Curriculum mapping
Curriculum mapping -työkalu tukee osaamistavoitteisiin vastaavan opetuksen suunnittelua.
Tutkimusten mukaan opettajan työhyvinvointi ja opiskelijoiden opiskeluhyvinvointi ovat kiinteästi kytköksissä toisiinsa. Eiväthän opetus ja opiskelukaan ole toisistaan irrallaan olevia asioita vaan opettajan työ on kohtaamisia opiskelijoiden ja toisten opettajien kanssa. Kummankaan hyvinvoinnin ajattelun ei tarvitse olla toiselta pois, vaan itseasiassa ne tukevat toisiaan.
Opettajan hyvinvointi vaikuttaa positiivisesti pedagogisen työn laatuun ja kohtaamisten kautta opiskelijoiden akateemisiin taitoihin. Hyvinvoiva yksilö pystyy säätelemään stressiä paremmin, tunnistaa omat arvonsa ja ajattelumallinsa ja vie näitä toimintaansa. Opetuksessa tämä näkyy mm. positiivisena kannustavana otteena, avoimena vuorovaikutuksena ja kokeilemisen tukemisena. Samalla hän tukee ympäristönsä hyvinvointia. Opetuksessa, jossa osallistetaan ja kohdataan opiskelijat aidosti, pystytään myös tukemaan opiskelijoiden opiskeluhyvinvointia.
Vaikka molemmat, opiskelu- ja työhyvinvointi, ovat yksilön subjektiivisia kokemuksia ja ilmenevät esimerkiksi jaksamisena ja annettavana panostuksena, voidaan niihin vaikuttaa yhteisön tasolla. Keskeistä pedagogisen hyvinvoinnin kannalta ovat tutkimusten mukaan osallisuus ja toimijuus, mahdollisuus kehittyä ja saada tukea. Pienet opetuksessa tapahtuvat teot: avoin vuorovaikutus, huomioon ottaminen, tuki ja mahdollisuus osallistua tukevat hyvinvointia.
Hyvinvoinnin kannalta tärkeitä ovat lisäksi rakenteet, kuten opetussuunnitelma.
Englanniksi englanninkielisellä tekstityksellä. Rajoitettu katseluoikeus, vain Aalto-kirjautuneille.
Curriculum mapping -työkalu tukee osaamistavoitteisiin vastaavan opetuksen suunnittelua.
Kuinka aloittaa uusien opettamisen ja oppimisen muotojen testaamisen ja luomisen?
Vuosittain toteutettavalla AllWell?-opiskelijakyselyllä saamme tutkimuspohjaista tietoa pedagogisten kehittämistoimien suunnittelemisen tukemiseen. Kyselyn tuloksien yhteenveto toimitetaan Aallon ohjelmajohtajille ja koulun johdolle.
Opetussuunnitelman kehittämisen tuloksena syntyy tulevaisuuteen suuntautunut, opiskelijoille tieteenalan syväosaamista ja geneerisiä taitoja kerryttävä linjakas opetussuunnitelma. Opetussuunnitelman perustana ovat ohjelman kirkkaan tarkoituksen perusteella muotoiltavat ja jatkuvasti kehittyvät osaamistavoitteet, oppimiskeskeinen opetus ja jatkuvaan arviointiin pohjautuva kehittäminen.
Tällä sivulla on kuvattu opetussuunnitelman kehittämisen vaiheet sekä vaiheisiin liittyvät ohjeet. Löydät myös työkaluja ja työskentelypohjia kunkin vaiheen toteuttamiseen.