Ohjelmajohtajan käsikirja

Koulutuksen arviointi ja laadunvarmistus

Koulutuksemme tavoitteena on tarjota laadukkaita oppimiskokemuksia vastaamaan tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Tämän tueksi olemme luoneet kattavat toimintatavat koulutuksen arviointiin ja laadunvarmistukseen.
A photo of Aalto University students discussing, photo by Aino Huovio

Koulutuksen arviointikäytäntömme koostuu useista avainkomponenteista: 

  1. Sisäinen laadunvarmistus 
    Korkeakouluissa on sisäiset toimintatavat koulutusohjelmien säännölliseen seurantaan ja arviointiin. Käytännössä tämä kattaa itsearvioinnin tai niin kutsutun programme review toiminnan, jonka tavoitteena on tunnistaa koulutusohjelmien elinvoimaisuuden tila, vahvuudet ja kehittämistarpeet.  
     
  2. Opiskelijapalaute
    Opiskelijoiden palaute on laadunvarmistusprosessimme keskiössä. Erilaisilla kyselyillä ja kurssiarvioinneilla kerätty opiskelijapalaute auttaa meitä tunnistamaan vahvuutemme, heikkoutemme ja parannuskohteemme. 
    Lue lisää: Koulutuksen palauteperiaatteet ja Aallon opiskelijapalaute | Aalto-yliopisto,  Oppimisen ja opetuksen arviointi- ja palautekäytännöt | Aalto-yliopisto
     
  3. Vertaisarvioinnit ja ulkoiset arvioinnit
    Arvostamme kolmansien osapuolten näkökulmia pyrkiessämme huippuosaamiseen. Vertaisarvioinneilla ja ulkoisilla arvioinneilla varmistamme, että koulutusohjelmamme täyttävät kansalliset ja kansainväliset standardit ja ovat alan parhaiden käytäntöjen mukaisia. Esimerkkejä tästä on opetuksen arviointiharjoitus (TEE) sekä erilaiset laatuauditoinnit ja akkreditoinnit. 
    Lue lisää: Opetuksen ja oppimisen arviointi – TEE | Aalto-yliopisto), Audit and evaluation | Aalto University, Laatujärjestelmän auditointi 2022/23 | Aalto-yliopisto
     
  4. Osaamistavoitteiden arviointi
    Asetamme selkeät osaamistavoitteet kaikille opintojaksoille ja koulutusohjelmille. Näiden oppimistulosten säännöllinen seuranta ja arviointi auttaa meitä arvioimaan opiskelijoiden saavutuksia ja koulutustoimintamme tehokkuutta. 
    Lue lisää: Oppimisen arviointi Aalto-yliopistossa | Aalto-yliopisto
     
  5. Jatkuva kehittäminen
    Tavoittelemme jatkuvan kehittämisen periaatetta koulutusprosesseissamme. Kehittämistarpeiden tunnistamisen lisäksi toteutamme myös asianmukaisia toimia. Vahva yhteistyö ja sitä tukeva kulttuuri mahdollistaa ja edistää opetuksen ja oppimisen jatkuvaa kehittämistä ja parantamista. 
    Lue lisää: Strategia ja laatu | Aalto-yliopisto, Laadunhallinta | Aalto-yliopisto, Arviointi ja palautteet | Aalto-yliopisto, Opetusta ja opiskelua koskevan datan hyödyntäminen ohjelman kehittämiseen | Aalto-yliopisto 

 
Systeeminen lähestymistapamme laadunvarmistukseen ja jatkuvaan parantamiseen pyrkii ylläpitämään korkeita koulutusstandardeja ja arvokasta oppimiskokemusta opiskelijoillemme. 

Lisätietoja

 Johanna Söderholm

Johanna Söderholm

Päällikkö, Ohjelmajohdon palvelut
Koulutusohjelman laatuun ja arviointiin liittyvät asiat

Laatujärjestelmä

Woman walking by a big Aalto logo sign

Strategia ja laatu

Tietoa Aalto-yliopiston johtamisesta sekä laadunhallinnasta.

Aalto-käsikirja
Aalto quality system

Laatupolitiikka ja- järjestelmä

Yliopiston laatujärjestelmä

Aalto-käsikirja
Kampus, ilmakuva

Laatujärjestelmän auditointi 2022/23

Aalto-yliopiston laatujärjestelmä auditoitiin alkuvuonna 2023 ja seuraava järjestelmäauditointi on 2029.

Aalto-käsikirja

Koulutuksen auditointi

Audit and evaluation

The starting point of the quality work at Aalto University is the need to evaluate, follow up and develop the quality and efficiency of our operations. The goal is improving quality and cascading the shared best practices throughout the organisation.

Aalto Handbook
ARotor laboration akselimittausta

Auditoinnit ja akkreditoinnit

Auditoinnilla ja akkreditoinneilla pyritään toiminnan laadun varmistamisen lisäksi yliopiston näkyvyyden ja vetovoimaisuuden lisäämiseen.

Aalto-käsikirja
A photo of Aalto University students discussing, photo by Aino Huovio

Opetuksen ja oppimisen arviointi – TEE

TEE 2020 -arvioinnin tavoitteena on tunnistaa koulutuksen kehittämistarpeita sekä tehdä näkyväksi ja arvioida koulutuksen saavutuksia Aallon 10 vuoden aikana.

Ohjelmajohtajan käsikirja

Palaute ja oppimisen arviointi

Kuva ryhmätyötä tekevistä opiskelijoista / kuvaaja Aalto-yliopisto Unto RautioUnto_Rautio

Oppimisen ja opetuksen arviointi- ja palautekäytännöt

Aalto-yliopisto osallistuu kansallisiin ja kansainvälisiin arviointeihin, auditointeihin ja vertaisarviointeihin (benchmarking) ja tekee säännöllisesti itsearviointeja liittyen oppimisen ja opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Sisäisiä ja ulkoisia arviointeja ja kyselyjä toteutetaan monivuotisen arviointiohjelman mukaisesti.

Aalto-käsikirja
ITP student team working outside

Koulutuksen palauteperiaatteet ja Aallon opiskelijapalaute

Aallossa kerätään opiskelijoilta palautetta eri vaiheissa opintoja. Opiskelijoiden palautteen hyödyntäminen on tärkeä osa opetuksen ja koulutuksen kehittämistyötä sekä opiskeluun liittyvien palveluiden kehittämistä ja laadunvarmistusta. Kerättyä palautetta käytetään usealla eri tavalla ja tasolla. Tämän lisäksi palautteen vaikuttavuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös opiskelijajärjestöt ja killat ovat kiinnostuneita palautteiden tuloksista.

Palvelut
Teacher's handbook illustration: pencil

Oppimisen arviointi Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopistossa oppimisen arviointi on tarkkaan mietitty pedagoginen prosessi, jolla halutaan tukea oppimista, ei vain mitata sitä.

Opettajan käsikirja

Koulutuksen johtaminen ja kehittäminen

Five students working on a group project in the business school building.

Oppimisen ja opetuksen johtaminen

Aalto-yliopistossa koulutuspolku kattaa elämänlaajuisen oppimisen tarpeet. Koulutuksen keskeisiä toimijoita ovat yliopiston professorit ja lehtorit sekä koulutusohjelmien johto, joiden työ mahdollistetaan yliopiston johdon sekä opetuksen ja oppimisen palveluiden tuella.

Aalto-käsikirja
Students studying

Opetusta ja opiskelua koskevan datan hyödyntäminen ohjelman kehittämiseen

Opetuksen ja opiskelun toteutumista koskeva data ja siitä tehtävät analyysit ovat tärkeä lähtökohta koulutuksen ja ohjelman seurantaan ja kehittämiseen.

Ohjelmajohtajan käsikirja
Henkilö luennoi luokan edessä henkilöstön jäsenille

AllWell?-opiskelijakysely ja opetuksen kehittäminen Aallossa

Vuosittain toteutettavalla AllWell?-opiskelijakyselyllä saamme tutkimuspohjaista tietoa pedagogisten kehittämistoimien suunnittelemisen tukemiseen. Kyselyn tuloksien yhteenveto toimitetaan Aallon ohjelmajohtajille ja koulun johdolle.

Opetus ja oppiminen
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu