Social Hackathonin voittanut joukkue haluaa aktivoida ikääntyvää Suomea
OP ja Deloitte haastoivat Aalto-yliopiston opiskelijat innovoimaan kevään aikana uusia palvelukeinoja hiljenevien seutujen asukkaille. Social Hackathon -kilpailun voittajaksi valittiin 23.3. neljän Aalto-yliopiston Creative Sustainability -maisteriopiskelijajoukkueen idea. Sen tavoitteena on saada ikääntyvä väestö liikkumaan ja verkottumaan sekä lisätä samalla heidän turvallisuuttaan.
Kilpailussa etsittiin uusia yhteistyömalleja ja digitaalisia palveluinnovaatioita, joilla voidaan purkaa fyysisen maailman rajoitteita ja parantaa elämän laatua tyhjentyvillä paikkakunnilla. Voittava opiskelijatiimi tunnisti, että syrjäseutujen vanhenevan väestön fyysinen aktiivisuus on voimakkaassa laskussa. Tiimin ratkaisu tähän on, että kisan toinen sponsori OP haastaa vakuutuksenottajansa liikkumaan enemmän. Ikääntyvät henkilöt saisivat viikoittaiset tavoitteet sekä mittarin liikkumiseen, kuten aktiivisuusrannekkeen. Samalla heidät haastetaan kisaamaan muiden perheenjäsenten tai oman yhteisön jäsenten kanssa tavoitteellisesti. Ratkaisu lisää sosiaalista verkostoitumista ja aktiivisuutta sekä lisää turvallisuutta.
Tuomariston mukaan erityisesti yhteisöllisyyden lisääminen pelillistämisen kautta sekä kerättävän datan hyödyntäminen uusin tavoin olivat idean vahvuus. Voittanut idea on skaalattavissa minne tahansa paikkakunnalle Suomessa ja sillä voidaan aktivoida vanhuksia ja samalla heidän lähipiirissä olevia ystäviä ja perheenjäseniä. Liikkuminen ja terve elämä ei ole vain ikääntyvien intressi, siksi skaalautuvuus yltää myös muihin ikäryhmiin.
”Arvostamme sitä, että nuoret todella uskovat omaan ideaansa, joka perustuu yhden heistä henkilökohtaiseen kokemukseen siitä, että hänen tyhjentyvällä paikkakunnalla asuvat isovanhempansa eivät ole yhtä aktiivisia kuin aiemmin”, tuomaristo perusteli. ”Näemme hienona asiana sen, että idealla pyritään ennakoivaan terveydenhoitoon hyödyntäen asiakkaalle lisäarvoa tuovaa dataa. Tässä on tulevaisuus”, jatkaa tuomaristo, johon kuuluivat OP:n digikehityksestä vastaava johtokunnan jäsen Harri Nummela, Deloitten toimitusjohtaja Tomi Pitkänen, Aalto-yliopiston Professor of Pracice Esko Penttinen ja Demos Helsingin social scientist Johannes Mikkonen.
Voittajatiimiläisille kesätyösopimukset idean käytäntöön viemiseksi
OP ja Deloitte edesauttavat parhaaksi arvioitavan idean kehittämistä käytäntöön palkkaamalla voittajatiimin, johon kuuluvat Melina Pinomaa, Nicolas Dolce, Hai Anh Tran ja Hanna Kim, kesätyöhön OP Ryhmään ja Deloittelle.
”Aiomme kesällä antaa mahdollisuuden nuorille testata konseptiaan. Meillä on paraikaa käynnissä muitakin pilottiprojekteja hyvinvoinnin alueella, jotka tukevat opiskelijoiden ideaa. Olemme siis OP:lla jo tutkimassa hyvinvointipalveluiden mahdollisuuksia osana tuotevalikoimaamme ja tämä projekti sopii loistavasti käynnissä oleviin hankkeisiimme”, sanoo Harri Nummela.
”Toivon, että opiskelijat laittavat sekä järjen että sydämen peliin kesällä työstäessään ideaansa eteenpäin ja näyttävät meille minkälaista vaikuttavuutta tällä yhdistelmällä saadaan aikaan”, jatkaa Deloitten toimitusjohtaja Tomi Pitkänen.
Kilpailuun osallistuneilla opiskelijoilla on halu antaa panoksensa hiljentyvien paikkakuntien positiiviselle tulevaisuudelle.
”Meitä yhdistää rakkaus omiin isovanhempiimme ja halu vaikuttaa yhteiskunnallisesti. Tätä hankalaa haastetta oli todella mukava lähteä ratkomaan yhdessä. Se, että tiimimme juuret ovat jopa kuudessa eri maassa ja kulttuurissa lisäsi kykyämme ajatella monialaisesti. Lähdemme innolla kesällä viemään ideaamme käytäntöön ja liikuttamaan Suomen vanhuksia – yksi mummi kerrallaan”, voittajajoukkueen edustajat kertovat innostuneina.
"Kisassa oli mukana 40 Aalto-yliopiston opiskelijaa, jotka muodostivat 10 tiimiä. Tiimit saivat maaliskuun aikana ohjausta ideointiinsa valmentajilta.
”Tällainen yritysten ja yliopistojen yhteistyö lisääntyy Suomessa vauhdilla. On mahtavaa, että opiskelijat voivat yhdistää oppimiaan teoreettisia viitekehyksiä käytäntöön. Tällaiset Social Hackathon -kilpailut ovat osa niin kutsuttua ”real case” -opetusta, missä opiskelijat voivat harjoittaa käytännön ongelmanratkaisua oikeiden yritysten, oikeiden haasteiden parissa. Opiskelijat saavat valmiuksia sprinttimäiseen nopeaan projektityöhön. Samalla heidän yhteistyötaitonsa kehittyvät, kun tiimeissä on eri alan opiskelijoita monikulttuurisilla taustoilla. Kaiken kaikkiaan tämä on arvokasta valmistautumista työelämään!”, Penttinen summaa.
- Julkaistu:
- Päivitetty: