Strategia ja laatu
Tietoa Aalto-yliopiston johtamisesta sekä laadunhallinnasta.
Systeeminen lähestymistapamme laadunvarmistukseen ja jatkuvaan parantamiseen pyrkii ylläpitämään korkeita koulutusstandardeja ja arvokasta oppimiskokemusta opiskelijoillemme.
Tietoa Aalto-yliopiston johtamisesta sekä laadunhallinnasta.
Yliopiston laatujärjestelmä
Aalto-yliopiston laatujärjestelmä auditoitiin alkuvuonna 2023 ja seuraava järjestelmäauditointi on 2029.
The starting point of the quality work at Aalto University is the need to evaluate, follow up and develop the quality and efficiency of our operations. The goal is improving quality and cascading the shared best practices throughout the organisation.
Auditoinnilla ja akkreditoinneilla pyritään toiminnan laadun varmistamisen lisäksi yliopiston näkyvyyden ja vetovoimaisuuden lisäämiseen.
TEE 2020 -arvioinnin tavoitteena on tunnistaa koulutuksen kehittämistarpeita sekä tehdä näkyväksi ja arvioida koulutuksen saavutuksia Aallon 10 vuoden aikana.
Aalto-yliopisto osallistuu kansallisiin ja kansainvälisiin arviointeihin, auditointeihin ja vertaisarviointeihin (benchmarking) ja tekee säännöllisesti itsearviointeja liittyen oppimisen ja opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Sisäisiä ja ulkoisia arviointeja ja kyselyjä toteutetaan monivuotisen arviointiohjelman mukaisesti.
Aallossa kerätään opiskelijoilta palautetta eri vaiheissa opintoja. Opiskelijoiden palautteen hyödyntäminen on tärkeä osa opetuksen ja koulutuksen kehittämistyötä sekä opiskeluun liittyvien palveluiden kehittämistä ja laadunvarmistusta. Kerättyä palautetta käytetään usealla eri tavalla ja tasolla. Tämän lisäksi palautteen vaikuttavuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös opiskelijajärjestöt ja killat ovat kiinnostuneita palautteiden tuloksista.
Aalto-yliopistossa oppimisen arviointi on tarkkaan mietitty pedagoginen prosessi, jolla halutaan tukea oppimista, ei vain mitata sitä.
Aalto-yliopistossa koulutuspolku kattaa elämänlaajuisen oppimisen tarpeet. Koulutuksen keskeisiä toimijoita ovat yliopiston professorit ja lehtorit sekä koulutusohjelmien johto, joiden työ mahdollistetaan yliopiston johdon sekä opetuksen ja oppimisen palveluiden tuella.
Opetuksen ja opiskelun toteutumista koskeva data ja siitä tehtävät analyysit ovat tärkeä lähtökohta koulutuksen ja ohjelman seurantaan ja kehittämiseen.
Vuosittain toteutettavalla AllWell?-opiskelijakyselyllä saamme tutkimuspohjaista tietoa pedagogisten kehittämistoimien suunnittelemisen tukemiseen. Kyselyn tuloksien yhteenveto toimitetaan Aallon ohjelmajohtajille ja koulun johdolle.