Tuotanto
Tietoa tilavarauksista, ohjelman suunnittelusta, tapahtuman teknisistä ratkaisuista, tarjoiluista ja turvallisuudesta.
Miksi? Tapahtuman tavoite
Mitä? Tapahtuman formaatti
Kenelle? Tapahtuman kohderyhmä
Milloin? Tapahtuman ajankohta ja kesto
Kuka? Tapahtuman vastuut
Kuinka paljon? Kustannusarvio ja resurssit
Lyhyesti yleisimmistä toteutustavoista:
Fyysinen
Yleisö saapuu tapahtumapaikkaan ennalta määrättyyn aikaan. Monenlaisia verkostoitumismahdollisuuksia paikan päällä.
Virtuaalitapahtuma ja verkkolähetys
Koko ohjelmaan osallistutaan verkon välityksellä. Yleisö ei näe toisiaan ja verkostoituminen on hyvin rajattua. Kommunikointi on pääsääntöisesti yhdensuuntaista. Yleisöllä voi olla mahdollisuus kommentoida chatin kautta.
Hybridi
Tapahtumaformaatti jossa yhdistyy fyysinen- ja verkkotapahtuma. Samanaikaisesti tapahtuvat formaatit ovat saman arvoisia ja riippumatta yleisön olinpaikasta, minkä takia molemmat tapahtumamuodot vaativat oman tuotantonsa.
Aikajana tapahtumien suunnitteluun
• Yksipäiväinen tapahtuma – suunnittelu kestää vähintään 3 kuukautta
• Kolmipäiväinen tapahtuma – suunnittelu kestää vähintään 6 kuukautta
• Viisipäiväinen tapahtuma – suunnittelu kestää vähintään 12 kuukautta
Pieni tapahtuma: Kesto puoli päivää tai yksi päivä, sisäinen tapahtuma, ei edellytä markkinointia, kutsut lähetetään sähköpostilla tai Webropolilla ja/tai ne julkaistaan Aalto-yliopiston tapahtumakalenterissa ja uutisissa.
Keskikokoinen tapahtuma: Kesto yksi päivä, sekä sisäisiä että ulkoisia kohderyhmiä, edellyttää jonkin verran markkinointia, tarvitaan asiakkuudenhallintaa (CRM) ja Webropolia.
Suuri tapahtuma: Kesto useita päiviä, sekä ulkoisia että sisäisiä kohderyhmiä, useita eri osallistumishintoja, edellyttää markkinointia, tarvitaan asiakkuudenhallintaa (CRM) ja Webropolia, vaatii yleensä ohjausryhmän.
Erittäin suuri tapahtuma: Useita järjestäjiä, monipäiväinen, useita eri osallistumishintoja ja -vaihtoehtoja, vaatii ulkoisia lisäpalveluita, vaatii asiakkuudenhallintaa (CRM) ja Webropolia, edellyttää ohjausryhmän ja mahdollisesti ulkopuolisen ammattimaisen kongressijärjestäjän palveluita.
Lue lisää konferenssien tukipalveluista
Verkkotapahtumat vaativat erilaista tarkkuutta, aikataulutusta ja tekniikan toimivuuden luotettavuutta. Luovien ratkaisujen määrä on rajatumpi. Hyvät etukäteisvalmistelut takaavat sujuvan kokemuksen yleisölle.
Yliopistolla on käytössä seuraavat työkalut verkkotapahtumia varten:
Zoom meeting
Yläraja 300 osallistujaa
Ei viivettä
Mahdollistaa kommunikoinnin
Breakout rooms – kyllä
Zoom webinar
Yläraja 1000 osallistujaa – vaatii yhteydenoton IT-palveluihin
Ei viivettä
Kommunikointi ainoastaan chatisssa tai Q&A -muodossa
Breakout rooms – ei
Zoom pikaopasTeams
250 osallistujaa
Ei viivettä
Mahdollistaa kommunikoinnin
Teams live
Yläraja 10 000 osallistujaa – vaatii yhteydenoton IT-palveluihin
Viive n. 30 sek
Lähetyksenomainen
Microsoft Teams pikaopasPanopto
Ei osallistujaylärajaa, mutta yli 5000 osallistujaa vaikuttaa serverikaistaan – vaatii yhteydenoton IT-palveluihin
Viive n. 30 sek
Yleisö voi kommunikoida ainoastaan chatin välityksellä
Panopto-mediapalvelun käyttö
Vinkit sujuvan etätilaisuuden järjestämiseksi
Liveto
Selainpohjainen tapahtuma-alusta tarjoaa mahdollisuudet lavaohjelmaan, posterisessioihin, verkostoitumiseen sekä muihin perinteisempiin tapahtumaosioihin verkon välityksellä. Osallistujamäärä on lähes rajaton. Huomioithan, että Zoom ei ole integroituna Livetoon, vaan vaatii Vimeon lähettämään signaalia.
Kustannusarvio. Käytä budjettirunkoa kustannusarvion laatimiseen.
Viitetiedot. Viitetiedot saa tapahtuman omistajalta. Varmista, että tapahtumalla on budjetti ja että kustannuspaikka ja projektinumero ovat käytettävissä alusta alkaen. Kaikissa tilauksissa ja laskuissa on oltava selkeästi ilmoitettu viitenumero.
Alustava budjetti. Mikä on kustannusarvio? Kuka valvoo budjettia? Luettele arvioidut tulot ja menot, mukaan lukien sekä kiinteät että muuttuvat kustannukset. Tapahtumiin liittyy aina muuttuvia kustannuksia, jotka riippuvat tapahtumasta ja esimerkiksi tarjoiluihin osallistuvien määrästä. Jos tapahtuma on toistuva, tutustu aiempien tapahtumien budjetteihin. Pyri aina pitämään kustannukset kohtuullisina hyvän ja vankan suunnittelun avulla. Budjettiin voi olla hyvä lisätä 5–10 prosenttia odottamattomia kustannuksia varten.
Sisäiset resurssit. Suunnittele ja selvitä, mitä resursseja yliopistolla on jo tarjolla. Teknisten ratkaisujen, tapahtumatilojen ja siivouksen kaltaiset pakolliset kulut on mainittava selkeästi budjetissa. Joitain tuotteita ja palveluita on ehkä tilattava ulkopuolisilta toimittajilta. Kartoita myös, tarvitaanko tapahtumaan lisähenkilöstöä.
Mahdolliset tuotot. Laadi tulojen kartoittamiseksi luettelo eri ilmoittautumisvaihtoehdoista, kuten ennakkoon tai määräaikaan mennessä ilmoittautuneet, opiskelijat ja ryhmäilmoittautumiset. Muista ottaa budjetissa huomioon osallistujat, joilta ei peritä maksua, kuten puhujat, järjestäjät ja VIP-henkilöt.
Ulkopuolinen rahoitus. Suuria tapahtumia, erityisesti konferensseja, järjestettäessä ulkopuoliset rahoittajat ja yhteistyökumppanit voivat olla mukana järjestäjinä (esimerkiksi Espoon kaupunki, GTK, VTT), sponsoreina tai kattojärjestönä (esimerkiksi IEEE, ISPM, SRA, EU). Ulkopuolinen rahoitus voi tapahtua myös avustuksina. Varmista, että valitut sponsorit ja yhteistyökumppanit tukevat Aallon toimintaperiaatteita.
Aallon toimintaperiaatteet
Edustusohje
Lisäohjeet. Jos tarvitset tukea taloushallinnossa tai sopimusasioissa ota yhteyttä laitoksesi controlleriin tai lakipalveluihin.
Sujuva tuotantoprosessi edellyttää aina yhteistyötä. Tapahtuman laajuudesta riippuen tapahtumaprojekti voi sisältää seuraavat toiminnalliset resurssit ja roolit. Jaa tehtävät ajoissa ja valitse toimivimmat tavat viestiä tapahtumaprosessiin osallistuvien tahojen kanssa.
Tapahtuman omistaja: Yliopiston vastuuhenkilö, joka esimerkiksi allekirjoittaa kutsun, ilmoittaa tapahtuman budjetin ja allekirjoittaa sopimukset.
Projektipäällikkö: Tapahtuman pääjärjestäjä, joka vastaa tapahtumatuotannon kokonaisuudesta, kuten aikataulutuksesta, budjetoinnista ja kokouksista. Valvoo kaikkia yksityiskohtia ja varmistaa, että kaikki tapahtuman järjestämiseen osallistuvat henkilöt ovat tietoisia tehtävistään ja vastuistaan. Tapahtuman omistajan pääyhteyshenkilö.
Työryhmä: Keskeiset jäsenet tapahtuman tuotantotiimissä, jonka tarve ja koko riippuu tapahtuman laajuudesta.
Ohjausryhmä: Jäsenet, jotka eivät välttämättä osallistu tapahtuman toteutukseen, mutta joilla on arvokasta tietoa ja kontakteja. Valikoidut jäsenet ohjaavat tapahtumahanketta ja hyväksyvät laajemmat päätökset ja hankinnat. Luodaan tavallisesti vain suurten tapahtumien tai konferenssien yhteydessä.
