Tietotekniikan laitos

Erilaisten käyttäjien huomiointi

Tältä sivulta löydät tietoa DigiIN-hankkeen (www.digiin.fi) tutkimuslöydöksistä, jotka liittyvät käyttäjiin. DigiIN-hankkeessa on tutkittu useiden eri käyttäjäryhmien kokemuksia digitaalisista sosiaali- ja terveyspalveluista. Tutkittuihin käyttäjäryhmiin on kuulunut mm. ikääntyneitä, maahanmuuttajia ja vammaisia henkilöitä. Käyttäjillä on ryhmäkohtaisia erityispiirteitä, mutta monet tunnistetuista tekijöistä koskevat useita käyttäjäryhmiä.

Loading table of contents

Ohjeita käyttäjien huomioimiseen

Osio sisältää keskeisiä asioita, jotka on huomioitava digitaalisia sosiaali- ja terveyspalveluita suunniteltaessa.

Käyttäjien väliset erot

  1. Hyödynnä erilaisia käyttäjiä suunnittelun eri vaiheissa.
  2. Haastattele ja havainnoi käyttäjiä, kerää palautetta palvelusta.
  3. Selvitä palvelun tarve ja käyttötapa.
  4. Tunnista käyttäjien odotukset palvelulle.

Digipalvelun monikanavaisuus

  1. Tarjoa mahdollisuus tietojen saneluun.
  2. Tarjoa mahdollisuus tietojen saamiseen kuuntelemalla.

Käyttäjien tavoittaminen suunnitteluun

Erilaisten käyttäjien osallistaminen eri vaiheissa on keskeistä digipalveluiden suunnittelussa. Tutkimuksissa on löydetty näyttöä siitä, että käyttäjien osallistaminen tehostaa palvelujen kehitystä. Erityisen kustannustehokasta se on kehityksen alkuvaiheessa, kun käyttäjiltä saadaan tietoa heidän tarpeistaan anlysoimalla nykytoimintaprosessia ja siihen liittyviä haasteita ja heidän kanssaan voidaan testata käyttöliittymän ensimmäisiä versioita.

Osallistamisen keinoja ovat mm. haastattelut, havainnointi ja käytettävyystestaus. Osallista myös heikommassa asemassa olevia käyttäjiä kuten lievästi kehitysvammaisia, joilta saatu palaute auttaa suunnittelemaan saavutettavampia digipalveluita kaikille.  

Tutustu myös Selkeästi meille -hankkeen tuetun käytettävyystestauksen ohjeisiin:

Linkki vie Selkeästi meille -hankkeen sivuille.

Ohjeita tuettuun käyttäjätestaukseen - Selkeästi meille

Täältä tavoitat erilaisia käyttäjiä

Kun haluat tavoittaa käyttäjiä esim. testaamaan palvelua, voit olla yhteydessä seuraaviin tahoihin lomakkeen kautta.

Kehitysvammatuki 57 ry (tähän tulee lomake)

Vanhustyön keskusliitto (tähän tulee lomake)

Digiraati - tietoa ammattilaisille | VALLI ry | Valli.fi

Lähteitä:

Kujala, S. User involvement: A review of the benefits and challenges, Behaviour & Information Technology 22 (2003) 1–16. https://doi.org/10.1080/01449290301782

Kujala, S. Kauppinen, M., Lehtola, L. & Kojo, T. The role of user involvement in requirements quality and project success, in: Requirements Engineering, 2005. Proceedings. 13th IEEE International Conference On, IEEE, 2005: pp. 75–84. https://doi.org/10.1109/RE.2005.72

Kujala, S. Effective user involvement in product development by improving the analysis of user needs, Behaviour & Information Technology 27 (2008) 457–473. https://doi.org/10.1080/01449290601111051

Pettersson, L., Johansson, S., Demmelmaier, I. & Gustavsson, C. Disability digital divide: survey of accessibility of eHealth services as perceived by people with and without impairment, BMC Public Health 23 (2023) 181. https://doi.org/10.1186/s12889-023-15094-z

Digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttöön liittyviä haasteita

Osioon on koottu DigiIN-hankkeen tutkimuksissa havaittuja haasteita, joita käyttäjät ovat kohdanneet.

Käyttöliittymän vaikeakäyttöisyys

  1. Usein muuttuvat järjestelmät ja palvelut.
  2. Liikaa tekstiä ja vaihtoehtoja.
  3. Tietojen löytäminen haasteellista.
  4. Selkokielisyyden puute, vaikeat termit.

Puutteelliset taidot ja oppimisen työläys

  1. Itseluottamuksen puute haittaa palveluiden käyttöä.
  2. Vaatii paljon aikaa ja vaivaa oppia käyttämään digipalveluita.
  3. Vähäiset digitaidot.
  4. Perustaitojen puute estää neuvonnan hyödyntämisen.
  5. Ei tunneta palvelujärjestelmää.
  6. Suomen kielen taito vähäinen.

Puuttelliset välineet

  1. Päätelaitteiden puute.
  2. Vanhentuneet päätelaitteet.
  3. Verkkoyhteyden puute.
  4. Pankkitunnistautumisen puute.
  5. Pankkitunnistautuminen erillisessä järjestelmässä koetaan haastavaksi.

Motivaatio ja asenteet

  1. Ei arvosteta digipalveluita.
  2. Ei motivaatiota käyttää digipalveluita.
  3. Tietämättömyys tarjolla olevista digipalveluista ja niiden hyödyistä.
  4. Lähipiiri ei kannusta palveluiden käyttöön.
  5. Huonot kokemukset digipalveluista.
  6. Pelko digin käyttöä kohtaan.

Henkilökohtaiset rajoitteet

  1. Toimintakyvyn puute.
  2. Kognitiiviset ja neurologiset haasteet.
  3. Mielenterveyden haasteet.
  4. Aistivammat.
  5. Fyysiset haasteet esim. kuivat sormet, vapina.
  6. Monimutkaiset elämäntilanteet.

Digituen saatavuus

  1. Ei riittävästi tukea saatavilla.
  2. Halutaan hyödyntää läheisten tukea.
  3. Avun tarve tietoturvan näkökulmasta riskialtista.
  4. Kynnys pyytää apua korkea.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: