Mikä tekee työsi edelleen mielekkääksi?
Ihmisaivojen ja -mielen tutkiminen kiinnostaa ja koukuttaa yhä. Erityisen antoisaa on toimia eri alojen tutkijoiden kanssa lääketieteestä, neurotieteestä, fysiikasta ja tekniikasta psykologiaan ja jopa taiteisiin saakka.
Jäädessäni emeritaksi vuonna 2016, siirryin työskentelemään Taiteen laitokselle, joka sijaitsi silloin Arabiassa, lähellä kotia. Aluksi kirjoitin intensiivisesti ”pöytää tyhjäksi” kesken jääneistä tutkimuksista ja laadin myös magnetoenkefalografian oppikirjan MEG–EEG Primer (Oxford University Press) yhdysvaltalaisen kollegani kanssa. Kirjan toinen laajennettu painos ilmestyy näinä päivinä. Nykyään olen kahtena päivänä viikossa Väreessä, jossa pienten kirjoitus- ja opetustöiden lisäksi jatkan pian taas opiskelijoiden kanssa taiteen ja neurotieteen rajoja murtavaa opintopiiriä.
Siirryit siis Perustieteiden korkeakoulusta Taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun. Mikä koulujen kulttuurissa on erilaista?
Perustieteiden korkeakoulussa olen tottunut tyyliin, jossa opiskelijat houkutellaan tutkimustyöhön jo nuorina kesäopiskelijoina, ja heitä ohjataan tutkimusryhmissä hyvin tiiviisti. Motivoituneimmat jatkavat kohti väitöskirjaa.
Taiteen puolella vastaavanlainen tutkimusryhmäajattelu on laajemmin vasta kehittymässä. Toistaiseksi opiskelijat ovat voineet hakeutua väitöskirjatutkijoiksi oma valmis tutkimusaihe kainalossaan. Tällöin on pitänyt laitoksella sopia, kuka professori häntä rupeasi ohjaamaan eikä professorin oma tutkimuslinja välttämättä saa vahvistusta uudesta opiskelijasta.
Opiskelijat ovat molemmissa kouluissa erinomaisia—fiksuja, ajattelevia ja kekseliäitä. Esimerkillistä on taiteen opiskelijoiden avoimuus, kun he panevat työnsä rohkeasti esille erilaisiin näyttelyihin. Pääsinpä itsekin osallistumaan kahteen keramiikkakurssin näyttelyyn Arabiassa.