Tietotekniikan laitos

Digitaalisen palvelun suunnittelu

Tämä sivu sisältää DigiIN-hankkeessa kerättyä tietoa, jota voi hyödyntää palvelukokonaisuuden ja käyttöliittymän suunnitteluun.

Loading table of contents

Palvelukokonaisuuden suunnittelu

Digitaalisia sosiaali- ja terveyspalveluita suunniteltaessa tulee huomioida palvelun asema osana palvelukokonaisuutta. Tämä osio sisältää vinkkejä kokonaisuuden suunnitteluun.

Kokonaisvaltainen kehittäminen

  1. Suunnittele koko käyttäjän prosessi lähtien siitä, mistä tieto palvelusta saadaan ja päättyen käyttäjän tavoitteen saavuttamiseen.
  2. Tunnista ja suunnittele tarvittavat oheispalvelut esim. viestintä, ohjeet ja tuki.
  3. Viesti käyttäjälle, miten ihminen littyy prosessiin, missä ja kuka hänen tietojansa käsittelee ja mitä tapahtuu digipalvelun ulkopuolella.
  4. Kerro käyttäjälle, miten tietoturva on varmistettu ja miten hän voi itse toimia turvallisesti.

Vaihtoehtoiset asiointikanavat

  1. Varmista, että palvelu kannattaa järjestää digitaalisesti.
  2. Varmista, että myös muu kuin digiasionti on mahdollista.

Digituki

  1. Varmista, ettei käyttäjä jää yksin virhetilanteessa tai ongelman ilmaantuessa.
  2. Suunnittele digituen järjestäminen ja toteuttaminen.

Ohjeita käyttäjien huomioimiseen

Osio sisältää keskeisiä asioita, jotka on huomioitava digitaalisia sosiaali- ja terveyspalveluita suunniteltaessa.

Käyttäjien väliset erot

  1. Hyödynnä erilaisia käyttäjiä suunnittelun eri vaiheissa.
  2. Haastattele ja havainnoi käyttäjiä, kerää palautetta palvelusta.
  3. Selvitä palvelun tarve ja käyttötapa.
  4. Tunnista käyttäjien odotukset palvelulle.

Digipalvelun monikanavaisuus

  1. Tarjoa mahdollisuus tietojen saneluun.
  2. Tarjoa mahdollisuus tietojen saamiseen kuuntelemalla.

Käyttöliittymäsuunnittelu

Osio sisältää DigiIN-hankkeen aikana kerättyjä vinkkejä käyttöliittymien suunnitteluun. Tutustu lisäksi selkeän kielen osioon vinkkien alla.

Toiminnan ennakointi

  1. Pidä kaikki olennainen tieto esillä.
  2. Tarjoa käyttäjälle selkeitä ja ymmärrettäviä toimintavaihtoehtoja.
  3. Anna palautetta toiminnan onnistumisesta ja etenemisestä.
  4. Kerro, miten ihminen osallistuu palvelun tuottamiseen.
  5. Tarjoa palvelusta harjoitteluversio.
  6. Korosta, että linkki johtaa palvelun ulkopuolelle.

Apu virhetilanteissa

  1. Mahdollista toiminnan peruuttaminen ja palaaminen takaisin.
  2. Mahdollista paluu etusivulle.
  3. Kerro käyttäjälle virhetilanteesta ja sen korjaamisesta.
  4. Tarjoa aina puhelinnumero, johon olla yhteydessä ongelmatilanteessa.

Tuki ja ohjeet

  1. Tarjoa käyttäjälle mahdollisuus oikea-aikaiseen digitukeen palvelun aikana.
  2. Hyödynnä erilaisia käyttöohje- ja tukikanavia (esim. tutoriaali, video).

Helppokäyttöisyys

  1. Säilytä toistuva logiikka palvelun sisällä.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: