Julkisen sektorin hackathon päästi luovuuden ja digitaalisen innovaation valloilleen

#pshack100-kurssi on yksi Aalto-yliopiston Suomi100-hankkeista.
Kaikkien 26 tiimin kolmen minuutin pitch-esitykset kuultiin 16.12. Kauppakorkeakoululla. Vuorossa Tullin CLARE-ryhmään kuulunut opiskelija Aki Putkiranta.

Seitsemän mielenkiintoista julkisen sektorin organisaatiota eli Apotti-hanke, Patentti- ja rekisterihallitus, Poliisihallitus, Puolustusvoimat, Rajavartiolaitos, sisäministeriö ja Suomen tulli haastoivat Aallon opiskelijat kehittämään ratkaisuja, jotka helpottavat em. organisaatioiden kanssa asiointia sekä lisäävät niiden verkko- ja mobiilipalveluiden käyttöä.

Näitä haasteita on ratkottu marraskuun alun kick-off-tilaisuudesta alkaen julkisen sektorin hackathon (Public Service Hackathon, #pshack100) -kurssilla, joka oli avoin kaikille Aalto-yliopiston maisteriopiskelijoille. Kauppakorkeakoulussa hackathon-kurssi on myös maisteriohjelman päättävän capstone-kurssin vaihtoehto useassa eri koulutusohjelmassa. Capstone-kurssilla opiskelijat ratkaisevat tosielämän yritystapauksen. #pshack-kurssille on osallistunut yhteensä 92 Aallon opiskelijaa yliopiston viidestä eri korkeakoulusta ja lisäksi 18 Maanpuolustuskorkeakoulun opiskelijaa. Monitieteellinen maisteritason kurssi on kuuden opintopisteen (ECTS) arvoinen ja sen työkieli on ollut englanti jo siksikin, että lähes puolet kurssille osallistujista on ulkomaalaisia.

Kurssi on ollut käytännönläheinen ja ryhmätyöhön painottuva

Kurssiin on kuulunut luentoja, tiivistä ryhmätyöskentelyä ja opiskelijoiden valmentamista. Valmentajia ovat olleet niin Accenturen ja Fjordin asiantuntijat, aaltolaiset kuin julkisen sektorin organisaatioiden edustajat.

Yhteen Tullin tiimiin kuulunut opiskelija Jemina Härkälä kertoo, että hänen tiiminsä tehtäväksi valikoitui EU:n ulkopuolelta saapuvien lahjojen tullaamisen helpottaminen.
”Tähän avuksi kehitimme tekstiviestillä saapuvan saapumisilmoituksen, jossa on personoitu linkki nettitullaamiseen, joka on ohjeistettu vaihe vaiheelta. Ratkaisussamme automatisoisimme tietojen keruun osittain, jolloin tullaaminen olisi asiakkaalle huomattavasti nopeampaa ja prosessi helpompi ymmärtää. Oletamme, että automatisointi myös vähentäisi merkittävästi Tullin asiakaspalveluun tulevia kyselyitä, mikäli ratkaisumme otetaan käyttöön. Kurssi on ollut nopeatempoinen sekä käytännönläheinen ja painottunut voimakkaasti ryhmätyöskentelyyn. Parasta on ollut Tullin henkilökunnan tuki ja innokas asenne sekä onnistumisen tunne, kun ratkaisu saatiin pakettiin ja esiteltyä onnistuneesti yleisölle”, Jemina Härkälä kertoo.

24 tunnin hackathon-tapahtuma kurssin ytimessä

Osana kurssia järjestettiin 17.–19.11. Otaniemen Urban Millissä 24 tunnin hackathon-tapahtuma.

”Todella innostava tapahtuma. Opiskelijat saivat erittäin arvokasta valmennusta organisaatioiden asiantuntijoilta ja Aallon akateemisilta. Coacheille kurssi on ollut silminnähden innostava ja silmiä avaava, kun he ovat saaneet kuulla opiskelijoiden tuoreita näkemyksiä haasteisiin”, kurssin akateeminen koordinaattori, vanhempi yliopistonlehtori Johanna Bragge Kauppakorkeakoulun tieto- ja palvelutalouden laitokselta kertoo opetusmenetelmästä.

Helmikuun 9. päivä 2017 kurssi huipentuu Grande Finaleen, jossa jokaisen organisaation parhaaksi valittu tiimi esittää ideansa arvovaltaiselle tuomaristolle. Tilaisuuden päätteeksi julistetaan paras tiimi. Voittajalta ei odoteta vain erinomaista innovaatiota, vaan myös loppuun asti hiottua pitch-esitystä. Suomi100-tilaisuuden pääpuhuja on ministeri Anu Vehviläinen.

Aallosta kurssin toteuttamiseen osallistuvat Braggen lisäksi Professor of Practice Esko Penttinen, apulaisprofessori Eeva Vilkkumaa, yliopistonlehtori Christa Uusi-Rauva, post-doc tutkija Jani Merikivi ja tutkija Darius Pacauskas. He antavat tunnustusta virastojen aktiivisten valmentajien lisäksi myös Accenturen ja Fjordin tiimille, joiden kanssa tehty yhteistyö on ollut erinomaisen toimivaa. Hackathon-kurssi järjestettiin nyt toista kertaa.

Lisätietoja:
Projektin verkkosivut: https://nordic-events.accenture.com/hackathon/#/
Kurssin MyCourses-sivut: https://mycourses.aalto.fi/course/view.php?id=12317

Seuraa Twitter-keskustelua ja osallistu siihen: #pshack100 #aalto #suomi100

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.