Doktorandutbildning

Aalto-universitetets pris för doktorsavhandlingar

Aalto-universitetet belönar årligen de mest förtjänstfulla doktorsavhandlingarna med Aalto-universitetets pris för avhandlingar. De grundläggande kriterierna för utdelning av priserna är akademisk kvalitet, inflytande och nyhetsvärde.

Högskolorna beviljar Aalto-universitetets priser för doktorsavhandlingar enligt följande principer:

• Varje högskola belönar de mest förtjänta 10% av avhandlingarna som godkänts vid högskolorna.
  • Priser beviljas varje år enligt kalenderår.
  • Priset är 3000 euro. (Vid Högskolan för ingenjörsvetenskaper är priset 1000 euro.)
  • De grundläggande kriterierna för utdelning av priserna är akademisk kvalitet, inflytande och nyhetsvärde.
  • Pristagarna väljs bland de doktorander/utexaminerade doktorer vars avhandling har godkänts under kalenderåret före prisutdelningsåret.
  • När ett prisbeslut fattas beaktas de utlåtanden som förhandsgranskarna och opponenterna gett.
  • Beslutet fattas av högskolans dekanus på framställning av högskolans forskarutbildningsråd.
  • Prismottagarna tilldelas Aalto-universitetets gemensamma diplom för avhandlingar.
  • Högskolorna delar ut prisen vid en ceremoni.

Principerna för utdelningen av Aalto-universitetets avhandlingspriser är i kraft 1.1.2022–31.12.2025 och gäller doktorsavhandlingar som godkänts åren 2021–2024. Principerna för denna period kommer att utvärderas och, om utdelningen av priser anses vara lämplig, kommer beslut om fortsatt prisutdelning fattas.

Målet är att uppmuntra doktorander till goda resultat och belöna doktorander vid Aalto-universitetets högskolor i enlighet med enhetliga principer. Förutom dessa priser kan högskolorna belöna sina doktorander på annat sätt i enlighet med högskolans mål och strategi.

Prismottagare

Priser för avhandlingar 2024

(för doktorsavhandlingar publicerade 2023)

Högskolan för konst, design och arkitektur

Rebecca Close, Institutionen för konst och media: Post-internet queer reproductive work and the fixed capital of fertility – The interface, the network and the viral as themes and modes of artistic response, ansvarsprofessor och handledare Mira Kallio-Tavin

Kaisu Savola, Institutionen för design: ’Disrespectful thoughts about design’ – Social, political and environmental values in Finnish design, 1960–1980, ansvarsprofessor Guy Julier och handledare Pekka Korvenmaa

Handelshögskolan

Doktorsavhandlingar vid School of Business kommer att delas ut under hösten 2024.

Högskolan för kemiteknik

Muhammad Awais, Institutionen för bioprodukter och bioteknik: Hyperspectral Imaging and Chemometrics to Investigate the Chemical Wood Modification, ansvarsprofessor Lauri Rautkari och handledare Dr. Michael Altgen, Norwegian Institute of Bioeconomy Research, Prof. Mikko Mäkelä, VTT Technical Research Centre of Finland, Dr. Tiina Belt, Natural Resources Institute Finland.

Karl Alexander Henn, Institutionen för bioprodukter och bioteknik: Scalable Surface Chemistry for Lignin Modification - Creating Value for a Forest-Based Society, ansvarsprofessor och handledare professor Monika Österberg.

Sofia Julin, Institutionen för bioprodukter och bioteknik: DNA Origami as a Tool for Assembling Functional Biohybrid Nanomaterials, ansvarsprofessor och handledare professor Mauri Kostiainen och handledare assistant professor Veikko Linko, University of Tartu.

Högskolan för elektroteknik

Henri Hentilä, Institutionen för informations- och kommunikationsteknik. Secret Key Generation for Secure Wireless Internet of Things. Ansvarsprofessor och handledare Visa Koivunen.

Lassi Hällström, Institutionen för elektronik och nanoteknik. Computer simulations for designing green energy solutions. Ansvarsprofessor och handledare Ilkka Tittonen.

Henrik Kahanpää, Institutionen för elektronik och nanoteknik. On atmospheric pressure measurements and dust devils on planet Mars. Ansvarsprofessor och handledare Esa Kallio.

Elli Leppänen, Institutionen för elektroteknik och automation. Exploring the complex and diverse world of carbon electrochemistry: Unraveling the interplay between structure-property relationships. Ansvarsprofessor och handledare Tomi Laurila.

Alec Wright, Institutionen för informations- och kommunikationsteknik. Neural Modelling of Audio Effects. Ansvarsprofessor och handledare Vesa Välimäki.

Högskolan för ingenjörsvetenskaper

Juho Uzkurt Kaljunen, Institutionen för byggd miljö. Waste nutrients harvested: Design and evaluation of nitrogen and phosporus recovery processes utilizing membrane contactor and absorption techniques, Ansvarsprofessor Anna Mikola

Joonas Lehtovaara, Institutionen för byggnadsteknik. Takt production and decentralized decision-making: improving construction production flow with novel planning & control approaches, Ansvarsprofessor Olli Seppänen

Zhenkun Li, Institutionen för byggnadsteknik. Bridge health condition assessment using instrumented moving vechiles, Ansvarsprofessor Weiwei Lin