Erilaisten käyttäjien huomiointi
Käyttäjien tavoittaminen suunnitteluun
Erilaisten käyttäjien osallistaminen eri vaiheissa on keskeistä digipalveluiden suunnittelussa. Tutkimuksissa on löydetty näyttöä siitä, että käyttäjien osallistaminen tehostaa palvelujen kehitystä. Erityisen kustannustehokasta se on kehityksen alkuvaiheessa, kun käyttäjiltä saadaan tietoa heidän tarpeistaan anlysoimalla nykytoimintaprosessia ja siihen liittyviä haasteita ja heidän kanssaan voidaan testata käyttöliittymän ensimmäisiä versioita.
Osallistamisen keinoja ovat mm. haastattelut, havainnointi ja käytettävyystestaus. Osallista myös heikommassa asemassa olevia käyttäjiä kuten lievästi kehitysvammaisia, joilta saatu palaute auttaa suunnittelemaan saavutettavampia digipalveluita kaikille.
Tutustu myös Selkeästi meille -hankkeen tuetun käytettävyystestauksen ohjeisiin:
Linkki vie Selkeästi meille -hankkeen sivuille.
Täältä tavoitat erilaisia käyttäjiä
Kun haluat tavoittaa käyttäjiä esim. testaamaan palvelua, voit olla yhteydessä seuraaviin tahoihin (linkit avautuvat tämän sivuston ulkopuolelle):
Kehitysvammatuki 57 ry (yhteydenottolomake)
Vapaaehtoiset senioridigiopastajat (SeniorSurf.fi, Vanhustyön keskusliitto)
Käyttäjäpersoonat
Käyttäjäpersoonat ovat tutkimustietojen avulla luotuja kuvauksia käyttäjistä.
Persoonat kuvaavat ryhmiä, joilla on samanlaisia tarpeita tai toimintatapoja, mutta eivät ole kattava lista kaikista erityyppisistä käyttäjistä ja heidän monimuotoisista kokemuksistaan.
Persoonien hyötyjä:
- Tukevat käyttäjälähtöistä suunnittelua
- Auttavat huomioimaan erilaisia käyttäjäryhmiä, myös heikommassa asemassa olevia
- Tukevat kommunikaatioita ja suunnittelijoiden jaettua käsitystä käyttäjistä
- Tarjoavat laajemman näkökulman kuin yksittäiset esimerkit
- Ovat helposti lähestyttäviä
- Herättävät tunteita
- Haastavat ennakko-oletuksia
Miten voin käyttää persoonia?
- Voit esimerkiksi ottaa persoonat palaveriin mukaan keskustelun tueksi tai tulostaa ne ja kiinnittää työhuoneen seinälle muistuttamaan käyttäjistä.
Alla olevat persoonat kuvaavat heikommassa asemassa olevia, paljon terveyspalveluita käyttäviä henkilöitä, joilla on erilaiset valmiudet digitaalisten sotepalveluiden käyttöön. Elena on itsenäinen digipalveluiden käyttäjä, Matti käyttää digipalveluita läheistensä tuen avulla ja Jaana suosii perinteisiä palveluvaihtoehtoja.
Paina käyttäjäpersoonan kuvaa, jotta saat sen isommaksi.
Tästä voit ladata kuvat pdf-muodossa.
Heikommassa asemassa olevien ryhmien käyttäjäkuvaukset
Taulukot kuvaavat DigiIN-hankkeessa havaittuja heikommassa asemassa olevien ryhmien tarpeita ja haasteita liittyen digitaalisiin sotepalveluihin. Taulukkoesityksen tavoitteena on antaa yleiskuva eri ryhmistä ja niiden välisistä eroista. On kuitenkin tärkeää huomioida, että monet kuvatuista ryhmistä (esim. ikääntyneet) ovat erittäin monimuotoisia ja todellisuudessa eri yksilöiden välillä on suuria eroja mm. asenteiden ja digitaitojen osalta.
Paina taulukon kuvaa, jotta saat sen isommaksi.
Tästä voit ladata kuvat pdf-muodossa.
Tietoa erilaisista käyttäjistä
Osioon on koostettu linkkejä, joista löydät tietoa erilaisista käyttäjistä.
Tarinavarasto
Tästä tarinavarastosta löydät 400 aitoa tarinaa yli 65-vuotiailta ikäihmisiltä. Lisäksi löydät muutamia nuorempien henkilöiden tarinoita, joiden arkeen mielenterveyden tai vammaisuuden haasteet vaikuttavat.
Voit hakea työhösi sopivia tarinoita (linkki avautuu tämän sivuston ulkopuolelle):
Siula
Voit hakea vinkkejä saamenkielisten verkkopalveluiden kehittämiseen täältä (linkki avautuu tämän sivuston ulkopuolelle):
Digi- ja väestötietovirasto: Maahanmuuttajat sekä kieli- ja kulttuurivähemmistöt
Täältä voit hakea tietoa, millaista tukea maahanmuuttajat sekä kieli- ja kulttuurivähemmistöt saattavat tarvita (linkki avautuu tämän sivuston ulkopuolelle):
Digituen oppimismateriaalit: Maahanmuuttajat sekä kieli- ja kulttuurivähemmistöt
Tietoa erilaisista elämäntilanteista
Esimerkiksi surun on todettu vaikuttavan esim. ajantajuun, kognitiivisiin kykyihin kuten keskittymiseen ja muistamiseen. Näiden vuoksi esim. vaikeiden lauserakenteiden, vieraiden sanojen tai pitkien tekstien ymmärtäminen voi olla hankalaa.
Lisää tietoa surusta ja vaikutuksista löytyy täältä (linkki avautuu tämän sivuston ulkopuolelle):
Digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttöön liittyviä haasteita
Osioon on koottu DigiIN-hankkeen tutkimuksissa havaittuja haasteita, joita käyttäjät ovat kohdanneet.
Käyttöliittymän vaikeakäyttöisyys
- Usein muuttuvat järjestelmät ja palvelut.
- Liikaa tekstiä ja vaihtoehtoja.
- Tietojen löytäminen haasteellista.
- Selkokielisyyden puute, vaikeat termit.
Puutteelliset taidot ja oppimisen työläys
- Itseluottamuksen puute haittaa palveluiden käyttöä.
- Vaatii paljon aikaa ja vaivaa oppia käyttämään digipalveluita.
- Vähäiset digitaidot.
- Perustaitojen puute estää neuvonnan hyödyntämisen.
- Ei tunneta palvelujärjestelmää.
- Suomen kielen taito vähäinen.
Puuttelliset välineet
- Päätelaitteiden puute.
- Vanhentuneet päätelaitteet.
- Verkkoyhteyden puute.
- Pankkitunnistautumisen puute.
- Pankkitunnistautuminen erillisessä järjestelmässä koetaan haastavaksi.
Motivaatio ja asenteet
- Ei arvosteta digipalveluita.
- Ei motivaatiota käyttää digipalveluita.
- Tietämättömyys tarjolla olevista digipalveluista ja niiden hyödyistä.
- Lähipiiri ei kannusta palveluiden käyttöön.
- Huonot kokemukset digipalveluista.
- Pelko digin käyttöä kohtaan.
Henkilökohtaiset rajoitteet
- Toimintakyvyn puute.
- Kognitiiviset ja neurologiset haasteet.
- Mielenterveyden haasteet.
- Aistivammat.
- Fyysiset haasteet esim. kuivat sormet, vapina.
- Monimutkaiset elämäntilanteet.
Digituen saatavuus
- Ei riittävästi tukea saatavilla.
- Halutaan hyödyntää läheisten tukea.
- Avun tarve tietoturvan näkökulmasta riskialtista.
- Kynnys pyytää apua korkea.
Lähteitä
Käyttäjien tavoittaminen suunnitteluun
Kujala, S. User involvement: A review of the benefits and challenges, Behaviour & Information Technology 22 (2003) 1–16. https://doi.org/10.1080/01449290301782
Kujala, S. Kauppinen, M., Lehtola, L. & Kojo, T. The role of user involvement in requirements quality and project success, in: Requirements Engineering, 2005. Proceedings. 13th IEEE International Conference On, IEEE, 2005: pp. 75–84. https://doi.org/10.1109/RE.2005.72
Kujala, S. Effective user involvement in product development by improving the analysis of user needs, Behaviour & Information Technology 27 (2008) 457–473. https://doi.org/10.1080/01449290601111051
Pettersson, L., Johansson, S., Demmelmaier, I. & Gustavsson, C. Disability digital divide: survey of accessibility of eHealth services as perceived by people with and without impairment, BMC Public Health 23 (2023) 181. https://doi.org/10.1186/s12889-023-15094-z
Heikommassa asemassa olevien ryhmien käyttäjäkuvaukset
Kaihlanen, A.-M., Virtanen, L., Buchert, U., Safarov, N., Valkonen, P., Hietapakka, L., Hörhammer, I., Kujala, S., Kouvonen, A., & Heponiemi, T. (2022). Towards digital health equity—A qualitative study of the challenges experienced by vulnerable groups in using digital health services in the COVID-19 era. BMC Health Services Research, 22(1), 188. https://doi.org/10.1186/s12913-022-07584-4
Virtanen, L., Kaihlanen, A.-M., Kainiemi, E., Hakamäki, P., & Heponiemi, T. (2023). Hyvinvointiyhteiskunnan erilaiset digipalveluiden käyttäjät: Katsaus digipalveluiden hyödyntämiseen liittyvistä yksilötason tekijöistä. https://www.julkari.fi/handle/10024/146888
Virtanen, L., Kaihlanen, A.-M., Kainiemi, E., Saukkonen, P., & Heponiemi, T. (2023). Patterns of acceptance and use of digital health services among the persistent frequent attenders of outpatient care: A qualitatively driven multimethod analysis. Digital Health, 9, 20552076231178422. https://doi.org/10.1177/20552076231178422
- Julkaistu:
- Päivitetty: