Mitä tarkempia toiveita sinulla on tulevia promootioita koskien?
Kun kuuntelen opiskelijoita, he kokevat, että Aalto on yksi yliopisto opiskelualasta riippumatta. Siksikin haluaisinkin mielelläni nähdä, että meillä olisi yksi yhteinen promootio. Se on unelmani.
Toinen vaihtoehto olisi saada kauppatieteiden ja taiteen ja suunnittelun syklejä vähän lyhyemmiksi, jolloin jokaisella opiskelijalla olisi jo opiskeluaikana mahdollisuus seurata koulun promootiojärjestelyjä ja kansainvälisillä opiskelijoillamme voisi olla helpompi osallistua tähän uniikkiin juhlaan. Suomi ja Ruotsi ovat niitä harvoja maita, joissa promootioperinne on säilynyt rikkomattomana keskiajalta saakka. Minulle tekniikan promootio kesäkuussa 2023 on jo kahdestoista.
Vielä kolmantena toiveenani on saada toteuttaa näkyvä promootiokulkue kampuksen läpi.
Kerro lisää tarinoita työstäsi?
Aloitin työni vastaperustetussa Aallossa juhannuksen jälkeisenä viikkona, ja samalla ovenavauksella esimieheni lähti Kiinaan. Työskentelin silloisen Design Factoryn kellarissa ja minulla oli kaksi kuukautta aikaa toteuttaa Aalto-yliopiston ensimmäinen lukuvuoden avajaistilaisuus ikinä – kunhan ensin olin selvittänyt mikä voisi olla Aallon tapa juhlia, yhdistäen samalla kolme silloista kampusta.
Tapahtumissa puhutaan kaikille aisteille. Tehtäväni on viestiä, miltä Aalto kuulostaa, näyttää, tuoksuu, maistuu ja tuntuu. Koska olemme luonnonläheisellä kampuksella, tuoksussa pitää olla mukana vähän neulasta ja multaa, mutta toisaalta sen pitää edustaa myös innovaatioita, luovuutta ja yhteiskunnallista vaikuttamista.
Punainen lanka ammatillisessa urassani – olen siis ensimmäiseltä koulutukselta kirjallisuustieteilijä ja kääntäjä – on se, ettei kääntäjää tai tapahtumatuottajaa kukaan huomaa niin kauan kuin käännös on hyvä tai tapahtuma sujuu. Mutta auta armias, jos kääntäjä tai tuottaja ei ole tehnyt työtään hyvin. Tämä on ninjatyötä!
Minkälaista on kävellä Jessica Sinikosken kengissä?
Kenkieni on oltava mukavat, koska tapahtuman tuotantoprosessi on pitkä ja olen monessa mukana. Kiinnitän huomiota yksityiskohtiin, mutta samalla mietin, miten pienet asiat liittyvät isoon kuvaan. Kävelyssäni on tärkeää se, että näen koko ajan kauas – perille.
Kengännumeroni on aika iso, koska minulla on paljon hiljaista tietoa. Onneksi minulla on monet kengät! Pystyn nimittäin vaihtamaan kenkiä tiimiläisten kanssa tilanteen mukaan. Kaikilla tiimiläisilläni on koko ajan työpari, jotta yllättävissäkin tilanteissa joku aina tietää, mitä on tapahtumassa.