HowUTeach on ensisijaisesti korkeakouluopettajille tarkoitettu kyselylomake ja tutkimuspohjainen itsereflektiotyökalu. Sen tausta on aikaisemmissa, laajalti käytetyissä kvantitatiivisissa instrumenteissa, ja sitä on kehitetty edelleen kahdella kvalitatiivisella tutkimuksella. Instrumentin faktorirakenne on tunnistettu yliopistokontekstissa.
Faktoreita ovat:
- Lähestymistavat opetukseen
- Kokemuksia työympäristöstä
- Opetukseen liittyvä hyvinvointi
- Opetuksen ja tutkimuksen integrointi
Hyöty kyselyyn osallistumisesta näkyy sekä yksilö- että ohjelma tai koulun tasolla. Kyselyyn vastaamisen jälkeen kaikki osallistujat saavat henkilökohtaisen palauteet, jossa on vinkkejä oman osaamisen ja pedagogisen ajattelun kehittämiseen. Koulu- tai ohjelmatasolla data auttaa esimerkiksi kehittämään parempaa pedagogista tukea sekä yksilö- että ohjelmatasolla ja saamaan kokonaiskuvan opettajien hyvinvoinnista. Aalto pilotoi prosessia ensin neljässä pääaineessa tai ohjelmassa eri koulutustasoilta ja -aloilta lukuvuonna 2022-2023. Syksyllä 2023 kaikki yhden kuudesta koulusta opetushenkilökuntaan kuuluvat saivat mahdollisuuden osallistua.
Tarve pedagogiselle tuelle ja yhteisöllisyydelle
Tulokset osoittavat selvästi, että opettajilla, joilla oli suunnitelmallinen lähestymistapa opetukseen, oli parempi minäpystyvyyden tunne ja vähemmän loppuunpalamisen oireita. Mitä enemmän opettajat olivat pohtineet pedagogisia valintojaan ja pystyivät t perustelemaan niitä, sitä varmemmaksi he tunsivat olonsa ja se vaikutti positiivisesti heidän hyvinvointiinsa. Mitä enemmän osallistujat ilmoittivat omaksuneensa ei-reflektiivisen lähestymistavan opetukseen, sitä heikommin he kokivat yhteisön tukea, minäpystyvyyden tunteita ja itsemyötätuntoa. Ei-reflektiivinen lähestymistapa opetukseen korreloi positiivisesti itsekriittisyyden, stressin ja työuupumuksen kanssa. Tämä osoittaa, että pedagoginen tuki ja reflektio voivat tukea pedagogista reflektiota ja sitä kautta opettajien hyvinvointia.
Yhteisöllisyyden tunne liittyi positiivisesti osallistujien hyvinvointiin. Työyhteisön koettu tuki liittyi positiivisesti minäpystyvyyteen ja negatiivisesti itsekriittisyyteen ja työuupumusoireisiin.
Opettajat listasivat useita toimia tai käytäntöjä (ohjelmassasi, koulussasi tai yliopistossasi), jotka tukevat heidän opetukseen liittyvää hyvinvointiaan. Pedagogiset tapahtumat, kannustaminen opetuksen kehittämiseen ja mahdollisuus osallistua Aallon pedagogiseen koulutukseen tukivat opetuksen ja hyvinvoinnin taitoja. Koulu- tai ohjelma-/pääainetasolla mahdollisuus osallistua järjestettäviin tapahtumiin ja kuulla muiden esimerkkejä ja pyytää apua tuki hyvinvointia.
Opettajat toivoivat lisää mahdollisuuksia osallistua opetussuunnitelmien yhteiseen suunnitteluun sekä läpinäkyvämpää ja tasaisempaa opetuskuormien jakautumista. Myös viestintäkulttuuria tulisi kehittää kaikkien osallistumisen varmistamiseksi ja yhteenkuuluvuuden tunteen parantamiseksi.