Tieteellinen komitea: Vastaa ohjelman tieteellisestä sisällöstä.
Tukipalvelut: Yliopiston erilaiset tukipalvelut, kuten viestintäpalvelut, aula- ja tapahtumapalvelut, talouspalvelut, hankinnat, tietotekniikkapalvelut, matkustuspalvelut sekä ACRIS-tutkimustietojärjestelmä. Ota yhteyttä eri tukipalveluihin hyvissä ajoin etukäteen, jos tarvitset tukea tai ohjeistusta.
Ulkopuoliset kumppanit: Ammattimainen konferenssijärjestäjä (PCO) voidaan palkata hoitamaan ennalta määritettyja tehtäviä, ja sellainen on suositeltavaa palkata aina, kun on kyse suuremmasta konferenssista. Yhteistyötahot, kattojärjestöt tai kumppanit voivat olla osa tapahtumaa ennalta tehdyn sopimuksen mukaisesti.
Tapahtuma-avustajat: Opiskelijat, kesätyöntekijät tai muut osa-aikaiset työntekijät, jotka toimivat tapahtuman aikana erilaisissa avustavissa tehtävissä, kuten vaatenaulakossa, oppaina, kalustus- ja somistustehtävissä ja näyttelypisteiden kokoajina. Korkeakoulujen henkilöstöhallintojen edustajat voivat olla tässä avuksi, ja myös AYY voi auttaa löytämään vapaaehtoisia. Jos järjestät suuria konferensseja tai useita tilaisuuksia vuodessa, keskustele HR:n kanssa laajemmasta tapahtuma-avustajien rekrytoinnin mahdollisuudesta.
Aalto JobTeaser työpaikkaportaali
Tarkistuslista tapahtuman tuotantoon
Laadi esim. Excelissä tarkistuslista, jossa on päivittäinen/ kuukausittainen aikataulu tapahtumatuotannolle. Luettele kaikki huomioon otettavat asiat ja sijoita ne aikajanalle. Työryhmällä olisi oltava pääsy aikajanan tarkistuslistaan esimerkiksi Teamsin avulla. Voit käyttää mallipohjaa.
Ohjelma
Tee erillinen aikajana itse tapahtumapäivälle eli tapahtuman käsikirjoitus. Aikatauluun merkitään kaikki suunniteltu sisältö, mukaan lukien esimerkiksi juonnot, puheenvuorot, paneelit ja vastaanotot. Tämä auttaa hahmottamaan koko tapahtuman laajuuden ja tarpeet. Sisällytä aikatauluun taukoja ja varaa riittävästi aikaa siirtymisiin. Varaa aikaa myös seurustelulle ja vuorovaikutukselle.
Kartoita kaikki sellaiset asiakirjat, joita tarvitset tapahtuman suunnitteluun, seurantaan ja raportointiin. Katso alta luettelo mahdollisista dokumenteista.
Suunnittelun dokumentit:
Budjetti
Dokumentointisuunnitelma
Kutsulista
Ohjelma ja käsikirjoitus
Osallistujaluettelo
Palautekysely
Raportointisuunnitelma
Sopimukset
Tehtävä- ja vastuuluettelo
Tuotantosuunnitelma
Turvallisuussuunnitelma
Viestintä- ja markkinointisuunnitelma
Yhteystietoluettelo
Tapahtuman jälkeiset dokumentit:
Allekirjoitettu ja vahvistettu osallistujaluettelo (erityisesti EU-sidonnaisissa tapahtumissa)
Arkistoitu markkinointi- tai tapahtumamateriaali
Asiakkuudenhallintatiedot
Kestävän kehityksen raportti
Kumppanien ja/tai sponsorien raportit
Tapahtuman loppuraportti
Tapahtuman palautteet ja tulokset
Toteutunut kustannuslaskelma
Tietoa tilavarauksista, ohjelman suunnittelusta, tapahtuman teknisistä ratkaisuista, tarjoiluista ja turvallisuudesta.
Kohdenna tapahtuma oikealle kohdeyleisölle kiinnostavalla sisällöllä.
Luo sujuva kutsu- ja ilmoittautumisprosessi osallistujille, aina asiakkuudenhallinnasta vahvistusviestiin.
Varmista onnistunut tapahtumapäivä ennakkoon laaditun tuotantosuunnitelman avulla, aina valmisteluista purkuun.
Luo jatkumoa välittömästi tapahtuman päätyttyä toteuttamalla tapahtuman jälkeiset toimet.