Olet suorittanut maisteritutkinnon Gentin yliopistossa Belgiassa. Miten päädyit opiskelemaan Aaltoon?
Opiskellessani maisteriksi Belgiassa kiinnostuin fuusioplasman turbulenssin tutkimuksesta. Yksinkertaistettuna turbulenssia tapahtuu esimerkiksi lentokoneessa, kun matkustajat tuntevat äkillisen tärähdyksen istuessaan lentokoneessa - tämä johtuu ilman turbulenssin aiheuttamasta kaoottisesta liikkeestä. Fuusioreaktoreissa plasman turbulenssi voi olla niin suuri ja kaoottinen, että se voi heikentää koko fuusioreaktorin suorituskykyä.
Plasmaturbulenssi on erittäin huono asia ydinfuusiossa. Halusin keskittyä tutkimuksessani plasmaturbulenssin teorioihin ja simulaatioihin, koska uskon, että ydinfuusio voi auttaa ratkaisemaan ilmastokriisiä hiilidioksidipäästöjen vähentämisellä ja energiantuotannon hajauttamisella.
Sain selville, että Aalto tarjoaa väitöstutkijan paikkaa tutkimusalueellani. Aloin lukea lisää Suomesta, ja erityisesti työn ja vapaa-ajan tasapaino houkutteli minua hakemaan.
Täällä Suomessa väitöstutkinto on nelivuotinen. Missä tahansa muualla väitöstutkinto on yleensä suoritettava kolmessa vuodessa. Se on yksi syy, miksi halusin tehdä väitöskirjan Aallossa.
Olet väitöskirjatutkija Aallon teknillisen fysiikan laitoksella. Voitko kertoa lisää tutkimuksestasi ja tutkimusryhmästäsi?
Plasmaturbulenssin teoria on yksi kolmesta ydinfuusion alatutkimusryhmästä Aallon teknillisen fysiikan laitoksella. Tutkimusryhmämme on hyvin kansainvälinen, ja tutkimusryhmässämme on rentoa ja epämuodollista.
Meillä on pari isompaa määräaikaa lukuvuodessa, ja on tärkeää noudattaa niitä. Aallossa voin tasapainottaa työ- ja vapaa-ajan.
Jokaisessa tohtorintutkinnossa on kyse uuden luomisesta. Väitöskirjatutkinto vaatii luottamusta ja motivaatiota. Työ vaatii aivan uudenlaisten ideoiden tutkimista, siksi on oltava itsevarmuutta. Loppujen lopuksi väitöskirjatutkinto on polulla kulkemista niin, että tutkimusmatkan määränpää ei ole tiedossa. Siksi on erittäin tärkeää tehdä asioita, jotka antavat energiaa puskea eteenpäin.