Kerro ajatuksistasi väitöskirjaan ja sen ohjaamiseen liittyen?
Olen opettajana tohtorikoulutuksen vastuuprofessoreille ja ohjaajille tarkoitetulla kurssilla, joka koskee väitöskirjatutkijoiden ohjaamista. Osallistujat tekevät ennen jokaista kurssikertaa reflektiivisen esseen siitä, miten heitä itseään on aikoinaan ohjattu, minkälaiseksi he kokevat itsensä ohjaajina, ja minkälaisia hyviä käytänteitä ja vinkkejä heillä on työssään. Olen lottovoittaja, kun saan lukea kaikki vastaukset läpi ja oppia heidän kokemuksistaan.
Väitöskirjaan liittyy paljon epävarmuuksia ja epäonnistumisia. Väitöskirjatutkijalla täytyy olla tosi paksu nahka, mutta toisaalta resilienssi kasvaa vasta kokemuksen myötä. Samaan aikaan tämä niemennokka on täynnä väitöskirjakokemusta. Kokeneet ymmärtävät, että jos artikkelia ei hyväksytä julkaistavaksi, se on arkipäivää, eikä maailmanloppu. Nuori tohtorikoulutettava voi toisaalta ottaa sen henkilökohtaisesti, ja kokea riittämättömyyttä. Kokeneet taas voivat sanoa, että nuku sen yli, katsotaan kommentit yhdessä. Se on arvokasta tukea nuorille väitöskirjan tekijöille.
Meillä on nyt väitöskirjatutkijoita, jotka ovat pandemian takia istuneet yksin kotona puolet väitöstutkimukseen käytettävästä ajasta. On todella hyviä kansainvälisiä tutkijoita, jotka eivät koskaan ole integroituneet yhteisöömme. He eivät ole oppineet kampukselle tulemisen rutiinia, eikä heillä ei ole yhteisöä, joka vetäisi puoleensa. Olen tosi surullinen siitä, miten paljon heiltä jää näkemättä ja oppimatta siksi, että he tekevät väitöskirjansa kirjekurssina kotoa käsin.
Haluaisin tohtorinkoulutuksessa korostaa jatkuvaa oppimista ja sitä, että sen pitäisi olla kivaa, merkityksellistä ja palkitsevaa. Väitöskirjan tekeminen kestää vähintään neljä vuotta, ja on tosi ikävää, jos me juhlimme vain julkaistuja artikkeleita.