Digitaalisen palvelun suunnittelu
Tämä sivu sisältää DigiIN-hankkeessa kerättyä tietoa, jota voi hyödyntää palvelukokonaisuuden ja käyttöliittymän suunnitteluun.
Palvelukokonaisuuden suunnittelu
Digitaalisia sosiaali- ja terveyspalveluita suunniteltaessa tulee huomioida palvelun asema osana palvelukokonaisuutta. Tämä osio sisältää vinkkejä kokonaisuuden suunnitteluun.
Kokonaisvaltainen kehittäminen
- Suunnittele koko käyttäjän prosessi lähtien siitä, mistä tieto palvelusta saadaan ja päättyen käyttäjän tavoitteen saavuttamiseen.
- Tunnista ja suunnittele tarvittavat oheispalvelut esim. viestintä, ohjeet ja tuki.
- Viesti käyttäjälle, miten ihminen littyy prosessiin, missä ja kuka hänen tietojansa käsittelee ja mitä tapahtuu digipalvelun ulkopuolella.
- Kerro käyttäjälle, miten tietoturva on varmistettu ja miten hän voi itse toimia turvallisesti.
Vaihtoehtoiset asiointikanavat
- Varmista, että palvelu kannattaa järjestää digitaalisesti.
- Varmista, että myös muu kuin digiasionti on mahdollista.
Digituki
- Varmista, ettei käyttäjä jää yksin virhetilanteessa tai ongelman ilmaantuessa.
- Suunnittele digituen järjestäminen ja toteuttaminen.
Ohjeita käyttäjien huomioimiseen
Osio sisältää keskeisiä asioita, jotka on huomioitava digitaalisia sosiaali- ja terveyspalveluita suunniteltaessa.
Käyttäjien väliset erot
- Hyödynnä erilaisia käyttäjiä suunnittelun eri vaiheissa.
- Haastattele ja havainnoi käyttäjiä, kerää palautetta palvelusta.
- Selvitä palvelun tarve ja käyttötapa.
- Tunnista käyttäjien odotukset palvelulle.
Digipalvelun monikanavaisuus
- Tarjoa mahdollisuus tietojen saneluun.
- Tarjoa mahdollisuus tietojen saamiseen kuuntelemalla.
Käyttöliittymäsuunnittelu
Osio sisältää DigiIN-hankkeen aikana kerättyjä vinkkejä käyttöliittymien suunnitteluun. Tutustu lisäksi selkeän kielen osioon vinkkien alla.
Toiminnan ennakointi
- Pidä kaikki olennainen tieto esillä.
- Tarjoa käyttäjälle selkeitä ja ymmärrettäviä toimintavaihtoehtoja.
- Anna palautetta toiminnan onnistumisesta ja etenemisestä.
- Kerro, miten ihminen osallistuu palvelun tuottamiseen.
- Tarjoa palvelusta harjoitteluversio.
- Korosta, että linkki johtaa palvelun ulkopuolelle.
Apu virhetilanteissa
- Mahdollista toiminnan peruuttaminen ja palaaminen takaisin.
- Mahdollista paluu etusivulle.
- Kerro käyttäjälle virhetilanteesta ja sen korjaamisesta.
- Tarjoa aina puhelinnumero, johon olla yhteydessä ongelmatilanteessa.
Tuki ja ohjeet
- Tarjoa käyttäjälle mahdollisuus oikea-aikaiseen digitukeen palvelun aikana.
- Hyödynnä erilaisia käyttöohje- ja tukikanavia (esim. tutoriaali, video).
Helppokäyttöisyys
- Säilytä toistuva logiikka palvelun sisällä.
- Julkaistu:
- Päivitetty: