Tietotekniikan laitos

Mitä on kaikille suunnittelu ja saavutettavuus?

Tämä sivu sisältää tietoa kaikille suunnittelun lähestymistavasta ja saavutettavuudesta.

Loading table of contents

Kaikille suunnittelu

Kaikille suunnittelun lähestymistavan tavoitteena on palvelut, jotka soveltuvat mahdollisimman monelle riippumatta henkilön taidoista tai ominaisuuksista. Suunnitteluun liittyy keskeisesti käyttäjien osallistaminen suunnitteluun.

Englanniksi lähestymistapaa voidaan kutsua mm. käsitteillä Universal Design, Design for All tai Inclusive Design. Käsitteet jakavat pääasiallisesti samat tavoitteet. Esim. Universal Design on saanut alkunsa arkkitehtuurin parissa, mutta siihen liittyvät periaatteet ja ohjenuorat ovat sovellettavissa myös digitaalisiin palveluihin. Henni ja kollegat (2022) nostavat esille, että kaikille suunnittelun (Universal Design) tulisi olla digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehityksen ytimessä.

Universal Design -lähestymistapaan on kehitetty seitsemän periaatetta ja näistä jokaiseen suunnittelua tukevia ohjenuoria. Alla esitetään periaatteet ja ohjenuorat käännettynä digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kontekstiin soveltaen.

Yhdenvertainen käyttö

  1. Tarjoa samat tai vastaavat toimintamahdollisuudet kaikille käyttäjille.
  2. Vältä syrjintää, stereotypisointia ja leimaamista.
  3. Varmista kaikille käyttäjille tasaveroinen mahdollisuus yksityisyyteen ja turvallisuuteen. 
  4. Tee palvelusta houkutteleva kaikille käyttäjille.

Joustava käyttö

  1. Tarjoa erilaisia käyttötapoja (esim. ilman hiirtä, puhe, ruudunlukija).
  2. Huomioi aistivammat, värisokeus ja fyysiset rajoitteet.
  3. Tue käyttäjän tarkkuutta ja onnistumista.
  4. Tarjoa mahdollisuus toimia eri nopeudella.

Yksinkertainen ja intuitiivinen käyttö

  1. Poista kaikki turha monimutkaisuus.
  2. Tue käyttäjien odotuksia ja intuitiota.
  3. Tue erilaisia luku- ja kielitaitotasoja. 
  4. Esitä tieto tärkeysjärjestyksessä. 
  5. Tarjoa palautetta tehtävän etenemisestä ja onnistumisesta.

Tiedon hahmotettavuus

  1. Esitä oleellinen tieto rinnakkain eri muodoissa (kuvat, teksti, ääni, kosketus). 
  2. Maksimoi oleellisen tiedon luettavuus.
  3. Tarjoa helpot ohjeet.
  4. Tarjoa mahdollisuus aistivammaisille käyttää eri tekniikoita ja apuvälineitä.

Virheiden sietäminen

  1. Minimoi tai estä virheiden mahdollisuus.
  2. Varoita vaaroista tai virhemahdollisuuksista. 
  3. Tarjoa mahdollisuus korjata virheet tai palata takaisin.
  4. Herätä huomio tarkkaavaisuutta vaativissa tehtävissä. 

Vähäinen fyysinen rasitus

  1. Salli käyttäjän ylläpitää neutraali vartalon asento.
  2. Vältä toistuvia toimintoja. 
  3. Minimoi fyysinen rasitus.

Tarkoituksenmukainen mitoitus

  1. Varmista tärkeimpien tietojen ja toimintojen näkyvyys.
  2. Sijoita toiminnot tarkoituksenmukaiselle etäisyydelle toisistaan.
  3. Huomioi eri kokoiset käyttäjät ja laitteet.
  4. Mahdollista apuvälineiden tai henkilökohtaisen tuen käyttö. 

Ohjeet suomennettu ja mukautettu alkuperäisestä:

Connell, B., Jones, M., Mace, R., Mueller, J., Mullick, A., Ostroff, E., Sanford, J., Steinfeld, E., Story, M., & Vanderheiden, G. (1997). The principles of universal design.

Lähteitä:

Persson, H., Åhman, H., Yngling, A.A. et al. Universal design, inclusive design, accessible design, design for all: different concepts—one goal? On the concept of accessibility—historical, methodological and philosophical aspects. Univ Access Inf Soc 14, 505–526 (2015). https://doi.org/10.1007/s10209-014-0358-z

Saavutettavuus

Saavutettavuus voidaan määritellä käyttäjien mahdollisuutena hyödyntää palveluita mahdollisimman laajasti riippumatta heidän ominaisuuksiistaan ja kyvyistään huomioiden mm. fyysiset, kognitiiviset, sosio-ekonomiset, sosiaaliset ja kultturaaliset tekijät. 

Lisätietoa:

Digitaaliset palvelut saavutettaviksi - www.saavutettavuusvaatimukset.fi

Sivusto sisältää tietoa saavutettavuudesta ja digipalvelulain vaatimuksista. Sivusto on Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylläpitämä.

Etusivu - www.saavutettavasti.fi 

Sivusto sisältää tietoa verkkopalvelujen saavutettavuudesta ja se on suunnattu erityisesti viestijöille sekä muille verkkosisältöjen suunnittelijoille. Sivustoa ylläpitää Saavutettavuuskirjasto Celia.

Kognitiivinen saavutettavuus

Kognitiivinen saavutettavuus viittaa digipalvelujen saavutettavuuteen henkilöille, joilla on kognitiivisia haasteita ja oppimisvaikeuksia. Haasteet voivat liittyä havaitsemiseen, tarkkaavaisuuteen, kielenymärtämiseen, ongemanratkaisuun, päättelyyn ja muistamiseen. Kognitiivisia haasteita voi esiintyä myös tilanteesta esim. sairastumisesta johtuen ja ne ovat yleisin syy digipalveluiden käyttämättömyyteen ja käyttövaikeuksiin.

Kognitiivisen saavutettavuuden osa-alueet (W3C-Standardit):

Mukautuvuus: sisältö voidaan esittää eri tavoin
Havaittavuus: sisältö on helppo kuulla ja nähdä
Riittävästi aikaa: sisällön lukemiseen ja käyttämiseen
Navigoitavuus: apua liikkumiseen, sisällön löytämiseen ja sijainnin hahmottamiseen
Luettavuus: sisältö on helppo lukea ja ymmärtää
Ennustettavuus: ulkoasu ja toiminta ennustettavaa, tuttua
Ohjeet ja palautteet: apua virheiden välttämiseen ja korjaamiseen

Cognitive Accessibility at W3C | Web Accessibility Initiative (WAI) | W3CSivu on W3C:n ylläpitämä ja se tarjoaa lisäätietoa kognitiivisen saavutettavuuden osa-alueista.

Lisätietoa:

Selkeästi meille - Vinkkejä ja ohjeita kognitiiviseen saavutettavuuteen (selkeastimeille.fi)

Kehitysvammatuki 57 ry ja Kehitysvammaliiton yhteisessä Selkeästi meille -hankkeessa on koostettu materiaalia kognitiivisesta saavutettavuudesta. Sivusto sisältää esim. oppaita ammattiryhmittäin ja kognitiviisen saavutettavuuden arviointikriteeristön.

Lähteitä:

Henni, S. H., Maurud, S., Fuglerud, K. S., & Moen, A. (2022). The experiences, needs and barriers of people with impairments related to usability and accessibility of digital health solutions, levels of involvement in the design process and strategies for participatory and universal design: a scoping review. BMC public health, 22(1), 35. https://doi.org/10.1186/s12889-021-12393-1

  • Julkaistu:
  • Päivitetty: