Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu on maailman johtavien kauppakorkeakoulujen, suuryritysten ja järjestöjen muodostaman CEMS-yhteisön jäsen (the Global Alliance in Management Education). Yhteisöön kuuluu 33 jäsenyliopistoa ja 74 kansainvälistä yritystä tai järjestöä.
CEMSin päätoimisto (Global Office) kerää järjestelmällisesti opiskelijoiden arvioita ja näkemyksiä CEMS MIM (Master in International Management) -opinnoista. Näiden arvioiden tarkoituksena on palvella ohjelman sisäisenä työkaluna laadunvarmistukselle ja jatkuvalle kehitystyölle – ja tuoda energiaa ohjelman kehittämiseen sisäisen kilpailun muodossa, ehdottoman ystävällisessä hengessä.
CEMS-korkeakoulut ovat nyt saaneet päätoimistoltaan tulokset sekä viime keväältä että koko akateemiselta vuodelta 2019–2020. Ensimmäistä kertaa historiansa aikana CEMS myös koosti yhteenvedon viimeisen viiden vuoden arvioista. Aallon CEMS MIM sai toiseksi parhaat arviot tältä viiden viime vuoden kokonaisuudelta. Aaltoa paremmat arviot sai vain University of St.Gallen (HSG).
“Aallon CEMS MIM -ohjelma sai koko lukuvuoden osalta erinomaiset arviot, vaikkakin syyslukukausi 2019 oli meille haastava. Jouduimme silloin yllättävien sairastumisten takia tekemään pikaisia uudelleenjärjestelyjä, mutta niistäkin selvittiin. Lukuvuoden onnistumisesta kiitos kuuluu aivan erityisesti kolmelle loistavat arviot saaneelle osa-alueelle eli ohjelman tukipalveluille, liikeviestinnäntaitojen kurssille ja bisnesprojekteille. CEMS-manageriemme Arja Sahlbergin ja Liisa Kotilaisen sitoutunut ja ammattitaitoinen työpanos näkyi arvioissa, liikeviestinnäntaitoja hiottiin menestyksellä opettaja Michael Bakerin johdolla ja ratkomalla UPM:n tarjoama liiketoimintahaaste, ja bisnesprojektit koettiin mielenkiintoisina”, kertoo Aallon CEMSin akateeminen johtaja Rita Järventie-Thesleff.
”Bisnesprojektit ovat viidentoista opintopisteen laajuisia. Viime keväänä opiskelijat työstivät yhteensä yhdeksän haastavaa, mielenkiintoista ja strategista projektia kuudelle eri yritykselle. Kukin opiskelija työskenteli projektin eteen peräti 400 tuntia. Jokaista projektia luotsasi kaksi tutoria: vähintään yksi työn teettävästä yrityksestä ja yksi Aallosta. Myös tutoropettajien työpanos on bisnesprojekteissa suuri, ja he tekivät jälleen erinomaista työtä opiskelijoiden ohjaamisessa.”
Rita Järventie-Thesleff kiittää erittäin lämpimästi Kauppakorkeakoulua tuesta, jota CEMS on saanut ohjelmansa kehittämiseksi, ja kaikkia niitä Aallon kollegoja, jotka ovat opettaneet CEMS MIM -ohjelmassa. ”Myöskään ilman sitoutuneita yrityskumppaneitamme ja CEMS-alumneja emme pystyisi yhdistämään akateemista tietämystä ja tosielämän liiketoimintahaasteiden ratkaisemista samalla tasolla kuin nyt. Viimeisimpänä vaan en vähäisimpänä haluan kiittää upeita CEMS-opiskelijoitamme ”Cemssareita”, jotka luovat yhteisölleen ympäristön, jossa on hyvä opiskella erittäin päämäärätietoisesti.”