“Suomi ja Aalto uudistivat käsitykseni digitaalisesta liiketoiminnasta”
Opiskelijat Argentinasta, Kanadasta, Perusta, Skotlannista, Yhdysvalloista ja Suomesta osallistuivat maaliskuussa ensimmäiselle kampuksella järjestetylle Digital Business Master Class -kurssille kahteen vuoteen. Kurssilla he perehtyivät digitaalisen liiketoiminnan avainteemoihin asiantuntijaluentojen ja yritysprojektien kautta.
“Opiskelijat olivat innoissaan päästessään pitkästä aikaa matkustamaan. Kahdessa viikossa opiskelun, työnteon ja Suomeen tutustumisen lomassa he loivat hienoja uusia ystävyyssuhteita. Myös kurssin luennoitsijat palasivat ilolla kampukselle. Verkkoluentojen jälkeen kaikki arvostavat kasvokkain kohtaamista”, kommentoi Laura Kitinoja, Aalto-yliopiston kesäkoulun ohjelmapäällikkö.
Kahden intensiivisen luentoviikon aikana opiskelijat osallistuivat digitaalisen liiketoiminnan eri osa-alueisiin syventyviin luentoihin ja työpajoihin. Alustatalouden liiketoimintamallit, johtaminen digitaalisessa ajassa, tekoälyn etiikka, digitaalisen liiketoiminnan muotoilu sekä muut luentoaiheet tarjosivat useita näkökulmia nykypäivän digitaaliseen ja tietointensiiviseen liiketoimintaan. Opiskelijat pääsivät myös soveltamaan uusia oppeja yritysprojektien parissa. Tänä keväänä projektit tehtiin yhteistyössä CMI:n, Digimuseon, Postin ja PwC Suomen kanssa.
Yritysprojekti on kurssin kohokohta monelle opiskelijalle
“Yritysprojekti oli minulle kurssin suurin oppimiskokemus. Tiimini haasteena oli auttaa Postia vahvistamaan yrityksen datakulttuuria. Datakulttuurista ja sen muodostumisesta oppiminen olivat ehkä kurssin valaisevimpia osia minulle. Kyse ei ole pelkästään siitä, miten numeroita ja tilastoja käytetään, vaan siitä, miten ihmisten kanssa työskennellään”, reflektoi Ruaridh Jackson, joka osallistui kurssille lisätäkseen osaamistaan työssään Glasgow School of Art -taidekoulussa.
Muissa projekteissa kehitettiin PwC Suomelle uusia digitaalisia palvelukonsepteja, hiottiin Digimuseon liiketoimintamallia ja yhteistyötä museoiden kanssa alustatalouden opein, sekä ideoitiin ratkaisuja arkaluontoisten dialogien tietovuotoihin CMI:n digitaalisesta rauhanvälityksestä vastaavan tiimin kanssa.
Koska osa kurssitehtävistä suoritetaan virtuaalisesti ennen ja jälkeen intensiiviviikkojen, opiskelijoille jäi aikaa myös tutustua Helsinkiin. Kurssin oheisohjelmaan kuuluvien tervetuliaistapahtuman, opastetun Helsinki-kierroksen ja jäähyväisillallisen lisäksi opiskelijat järjestivät itse tekemistä muunmuassa jääkiekko-ottelun sekä Lappiin ja Tallinnaan suuntautuvien viikonloppumatkojen muodossa.
“Suomi ja Aalto-yliopisto ovat tarjonneet minulle aivan uuden käsityksen digitaalisesta liiketoiminnasta. Kotimaassani Perussa on vielä paljon kehitettävää tässä suhteessa. On silmiä avaavaa nähdä erilainen kulttuuri ja suomalaisten tapa ajatella, käyttäytyä ja tehdä töitä. Elämä on rennompaa ja vähemmän työkeskeistä kuin kotimaassani”, sanoo Ángela Velásquez Bellido, MBA-opiskelija ESAN-yliopistosta. Opiskelijat jotka haluavat syventyä suomalaiseen työelämään voivat täydentää kesäkouluopintojaan avoimella Finland Works -verkkokurssilla.
“Olen kiitollinen kurssikokemuksesta, luennoista ja kurssikavereihin ja luennoitsijoihin tutustumisesta. Suosittelen mielelläni kurssia muillekin”, Velásquez Bellido summaa.
Hakuaika kesän Digital Business -kurssille on auki 6.5.2022 saakka.
- Julkaistu:
- Päivitetty: