisia että EDI-haasteita. Sen on kehittänyt Adriana Delgado kurssille LC-1333 Navigoi tohtoriopintoissasi samalla kun opit tasa-arvosta, monimuotoisuudesta ja osallisuudesta osana Equal Career Paths NOW! -hanketta Aalto-yliopistossa, ja sitä voi pelata esimerkiksi tutkimusryhmien tapaamisissa. Voit ottaa yhteyttä Marja Niemeen ja lainata korttipakat ([email protected]).
Doctoral Maze -korttipeli on myös ladattavissa ja tulostettavissa osoitteessa tasaarvoisestiuralle.fi.
Ihmisten arvioiminen työhaastatteluissa tai urakeskusteluissa on yksi inkluusion ja monimuotoisuuden toteutumisen kriittisiä kohtia. Tapa, jolla arvioimme toisia, voi joko edistää tai tukahduttaa monimuotoisuuden ja osallisuuden toteutumista. Voit hyödyntää tätä listaa objektiivisemman arvioinnin tukena kun olet mukana tällaisessa prosessissa. Voit myös jakaa listan työryhmän kesken ja käydä keskustelua validin arvioinnin periaatteista.
Marieke van den Brink, Yvonne Benschop, Gender in Academic Networking: The Role of Gatekeepers in Professorial Recruitment. Journal of Management Studies, 51(3), 463, 2014
Silvia Knobloch-Westerwick, Carroll J. Glynn, Michael Huge, The Matilda Effect in Science Communication: An Experiment on Gender Bias in Publication Quality Perceptions and Collaboration Interest, Science Communication, 35(5), 603–625, 2013
Steinpreis, Rhea.E., Anders, Katie.A. & Ritzke, Dawn. The Impact of Gender on the Review of the Curricula Vitae of Job Applicants and Tenure Candidates: A National Empirical Study, Sex Roles, 41, 509–528, 1999.
Carol Isaac, Barbara Lee, Molly Carnes, Interventions That Affect Gender Bias in Hiring: A Systematic Review, Academic Medicine, 84 (10),1440–1446, 2019
Yksinkertainen, mutta toimiva keino monimuotoisuuden ja osallisuuden edistämiseen on näistä asioista avoin keskustelu tiimeissä. Jos olet esihenkilö, voit johtaa esimerkillä ja tuoda teemoja esiin keskusteluissa tiimiläisten kanssa, kannustaen avoimeen dialogiin turvallisessa ympäristössä. Säännöllisten kokoontumisten lisäksi tiimin kehityspäivät ovat hyvä areena näille keskusteluille. Voit käyttää harjoitteita, kuten 'etuoikeuskävelyä' fasilitoimaan keskustelua.
Oletko ollut tapaamisessa, jossa kollegasi suhtautuu vähättelevästi toiseen kollegaan, esimerkiksi kommentoiden ikää tai sukupuolta? Entä oletko ollut osana rekrytointiprosessia, jossa on stereotypioiden arvioitu hakijan kulttuurista sopivuutta työyhteisöön? Tällainen puhe voi haitata objektiivisuuteen pyrkivää meriittien arviointia, koska epärelevantti informaatio voi saada liikaa painoarvoa arvioinnissa. Pyri kunnioittavasti puuttumaan epäasialliseen puheeseen tuoden jämäkästi mutta tuomitsematta esiin asiat, joita et pidä hyväksyttävinä. Muista, että on helpompi tunnistaa ennakkoluuloja muissa kuin itsessä.
Ihmisten arvioiminen työhaastatteluissa tai urakeskusteluissa on yksi inkluusion ja monimuotoisuuden toteutumisen kriittisiä kohtia. Tapa, jolla arvioimme toisia, voi joko edistää tai tukahduttaa monimuotoisuuden ja osallisuuden toteutumista. Voit hyödyntää tätä listaa objektiivisemman arvioinnin tukena kun olet mukana tällaisessa prosessissa. Voit myös jakaa tämän listan työryhmän kesken ja käydä keskustelua validin arvioinnin periaatteista.
Inclusive Teaching Strategies (University of Washington)
Inclusive Learning Strategies (Stanford University)
22 Cases and Articles to Help Bring Diversity Issues into Class Discussions (Harvard University / Harvard Business Publishing)
Diversity Toolkit: A Guide to Discussing Identity, Power and Privilige (USC University of Southern California)