Opiskelijaprojekti auttoi ESG-suorituskyvyn huomioon ottamisessa yritysten arvonmäärityksessä

Opiskelijoiden Deloittelle kehittämässä lopullisessa mallissa keskityttiin kestävään kehitykseen liittyvien aiheiden riski- ja mahdollisuusanalyysiin.
Yritysprojektitiimi, Deloitte
Projektitiimi eli Ina Vilen (Deloitte) (vas.), Jędrzej Bugowski, Anna Rantala ja Bianca Beyer (Aalto) sekä Nikola Veinberga ja Leea Uusi-Hautamaa (Deloitte)

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelijat Anna Rantala ja Jędrzej Bugowski tekivät Deloittelle opiskelijaprojektin, jossa he tutkivat ESG-suorituskyvyn* vaikutusta yritysten arvonmääritykseen yrityskauppojen yhteydessä. Anna ja Jędrzej haastattelivat Deloitten ammattilaisia, tutustuivat akateemiseen tutkimukseen ja perehtyivät erilaisiin toimialaraportteihin. Näiden avulla he määrittelivät listan kestävän kehityksen aiheista, jotka vaikuttavat suoraan yritysten arvonmääritykseen, ja osoittivat onnistuneesti, miten niitä voidaan hyödyntää arvonmääritysprosessissa. (*ESG = Environmental, Social ja Governance eli ympäristöön, yhteiskuntavastuuseen ja hallintotapaan liittyvät asiat)

Tavoitteena oli kehittää toimintamalli, jonka avulla voidaan määrittää rahallinen arvo sille, mitkä ESG-tekijät vaikuttavat yrityksen ostoprosesseihin ja lopulta yrityksen tulevaan arvoon. Opiskelijoiden kehittämässä lopullisessa mallissa keskityttiin kestävään kehitykseen liittyvien aiheiden riski- ja mahdollisuusanalyysiin ja niiden rahallisiin mittareihin, kuten mahdollisiin kustannuksiin, joita ne voisivat aiheuttaa, tai mahdollisiin lisäyksiin yrityksen tuloissa, joita ne voisivat tuoda. Hankkeen tulokset esiteltiin yksityiskohtaisessa esityksessä Deloittella 23. toukokuuta 2024.

”Työskentely niinkin uudenlaisten aiheiden parissa kuin yritysten ESG-suorituskyky on todellinen haaste. Sen lisäksi, että se on opettanut meille lisää aiheesta ja sen uskomattomasta monimutkaisuudesta, se on myös antanut meille välineitä oppia nopeasti ja menestyä tulevina ammattilaisina”, Anna ja Jędrzej kertovat.

Akateemisten viitekehysten soveltaminen tosielämän tapauksiin

Aalto-yliopiston opiskelijoiden suunnittelemaa mallia voidaan edelleen räätälöidä Deloitten tarpeisiin ja käyttää yhtiön yrityskauppaneuvontaan. Mallin kehittämisessä sovellettiin perinteisiä arvonmäärityskehyksiä yritysten ja neuvontayritysten kohtaamiin nykytilanteisiin. Projektin akateemisen ohjaajan, laskentatoimen apulaisprofessori Bianca Beyerin akateeminen tuki oli ratkaisevassa asemassa, sillä se auttoi tasapainottamaan akateemisten tutkimusmenetelmien ja niiden käytännön sovellusten yhdistämistä.

Hanke kehittyi kevään aikana tiiviissä yhteistyössä ja myös useissa tapaamisissa Deloitten ammattilaisten kanssa. Näiden yhteisten keskustelujen avulla opiskelijat saivat syvällisemmän käsityksen asiakkaan tilanteesta. ”Aihe on monitahoinen ja monimutkainenkin, mutta opiskelijat saivat hienosti jäsenneltyä tutkittavaa aihetta ja tuottivat myös toivotun lopputuloksen. Olemme erittäin tyytyväisiä kevään aikana tehtyyn yhteistyöhön ja kaikkiin oivaltaviin keskusteluihin”, sanoo Leea Uusi-Hautamaa, Suomen Deloitten ESG DD-toimeksiannoista vastaava Partner.

Lopputuotoksena opiskelijat kehittivät onnistuneesti räätälöidyn kehyksen ESG:n arvon määrittämisen haasteisiin vastaamiseksi. ”Anna ja Jędrzej saivat erinomaisia työelämätaitoja, jotka täydentävät heidän akateemista osaamistaan, ja heillä oli mahdollisuus tavata mahdollisia tulevia työnantajia”, sanoo apulaisprofessori Bianca Beyer. Kaikki tämä teki Aallon opiskelijaprojektista Deloitten kanssa todella rikastuttavan kokemuksen.

Lisää aiheesta:

Opiskelijoita Kauppakorkeakoululla. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects

Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.

Kauppakorkeakoulu
crowd of people are standing in front of black wall with green dots and some text. Deloitte logo on the right-hand upper corner.

Premium Partner - Deloitte

Kauppakorkeakoulun partneri vuodesta 2006.

Kauppakorkeakoulu

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.